English Version
This Site Is Available In English

تمام اختیار بر عهده انسان است

تمام اختیار بر عهده انسان است

در حرکت درونیِ سفر از نفرت به عشق، چهارمین وادی این است که در مسائل حیاتی، به خداوند مسئولیت دادن یعنی سلب مسئولیت از خویش. در وادی‌های قبل، تکلیف یکسری مسائل، بایدها و نبایدها و حدود مشخص شد. در وادی اول آموختم چگونه تفکر کنم. در وادی دوم متوجه شدم باید از ناامیدی خارج شوم. در وادی سوم مسئولیت‌پذیری را آموختم. در وادی چهارم، برای اینکه دیگر راه فراری نمانده باشد، می‌آموزم که مسائل حیاتی و مسائل زندگی را نباید به خداوند واگذار کرد. برای حل مسائل و مشکلات، تنها شناخت است که به کمک انسان می‌آید. وقتی شناخت من نسبت به انسان بالا برود، در نتیجه خداوند را نیز بیشتر می‌شناسم. در نوشتارهای کنگره ۶۰ ذکر شده است که سفر یک مسافر شامل سه مرحله است: سفر اول از مصرف مواد مخدر تا قطع آن، سفر دوم از قطع مصرف تا رسیدن به خود و سفر سوم از رسیدن به خود تا رسیدن به قدرت مطلق یا خالق خود. در مرحله رسیدن به خود، هرچقدر شناخت من نسبت به خودِ من بالاتر رود، متوجه می‌شوم که باید مسئولیت‌پذیر باشم و اختیارات و مسئولیت‌های زندگی خود را به اطرافیان و حتی خداوند تفویض نکنم.

بنیان محترم کنگره ۶۰، مهندس دژاکام، در فایل‌های صوتی هفته‌های اخیر خود که در اپلیکیشن دژاکام تحت عنوان «جبراختیار» بارگذاری می‌شود، دقیقاً به این مسئله اشاره می‌کنند که اتفاقات، مصائب و شادی‌های روزمره یک انسان بر اساس سه پارامترِ خواست انسان، تقدیر انسان و در نهایت فرمان الهی است. اینکه بدانم تمام سعادت و شقاوت انسان در گرو کار و فعالیتی است که او انجام می‌دهد و هرچه بکارد همان را درو می‌کند. این اتفاقات روزمره هیچ ربطی به خداوند، کائنات یا طبیعت ندارد که بخواهم آن‌ها را مقصر قلمداد کنم یا از آن‌ها کمک بخواهم. اگر شخص یا مجموعه‌ای به نام خداوند یا سیستم الهی وجود دارد، فقط به عنوان ناظر این مجموعه است و اتفاقاً تمام اختیار بر عهده انسان است. این انسان است که می‌تواند بدبختی و سیه‌روزی یا خوشبختی و رهایی خود را خلق کند و جولانگاه اختیارات آدمی، حیات فیزیکی است. البته ناگفته نماند که این سیستم، انسان را در جهت صعود یا نزول فقط کمک می‌دهد. پس همیشه باید این مطلب را در نظر داشت که در مسائل حیاتی، به خداوند مسئولیت دادن یعنی سلب مسئولیت از خویش. در این مقوله، تکلیف معلوم نیست که چه کسی باید به فرمان عقل برسد؛ آدمی یا الهی.

عنوان مقاله: وادی چهارم
به قلم راهنمای محترم مسافر مهدی عطریان لژیون 5
تنظیم: مسافر حمید تولایی لژیون 8

از طرف خدمتگزاران سایت تقدیم نگاه زیبایتان

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .