English Version
This Site Is Available In English

انسان اصلاً نباید همه چیز را تجربه کند

انسان اصلاً نباید همه چیز را تجربه کند

هشتمین جلسه از دور دوم لژیون هماهنگی خدمتگزاران کنگره ۶۰؛ ویژه آقایان همسفر در نمایندگی آکادمی، با استادی راهنمای محترم همسفر عطا، نگهبانی راهنمای محترم همسفر علی رضا و دبیری همسفر علی، با دستور جلسه «علم 2»، پنجشنبه 29 آذر ۱۴۰۳ رأس ساعت ۱۱:۰۰ آغاز به کار نمود.

خلاصه سخنان استاد:


تشکر میکنم از آقا علیرضا عزیز که این فرصت را دادند تا در اینجا باشم، خدمت کنم و آموزش بگیرم. دستور جلسه سی دی علم2 از آقا امین است. در این سی دی آقا امین که در دو جلسه به نظر من خیلی مطالب تاثیر گذاری را صحبت میکنند.
من سال 92 فکر میکنم این سی دی را نوشتم و گوش کردم. این دفعه بخاطر همین جلسه فکر میکردم نوشته های قدیم به دردم میخورد، دیدم خیلی بد خط است، روم نشد که خلاصه این را به عنوان یک کار انجام شده تحویل ایجنت بدهم نگاه کند، مجبور شدم که گوش کنم و سطر به سطراین را بنویسم و آماده کردم که خدمتتون ارائه کنم.
اما خب این سی دی مفصل است و نکات بسیار زیادی دارد و من سعی می‌کنم که چند نکته در این 4،5 دقیقه که در اخیار من است اشاره کنم و انشالله باب صحبت را برای دوستان با این صحبتی که میکنم بازشود و بتواند این بحث به وسیله مشارکت ها تکمیل شود.
نکته برجسته‌ای که توجه من را به خودش در این سی دی معطوف کرده، اول سی دی است. این نکته یک نکته جهانبینی است، استاد در آنجا مطرح می‌کنند که درست است که در جهانبیبنی و در جزو جهانبینی گفته شده که انسان باید همه چیز را تجربه کند.
برای شکل‌گیری دانایی و قدرت تشخیص قطعاً در کنار دو مؤلفه دیگر برای انسان ضروری است. انسان اصلاً نباید همه چیز را تجربه کند، اگر امروز تا روز قیامت هم وقت بدهند امکان اینکه بتواند همه چیز را تجربه کند وجود ندارد، بلکه باید از تجربیات دیگران استفاده کند و آنچه که به حال خودش نزدیک است، به مسائل خودشان نزدیک است استفاده کند و مواظب باشد که اشتباه نکند یا تکرار نکند.
چون یکبار اشتباه حق انسان است؛ اما دو بار یک اشتباهی بکند آنجاست که مشکل پیدا می‌کند. این یک نکته است در کلام‌الله مجید تصریح دارد که داستان‌های قرآن را شما ورق بزنید. این داستان‌های قرآن صرفاً یک داستان نیست، قطعاً شما بهتر از من می‌دانید داستان‌های قرآن مختص یک روایت تاریخی و مختص به زمان خاص نیست که بگوییم آقا این داستان در اینجا گفته شده و بست است دیگر اصلاً تکرار نمی‌شود.
نه این‌طور نیست داستان‌های قرآن برای این گفته شده است که به من بگوید فلان تفکری بوده است، فلان حرکتی صورت‌گرفته است و سرانجام این بوده است، مواظب باش این را تکرار نکن و این هشیاری و هشدار را به من می‌دهد.
خب حالا یکی از مهم‌ترین روایتی که و رویدادی که استاد امین در این سی دی به‌عنوان روایت تاریخی مطرح می‌کند روی این اعتبار تأکید می‌کند که به نظر من درس‌های عبرتی را اعضای کنگره بگیرند و مواظب رفتارشان باشند، این روایت قرون‌وسطی و تاریخ قرون‌وسطی است.
قرون‌وسطی خیلی طول کشید، قرن پنجم تا قرن شانزدهم دوران ادامه داشت و چه سختی‌هایی، چه تاریکی‌هایی بر جامعهٔ اروپا در آن زمان ایجاد نکرد و به وجود نیاورد.
این قدرت به این شکل به وجود آمد و اروپا را به تاریکی کشاند، درحالی‌که اروپا یک تجربه بسیار درخشان و از تمدن قبل داشت، فلاسفه خیلی بزرگی بود که حالا استاد امین به افلاطون در اینجا اشاره می‌کند و می‌گویند 500 سال قبل از میلاد آثاری از ایشان است.
امروز برخی از این مسائل در کنگره تدریس می‌شود. یعنی به تعبیر اگر ایشان نگفتند جرئت نمی‌کنم البته این مطلب را  ارائه کنم؛ یعنی ایشان گفتند: در آن سی دی آنچه که تدریس می‌شود، در کنگره  بخشی از دانش و فلسفه افلاطون است و خیلی برای من جالب است.
عده‌ای انسان قدرت‌طلب دنبال این بودند که قدرتی ایجاد کنند، گفتند حضرت عیسی فرزند خداوند است. به قول استاد امین رفیق حضرت عیسی هستیم به‌قول‌معروف ما بایستی اعتبار داشته باشیم. در جامعه اعتبار خودشان را می‌خواستند بیشتر کنند تا قدرتشان در واقع بیشتر بشود.


چرا به علم و با علم در آمیختند، آقا امین برای ما تعریف کرد علم مجموع قوانینی است که بر راستی و درستی دلالت می‌کند و کلیسا هم برای خودش قوانینی داشت. بر راستی و درستی دلالت نمی‌کرد، اگر علم می‌توانست رشد کند و تولید شود قطعاً غیر راستین بودن علم کلیسا مشروط می‌شود. آنها تمام عنادشان را با علم داشتند که علم رشد نکند و جلوی علم گرفته شد و تمام آنهایی که صاحب علم بودند و پیشوای علم بودند، به محاق کشیده شدند و گرفتاری‌های زیادی برایشان ایجاد شد و توانستند درواقع نقشی داشته باشند و یکی از این مهم‌ترین مسائلی که در واقع باعث شد، علم اهمیت داشته باشد کسی که صاحب علم است و علم را اجرا می‌کند قطعاً می‌تواند مطمئن شود. مثلاً روش DST یک علم است و اگر کسی روش DST را در سفر خود اجرا کند قطعاً می‌تواند سفر خوبی داشته باشد.

تایپ و ویراستاری: محمدجواد (لژیون چهارم)
تصویربردار: یوسف (لژیون چهارم)
تهیه و تنظیم: سایت همسفران آقا، نمایندگی آکادمی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .