English Version
This Site Is Available In English

گروه خانواده- قدردانی مهمترین اصل در آداب معاشرت

گروه خانواده- قدردانی مهمترین اصل در آداب معاشرت

من به‌عنوان یک انسان، تعیین‌کننده این موضوع هستم که دیگران چگونه با من رفتار کنند و تا چه‌اندازه به من احترام بگذارند؛ بنابراین باید بدانم که خودم با دیگران چگونه رفتار می‌کنم؛ آیا با نظم، انضباط و احترام برخورد می‌کنم یا خیر؟

یکی از مسائل بسیار مهم در زندگی نظم، انضباط و وقت‌شناسی است. اگر با کسی یا در جایی قرار ملاقات داشته باشم، باید در زمان مقرر در آن‌جا حاضر شوم و این نشانه نظم و وقت‌شناسی است. رعایت‌نکردن نظم، باعث هرج‌ومرج و نابسامانی در کارها و امور زندگی می‌شود و کسی که برنامه‌ریزی درستی نداشته باشد و به آن اهمیت ندهد، در هیچ‌یک از سطوح زندگی به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

در مورد آداب معاشرت نیز مطالب فراوانی گفته و نوشته شده است. بعد از احترام، مهم‌ترین مسئله، آداب معاشرت و نحوه برخورد با دیگران است. کلام زیبا، لحن مناسب و استفاده از واژه‌های مؤدبانه‌ای مانند لطفاً و سپاسگزارم می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در روابط انسانی داشته باشد.

قدردانی و تشکر از مهم‌ترین اصول آداب معاشرت است و می‌تواند تأثیر مثبتی در روابط اجتماعی و خانوادگی ایجاد کند؛ برای مثال، زمانی‌که همسر یا فرزندمان کاری برای ما انجام می‌دهد، ادب حکم می‌کند از او  به بهترین شکل تشکر کنیم.

آداب معاشرت نکات مهمی دارد که باید به آن‌ها توجه کنیم. هنگام صحبت با دیگران باید با دقت به سخنان و پرسش‌های طرف مقابل گوش دهیم و پاسخ‌هایی سنجیده و مناسب ارائه کنیم؛ همچنین لازم است در انتخاب کلمات و واژه‌ها دقت کافی داشته باشیم.

از نکات مهم دیگر، رعایت احترام در نوع گفت‌وگو با افراد مختلف است. هر کلمه و هر نوع بیان، جایگاه خاص خودش را دارد و باید متناسب با شرایط و مخاطب مورد استفاده قرار گیرد.

مسئله مهم دیگر، اجازه‌گرفتن است. زمانی‌که قصد ورود به مکانی را داریم، ابتدا باید در بزنیم و تا زمانی‌که اجازه ورود داده نشده است، وارد نشویم.

موضوع دیگری که اهمیت بسیاری دارد و در کتاب آسمانی نیز به آن اشاره شده است، تجسس‌نکردن در امور دیگران است. ما نباید به خودمان اجازه دهیم که در زندگی افراد کنجکاوی کنیم به حریم خصوصی آن‌ها وارد شویم یا بخواهیم از مسائل شخصی، دارایی‌ها و منبع درآمدشان آگاه شویم.

امیدوارم با بهره‌گیری از آموزش‌های ناب کنگره در زمینه ادب، نظم و آداب معاشرت به بالاترین درجات رشد و تعالی دست پیدا کنم. تلاش می‌کنم این آموزش‌ها را در زندگی خود به‌کار گیرم تا به آرامش برسم و به‌عنوان فردی منظم و بااخلاق شناخته شوم و این منش و رفتار نیک را به فرزندان و نسل‌های بعد از خود نیز منتقل کنم.

منبع: فایل صوتی نظم و احترام
نویسنده: همسفر فریده رهجوی راهنما همسفر صدیقه (لژیون سوم)
ویرایش: رابط خبری راهنما همسفر صدیقه (لژیون سوم)
ارسال: همسفر لیلا رهجوی راهنما همسفر فهیمه (لژیون دوم) دبیر سایت
همسفران نمایندگی یزد

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .