جویبارها روان شدهاند و همه در یک نقطه به هم خواهند رسید و بستری پربار را تشکیل خواهند داد که به اقیانوس بزرگ، منتهی خواهد شد و آنگاه با فر ایزدی به مکانهایی که فرمان از آنجا میآید، گسیل خواهند شد و دوباره شکوه سپاه را به شکل دیگری قدرت مطلق به نمایش خواهد گذاشت که فرمان، آن جنگ نیست؛ بلکه فرمان آن دادن محبت است به هر کس که در وجودش نور موج داشته باشد و این دیگر ابتدا و انتها ندارد از آسمان بر خاک و از خاک بر بیکران خواهد بود.
هر دفتری که بسته شود کتاب دیگری گشوده و مکتوب میگردد و هر مسافری که مقصد برسد مسافر دیگری به سفر میرود و اگر حلاجی بر دار شود، حلاجهای دیگری چون جوانهها به صف سر از خاک به در خواهند آورد و این فرمان قدرت مطلق است که در حال جاریشدن است و هیچ موجودی در هیچ یک از مرحلههای تکاملی خود به خواب نمیرود و اگر هم بهظاهر خواب باشد در حال گرفتن قدرت و قوت از مبدأ خویش است تا راه را بهتر بیابد و فرمان را بهتر به اجرا درآورد و این داستان نیست همانطور که گفته شده هیچچیز در حال سکون نیست و همیشه همه چیز در حرکت با چرخش است و تنها چیزی که هرگز تغییر نمیکند، حقیقت است.
همچون قوانین و فرمانهای جهانی قدرت مطلق که مانند قوانین ثابت فیزیک و با ریاضیات هستند. بههرحال بازی زندگی، توسط معمار بزرگ، این گونه طراحی گردیده است؛ زیرا به انسان اختیار کامل داد تا خود انتخاب کند. تا بیاموزد آنچه نمیداند و باز هم وقتی که دانست دریافت که از قوه به فعل در آوردن دانستهها راهی است بسیار سنگین و سخت و هر قدر که میگذرد تعداد انسانهای ناپاک و ضعیف در جهان، روبهکاهش فرو خواهند رفت. زندگی بهگونهای است که بایستی از هر گونه افراط و تفریط پرهیز نمود و جانب اعتدال یا تعادل را رعایت نمود؛ زیرا از حرکت باد است که زندگی به مفهومی از سکون به در میآید و باد به طوفان هم میرسد.
در اعتدال است که همه چیز ساخته و آذین داده میشود و برای ادامه انسان نیازمند مثلثی است که اگر واقعیت آن را دریافت نموده باشد دیگر تنها نخواهد بود. مثلثهای زیادی را میتوان ترسیم نمود که ما به یکی از شاخصترین آنها اشاره میکنیم که شامل سه خط اصلی عقل، عشق و ایمان است البته اکثر انسانها کموبیش و یا با کمی و کاستی این مثلث را به گونههای مختلف به اجرا در میآورند؛ ولی ما در بحث خود رسیدن به ایدهآل را در نظر میگیریم.
شهری سرسبز و نسیم شادیافزا همراه با عطر تمامی باغها و گلستانها در حال وزیدن است چهرههای شاداب، از سعی و کوشش خود راضی هستند. هیچ سخن بیهودهای شنیده نمیشود. تحتهای بلند، قدحهای زرین فرشهای گسترده درختان سر به فلک کشیدهاند. مرغان خوشالحان و زیبا در حال پرواز ترنم رهایی و آزادی را زیر لب زمزمه میکنند و بهآرامی آوای گر آنها شنیده میشود انواع گلها با رنگهای الوان با رقص پروانهها در گوشهوکنار شهر مشاهده میشود. چشمههای جوشانی جاری هستند که در مجموع چهار گروه از نهرهای اصلی را به وجود آوردهاند.
گروه اول: نهرهای عقل نهرهایی هستند که به آبهایی زلال تشبیه میشوند.
گروه دوم: نهرهای عشق نهرهایی هستند که به انواع عسلها تشبیه شدهاند.
گروه سوم: نهرهای ایمان نهرهایی هستند که به انواع شیرهایی تشبیه شدهاند که طعم آنها تغییر نمیکند.
گروه چهارم نهرهایی هستند که به انواع شرابهایی تشبیه شدهاند که شادیافزا هستند و مستی آنها از نوع دیگری است که هر قدر مستتر شوی عاقلتر هستی و هوشیارتر میشوی خماری و سردرد هم ندارد.
نهرهایی با خطوط عقلی به کارهایی گفته میشود که معقول باشند؛ یعنی برای اجرای آنها از فرمان عقل پیروی کنیم و زمانی قادر خواهیم بود از فرمان عقل پیروی کنیم که معرفت، عمل سالم و عدالت را فراگرفته باشیم. در فرمان عقل بایستی حرکتها با خطوط زندگی مثل آب زلال و شفاف و بدون غلوغش و یا بدون هرگونه آلودگی باشد، مثل راستی، درستی، صداقت مهربانی، عشق ایمان و.. و تمامی حرکتهایی که از ارزشها با فرمانهای شناخته شده جهانی پیروی میکنند. اگر درستی با دروغ و یا صداقت با حیله ترکیب شود، گویی شهرهای آب زلال ما آلوده و یا تیرهوتار شده است؛ بهعبارتدیگر برای ترسیم کلیه خطوط زندگی بایستی حکم عقل را بهعنوان یک فرمانروای لایق، کاملاً اجرا کنیم.
عشق انفجار باروت است؛ ولی انفجاری است که دل کوه را سوراخ میکند تا با ایجاد تونل ما بتوانیم از سختترین موانع عبور کنیم و اما ایمان خطوط با نهرهای ایمان گویی؛ مانند شیر تازه است که هم نوشیدنی گوارانی است که رفع تشنگی میکند، هم انسان را سیر میکند هم مقوی است و هم هضم آن آسان است. ایمان یعنی تجلی نور قدرت مطلق در انسان در سیمای انسان در قلب انسان و در احساس انسان و یا ایمان به مفهوم اعتقاد داشتن به خود، اعتقاد داشتن به انسانیت، به قانون، بهنظام کل هستی و این که زندگی ارزشمند است و بایستی در زندگی، خطوط قرمز را شناخت و از آنها عبور نکرد.
نشانه ایمان چیست؟ فردی که ایمان دارد، نشانه آن دانش چهرهای آرام، روشن، آسوده و مهربان است. گویی ایمان برای انسان امنیت را به ارمغان میآورد، تا انسان در صلح، آرامش و آسایش به حیات خود ادامه دهد. نهرهای ایمان مثل ایمان به خود، ایمان به قدرت مطلق، ایمان به طبیعت به هستی به خانواده، به پدر خود به مادر خود به فرزند خود، به عشق خود، به همنوع خود و ایمان به کمک و یاریرساندن به سایر انسانهای دردمند؛ بنابراین وقتی که ایمان وجود نداشته باشد، گویی چیزی برای حفظ انسان در روی این سنگ بزرگ به نام کره زمین که در فضای لایتناهی در چرخش است و توسط هیچ ستونی و با طنابی نگهداری نمیشود، وجود ندارد و به قول سعدی بزرگ:
بنیآدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی بدرد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار
وقتی که دندان، انسان دچار مشکل میشود و درد میکند هیچکدام از اعضای جسم انسان آرام و قرار ندارند. همینطور در جوامع بشری اگر تعداد کثیری از افراد یک جامعه در درد و رنج باشند چه بخواهیم و چه نخواهیم روی امنیت کل جامعه اثر مخرب خواهد گذاشت؛ لذا اگر به خود، خانواده و جامعه خود ایمان و اعتقاد داشته باشیم این ایمان است که به ما فرمان میدهد که نسبت به انسانهایی که در درد و رنج به سر میبرند بیتفاوت نباشیم و این ایمان است که روابط ما را با خودمان، خانوادهمان و سایر انسانها مستحکم میکند تا در امنیت، صلح و آرامش باشیم.
در حقیقت انسانی که دارای عقل سالم، عشق سالم و ایمان سالم باشد، شرایط زندگی خود را بهگونهای مهیا میکند که باعث سالم نگهداشتن و فعالبودن چشمهها و بهر های خمر خود باشد؛ ولی شخصی که از عقل، عشق و ایمان سالم برخوردار نیست با انواع و اقسام افکار منفی که ریشه در جهل و نادانی دارد و خود را بهصورت ناامیدی، یاس خرافات، ترس، پریشانی و افسردگی نشان میدهد و یا با مصرف انواع و اقسام قرصهای مخرب که بدون تجویز پزشک مورداستفاده قرار میگیرد و یا با الکل و افکار مخرب همهروزه اقدام به تخریب چشمههای شهر وجودی خود خواهد نمود.
جالب است بدانیم که مصرف الکل قرص و یا مواد روانگردان در روزهای نخست ظاهراً باعث تقویت این چشمهها و یا نهرها میگردند و انسان از نشاط و سرخوشی بالایی برخوردار میگردد؛ ولی در نهایت این سود بیشترین زیان را فراهم مینماید و بهمرور زمان سیستمهایی که مسئول تولید این چشمهها و راهبری شهرهای خود هستند؛ چون تصور میکنند که از بیرون جسم انواع و اقسام شرابها بدون زحمت وارد جسم میگردند دیگر زحمت تولید انواع مواد لازم را به خودشان نمیدهند و بهآرامی و ذرهذره چشمههای جوشان خشک و متوقف میگردند و زمانی فرامیرسد که دچار انواع و اقسام واکنشهای ناخوشایند میشوند و در حقیقت مواد مصنوعی بیرون از جسم جایگزین چشمههای طبیعی شهر وجودی میشود که ترمیم و بازسازی آنها کاری است هم سخت و هم سهل.
نویسنده: همسفر سمیرا رهجوی راهنما همسفر عفت
ویراستاری و ارسال: همسفر مرضیه رهجوی راهنما همسفر فاطمه (لژیون سوم)
همسفران نمایندگی خیام نیشابور
- تعداد بازدید از این مطلب :
76