سلام دوستان فرشته (غ) هستم یک همسفر
فرامینی که در کلامالله مطرح شده، نیاز به شکافتن و اجرا شدن دارند و هر یک دلیلی دارد که من برای فهمیدن آن، نیاز به آموزش و آگاهی دارم. استاد امین میفرمایند: «اصولاً انسانها از کارهایی که علت و دلیل آن را درک نکردهاند و آگاهی لازم یا توانایی انجامش را ندارند، متنفر میشوند». من بهعنوان یک انسان، به طور طبیعی روی رفتار و گفتار خود تسلط ندارم و به همین دلیل، تصمیمهای کوچک و بزرگی که توسط من گرفته میشود، معمولاً به نتیجه نمیرسد؛ مگر اینکه به درک و آگاهی لازم رسیده و در وادی نفس مطمئنه قدم بردارم و اعمالم، اعمالی باشد صلح آمیز و درنهایت به خیر ختم شود. من هم به دنبال این هستم که مراقب باشم تا از مسیر درست به بیراهه نروم و برای رسیدن به این مهم، باید بسیار تا بسیار تزکیه و پالایش انجام دهم: «تا رنج تحمل نکنی، گنج نبینی؛ تا شب نرود، صبح پدیدار نگردد» جهان، هرچقدر که از نظر علمی پیش میرود، به فلسفه وجود قوانین مختلف، بیشتر پی برده میشود. وجود فرامین و لزوم اجرای آنها در مرحله اول، به نفع من انسان است؛ زیرا در هستی، جایگاه انسان، محترم شمرده شده است. در طول فرآیند روزهداری، پدیده اتوفاژی اتفاق میافتد، یعنی سلولها مواد غیرضروری و بینیاز را از بین میبرند و به بازیافت مواد مصرفی میپردازند. این فرآیند میتواند به کاهش التهاب و پیشگیری از بیماریهای مزمن مرتبط با التهاب کمک کند.
بهبود عملکرد سلولی، بهبود حافظه و کاهش ریسک بیماری آلزایمر، پیشگیری از سرطان و بهبود عملکرد دستگاه گوارش، از مزایای پدیده اتوفاژی محسوب میشود. حضرت علی (ع) میفرمایند: «دو نوع تندرستی وجود دارد که یک نوع آن، روزهداری است». روزه عبادتی است برای انجام فرمان الهی و در واقع یک صافی برای روح و جسم محسوب میشود. این فرد تشنه است که میتواند در بیابان، چشمه را بیابد و به آب برسد و این انسان رنجدیده است که الهامات خوب را دریافت میکند. هر کسی که در برابر مشکلات و دشواریها صبر و استقامت نشان دهد، مانند یوسفی که در چاه گرفتار شد، تمام او به سامان خواهد رسید. روزهگرفتن، تنها نخوردن و نیاشامیدن نیست؛ بلکه «این دهان بستی دهانی باز شد؛ تا خورنده لقمههای راز شد». روزه نوعی تمرین برای پالایش نفس از ناپاکیها و رهاییبخش انسان از سلطه نفس اماره است. آقای مهندس میفرمایند: «روزه برای سیستم کنگره۶۰، خاصیت تربیتی دارد». صیام، یعنی کنترل داشتن روی نفس. بیدلیل نیست که درمان DST از ماه رمضان گرفته شده است. البته یک بیمار باید در حد توانش روزه بگیرد و اگر در حال درمان است، تنها بخشی از روز را روزهدار باشد تا او نیز بتواند از فواید بیشمار روزه بهره ببرد.
سلام دوستان فرشته (ش) هستم یک همسفر
مشارکت خود را با طرح یک سؤال شروع میکنم. آیا روزه در کنگره60 مسئله عبادی یا سیاسی است؟ در پاسخ بایستی گفت: خیر؛ بلکه صرفاً یک مسئله آموزشی است. یک مسئله تزکیه و پالایش است که در یک ماه، ما تمرین میکنیم و میخواهیم سازندگی انجام بدهیم. سازندگی جسم، روان و جهانبینی که مثلث درمان در کنگره۶۰ میباشد. ماه رمضان، ماه تزکیه، پالایش و برداشت است. حدوداً ۲۷ سال پیش آقای مهندس دژاکام بهخاطر نظمبخشیدن به مصرف مواد خودش، حرکتی را در ماه رمضان آغاز کرد. همه ما میدانیم که در جامعه مسلمانان در ماه رمضان، از اذان صبح (سحر) تا اذان مغرب (افطار) خوردن و آشامیدن ممنوع است و در این ماه قوانین خاصی برقرار است. آقای مهندس بهطبع این قوانین، تصمیم گرفتند مقدار مواد مورد نیاز خود را در ساعت معینی استفاده کنند. همین نظمبخشیدن به مصرف موادمخدر، پلهپله تبدیل به حرکت بسیار بزرگی برای درمان اعتیاد گردید. در دنیا به درمان اعتیاد اعتقادی ندارند؛ ولی در کنگره60 اعتیاد به هرگونه ماده مخدری قابل درمان است. مسافران کنگره60 از همان لحظه ورود، نظم را یاد میگیرند. دقیقاً نظم را در این ماه مبارک به وضوح مشــاهده میکنیم. شباهتهای بسیاری بین قوانین ماه رمضان و کنگره60 وجود دارد.
در ماه رمضان در ساعات مشخصی اجازه خوردن و آشامیدن داریم، در کنگره هم، مسافر موظف است در زمانهای مشخص و به مقدار معین از دارو استفاده کند. در ماه رمضان یکسری کارها را باید انجام دهیم و یکسری کارها را نباید انجام دهیم، در کنگره هم این قانون حکم فرما است. رمضان از واژه (رمض) گرفته شده که بهمعنی بارش اولین باران پاییزی که بعد از پایان فصل گرم و سوزان تابستان است. این باران علاوهبر از بین بردن گرد و غبار، زمین سوزان را خنک و با طراوت میکند. ما میتوانیم در ماه رمضان خنکی و طراوت را جایگزین آشفتگی و آتش سوزان اعتیاد کنیم. در ماه رمضان فرمانهای الهی را انجام میدهیم، در کنگره هم، به اعتقاد من، فرمانها از جنس نور است؛ پس باید فرمانبردار باشیم تا بتوانیم از ظلمت به نور برسیم. اتفاقی که در کنگره60 برای من میافتد بسیار فراتر از درمان اعتیاد است. مسافران کنگره بعد از درمان، دیگر نمیتوانند کارهای ضدارزشی را به راحتی انجام دهند. حضرت رسول فرمودهاند: «ماه رمضان در ابتدا رحمت، در میانه مغفرت و در انتها آمرزش است»، یعنی در آخر این ماه، از دوزخ دور شویم. من فکر میکنم دوزخی بدتر از اعتیاد وجود ندارد. همین موضوع در کنگره با عنوان تغییر، تبدیل و ترخیص بیان شده است.
سلام دوستان مریم هستم یک همسفر
در کنگره در قسمت آموزشهای جهانبینی، انسان را به دو بخش تقسیم میکند: صورآشکار و صورپنهان که مهمترین قسمت صورپنهان انسان، نفس است که تعیین موجودیت میکند و دو خواسته دارد: خواسته معقول و غیرمعقول. هر انسانی میداند که کدام خواسته معقول است و کدام خواسته غیرمعقول است. خواسته غیرمعقول که تکلیف آن معلوم است و ما باید از انجام آن پرهیز کنیم؛ اما خواسته معقول، مانند غذا خوردن و آشامیدن که امری کاملاً معقول است؛ ولی ما نباید هر موقع احساس گرسنگی و تشنگی کردیم سریع غذا بخوریم. درحقیقت ما باید روی خواستههای معقول خودمون هم کنترل داشته باشیم و ماه رمضان فرصتی است برای اینکه من روی نفس خودم کار کنم و فرمانده خواستههای معقول خودم باشم و نه فرمانبردار و مطیع آنها باشم. در آخر امیدوارم هر کدام از ما بتوانیم به اندازه توان خودمان از این ماه پر برکت رمضان، بهره ببریم.
رابط خبری: راهنمای تازهواردین همسفر فرشته (ش)
ویراستاری و ارسال: همسفر زینب رهجوی راهنما همسفر فاطمه (لژیون دهم) نگهبان سایت
همسفران نمایندگی وحید
- تعداد بازدید از این مطلب :
90