English Version
This Site Is Available In English

جوانی و پیری

جوانی و پیری

این مبحث در تاریخ ۱۳۸۸/۱۰/۲۶ در شعبه آکادمی توسط استاد امین مطرح شد. در ابتدای سی‌دی آقای امین می‌فرمایند: ما در بسیاری از فیلم‌ها و داستان‌ها همیشه یک علامت را می‌بینیم که شبیه یک دایره است. این دایره، یک بخش سفید رنگ و یک بخش سیاه رنگ دارد. داخل بخشی که سفید رنگ است یک نقطه سیاه و داخل بخشی که سیاه رنگ است، یک نقطه سفید دیده می‌شود و اغلب در فیلم‌های بروسلی و چینی این علامت وجود دارد. کل این دایره موجودیت، زندگی و یا چرخه هستی است. بخش تاریک و سیاه؛ بیانگر قسمت منفی و بخش سفید؛ بیانگر قسمت روشنایی، مثبت و الهی است و به این چرخه «یین و یانگ» می‌گویند. یین؛ یعنی جوانی، خامی و تاریکی و یانگ؛ یعنی پختگی، خرد و پیری.

در موجود یا هر موجودیتی از دو بخش تشکیل شده است: یک بخش پنهان و یک بخش آشکار و این دو بخش نیز خود از دو قسمت دیگر تشکیل شده‌اند؛ بخش اهریمنی، منفی و تاریک و بخش الهی و روشن. نسبت این دو بخش با هم یکسان نیست؛ یعنی این‌گونه نیست که بگوییم ۵۰درصد روشنایی و ۵۰درصد تاریکی؛ بلکه در حال تغییرند و کم و زیاد می‌شوند. تمام موجودات، یک فرد، یک جامعه، یک شهر، یک کشور و یا یک خانواده این دو بخش را دارند و با همدیگر در حال درگیری هستند. یک زمان قسمت منفی رشد و غلبه و زمانی دیگر قسمت مثبت رشد و غلبه پیدا می‌کند و این درگیری باعث ایجاد یک‌سری از حس‌ها از قبیل حرکت و تغییر در شخص می‌شود، این بدون در نظر گرفتن ارتباطش با محیط می‌باشد؛ یعنی اگر محیط هم نباشد، این دو بخش با هم در حال درگیری هستند.

دیدگاه یین و یانگ می‌گوید: وقتی نیروی منفی یا یین شروع به رشد می‌کند و قوی می‌شود، آرام آرام قسمت روشنایی و الهی شروع به ضعیف شدن می‌کند و خیلی کوچک می‌شود؛ اما از بین نمی‌رود و برعکس این قضیه نیز صادق است. مطلب مهمی که وجود دارد این است که اگر یکی از قسمت‌ها بخواهد کاملاً غلبه پیدا کند؛ یعنی مثلاً روشنایی بیاید و کاملاً تاریکی را عقب بزند و تمام آن را بگیرد، آن موجود کاملاً ساختارش از بین می‌رود و منهدم می‌شود و ساختاری جدید به وجود می‌آید. هر نیرویی که بخواهد غلبه پیدا کند، باید از نظر قدرت و ماهیت نسبت به نیروی دیگر قوی‌تر باشد.

استاد امین؛ حضرت محمد (ص) را مثال زدند که در زمان تولد حضرت محمد (ص) اوضاع عربستان کاملاً آشفته و به هم ریخته بود. خوی وحشی‌گری داشتند، دختران را زنده به گور می‌کردند، دیدگاه خیلی بدی نسبت به زنان داشتند و کاملاً در جهل و نادانی به سر می‌بردند. در این شرایط حضرت محمد (ص) به دنیا آمدند و شروع به فعالیت کردند و اسلام را در عربستان گسترش دادند. در قانون «یین و یانگ» هر چه قدر تاریکی یا یین قدرتمندتر باشد، قسمت روشنایی و یانگ بیشتر می‌خواهد در دلش به‌وجود بیاید و پتانسیل و قدرت بیشتری جذب می‌کند؛ یعنی قدرت روشنایی و قسمت مثبت که قرار است رشد کند، بیشتر از قسمت تاریکی و منفی است که در درونش احاطه می‌کند. وقتی انسانی بخواهد روشنایی را بفهمد، باید حتماً تاریکی را تجربه کند.

آقای امین در ادامه، مصرف‌کننده‌ها را مثال زدند که چند سال است مواد مصرف می‌کنند و بعد شروع به مبارزه و مصرفشان را کم می‌کنند و می‌خواهند تاریکی‌ها را عقب بزنند؛ اما سقوط می‌کنند و تاریکی دوباره غلبه پیدا می‌کند. این کشش‌ها همین‌طور در فرد ادامه پیدا می‌کند. وقتی تاریکی برگردد، قدرتش بیشتر می‌شود و مصرف‌کننده‌ای که یک گرم مواد مصرف می‌کرد دیگر نمی‌تواند با یک گرم بگذراند و باید سه گرم مواد مصرف کند و یا اگر قرص مصرف می‌کرده، باید در کنارش شیشه هم مصرف کند؛ چون قدرت تاریکی دو برابر شده است تا زمانی که راه و درمان قطعی را پیدا کند. اگر انسان بخواهد با نفرت به یک چیز نفرت‌انگیز غلبه پیدا کند، باید خودش خیلی نفرت‌انگیزتر از آن چیز باشد تا بتواند پیروز شود. مثلاً اگر بخواهیم یک لات را بزنیم، باید خودمان خیلی لات‌تر از آن شخص باشیم تا بتوانیم یک فرد لات را بزنیم. خیلی‌ها از اعتیاد متنفرند و با حس تنفر می‌خواهند اعتیاد را کنار بگذارند؛ اما نمی‌شود، باید حس تنفر نسبت به اعتیاد کنار گذاشته شود تا اعتیاد درمان شود.

از این سی‌دی نتیجه می‌گیریم، زمانی این چرخه کامل می‌شود که وقتی تاریکی غلبه پیدا می‌کند، انسان نباید با احساس نفرت با آن روبه‌رو شود؛ اگر با این حس‌ها برای حل مسئله اقدام نکند، در مسیر درست قرار می‌گیرد و می‌تواند مسائل را حل کند.

 

منبع: سی‌دی یین و یانگ۱ (استاد امین دژاکام)
نویسنده: همسفر نسرین رهجوی راهنما همسفر نرگس (لژیون پنجم)
رابط خبری: راهنما همسفر نرگس (لژیون پنجم)
ویراستاری: دبیر دوم همسفر زهرا رهجوی راهنما همسفر نرگس (لژیون چهارم)
ارسال: همسفر لیلا رهجوی راهنما همسفر نرگس (لژیون دوم) نگهبان سایت
همسفران نمایندگی زاگرس

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .