English Version
English

تفاوت سواد و دانایی را در کنگره متوجه شدم

تفاوت سواد و دانایی را در کنگره متوجه شدم

پنجمین جلسه از دوره چهاردهم کارگاه‌های آموزشی عمومی کنگره ۶۰، نمایندگی اردستان، با استادی مسافر محمدرضا، نگهبانی مسافر مجتبی و دبیری مسافر محمدرضا با دستور جلسه "دانایی، دانایی موثر و سواد " پنجشنبه ۸ شهریور ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۶ آغاز به کار کرد.

 

خلاصه سخنان استاد:

سلام دوستان محمدرضا هستم یک مسافر. در کتاب عبور از منطقه 60 درجه زير صفر، همچنین در جزوه جهان‌بينی آقای امين دژاکام که از نوشتار‌های کنگره 60 می‌باشد، مطالب بسيار مهمی در مورد دانایی بيان شده‌ است.

انسان دانا انسانی است که خواسته‌هايش را با تفکر و تعقل انتخاب کند و به مرحله اجرا بگذارد. از آنجایی که دانایی، نگهبانان قلعه عقل هستند و مانند يک فيلتر عمل می کنند و اجازه ورود خواسته‌های نامعقول نفس به قلعه عقل را نمی‌دهند. اما اگر ميزان دانایی کم باشد در تشخيص ماهيت خواسته‌ها دچار اشتباه می‌شود و اين امر همان نادانيست.

چون نفس خواسته‌های نا‌معقول و نادرست خود را به بهترين شکل در ذهن تصوير‌سازی می‌کند. اگر دانایی ضعيف باشد، نمی‌تواند تشخيص دهد که اين خواسته نامعقول است و نتيجه آن يک فرمان نادرست از طرف عقل است. تعريفی که در جهان‌بینی از دانایی داريم، مثلثی است مختلف‌الاضلاع که از سه ضلع تفکر، تجربه و آموزش تشکيل شده‌است.

چون ما برای رسيدن به دانایی به تفکر و آموزش نيازمنديم. ممکن است ما در موضوع خاص به دانایی رسيده‌باشيم اما قدرت و توان عمل به دانایی يا به اجرا در آوردن آن را نداشته‌ باشيم. مثلاً می‌دانيم پرخوری بد است و در اين مقوله به دانایی رسيده‌ايم، اما زمانی که توان عمل کردن به دانایی خود را نداريم به اين معناست که دانایی ما به دانایی مؤثر تبديل نشده‌ است.

در دانایی اضلاع مثلث تفکر، تجربه و آموزش با هم برابر نيست. ممکن است يکی زياد و يکی کم باشد و همين امر باعث می‌شود ما نتوانيم به دانسته يا دانایی خود عمل کنيم. اما زمانی که مثلث دانایی ما متساوی‌الاضلاع باشد و هر سه ضلع دانایی در‌ حد مطلوب و يکسان رشد کرده‌باشد، ما می‌توانيم به دانسته‌های خود عمل کنيم و به دانایی موثر برسیم.

اما چه رابطه‌ای بين دانایی، دانایی مؤثر و سواد وجود دارد؟ در کنگره 60 ما ياد گرفتيم که در مسئله درمان اعتياد؛ سواد، تحصيلات و دانش شخص به معنی دانایی شخص نيست. ممکن است شخص مصرف کننده‌ای وارد کنگره شود و از نظر تحصیلات در سطح بالایی هم باشد اما در درمان خود ناموفق بوده و برعکس اشخاصی را می‌بينيم که شايد فقط سواد خواندن و نوشتن دارند اما خيلی دانا هستند و در درمان اعتياد خود موفق بوده‌اند.

 

تایپ: مسافر محمدرضا لژیون دوم
ویراستاری: مسافر ابوذر لژیون چهارم
عکاس: مسافر ابراهیم لژیون دوم
تنظیم و ارسال: مسافر مجتبی لژیون پنجم 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .