English Version
English

دانایی، قدرت تشخیص ماهیت خواسته ها

دانایی، قدرت تشخیص ماهیت خواسته ها

سیزدهمین جلسه از دوره بیست و پنجم کارگاه آموزشی خصوصی ویژه همسفران نمایندگی رودکی با استادی همسفر شبنم، نگهبانی همسفر زهره و دبیری همسفر خدیجه با دستور جلسه «دانایی، دانایی موثر و سواد» در روز سه‌شنبه ششم شهریور ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۶ آغاز به کار کرد.

 

خلاصه سخنان استاد:


جناب مهندس، شرح کاملی را در مورد دانایی و دانایی موثر را ارائه دادند که این مثلث شامل: تفکر، تجربه و آموزش است که اضلاع مثلث دانایی مختلف الاضلاع است، یعنی در زمینه ای می‌تواند تفکر من کم باشد و تجربه‌ام زیاد باشد و یا دانش من یا آموزش من کافی نباشد یا اینکه خیلی از کارهایم را بدون تفکر انجام بدهم؛ ولی امکان دارد تجربه‌ی خیلی خوبی راجع به آن زمینه داشته باشم، در این صورت هیچ نتیجه‌ی خوبی به دست نمی‌آید و من کاملاً نیروی خود را از دست می‌دهم. زمانی که دانایی من به دانایی موثر تبدیل می‌شود، آن مثلث مختلف الاضلاع، تبدیل به مثلث متساوی الاضلاع می‌شود و اضلاعش با‌ یکدیگر، برابر رشد می‌کنند.
در مقابل مثلث دانایی، مثلث جهالت وجود دارد که شامل: ترس، منیت، و ناامیدی است. ترس، مانع تفکر ما می‌شود و منیت مانع آموزش می‌شود و ناامیدی مانع کسب تجربه می‌شود. یک زمانی بود که فکر می‌کردم همه چیز را تجربه می‌کنم و زندگی با یک مصرف کننده را تجربه می‌دانستم؛ اما زمانی که به کنگره آمدم متوجه شدم که این‌ها تجربه نبودند و تکرار روزمرگی‌های زندگی بودند؛ زیرا تجربه، زمانی تجربه محسوب می‌شود که ما بتوانیم از آن موضوع درس بگیریم و الان که بیشتر فکر می‌کنم متوجه می‌شوم طرز فکرم اشتباه بوده است یا زمانی بود که در دانشگاه که تحصیل می‌کردم، هیچ دوستی نداشتم و روابط اجتماعی خوبی نداشتم و حتی سواد هم ربطی به تفکر خوب نداشت، با اینکه آموزش خوب دیدم، علم اجتماعی بودن و علم زندگی کردن نداشتم؛ چون نمی‌توانستم با دیگران ارتباط برقرار کنم. در موقعیت‌هایی قرار می‌گرفتم که با خود می‌گفتم من صد در صد از پس این موقعیت بر می‌آیم؛ ولی وقتی در آن شرایط قرار می‌گرفتم گویی دست و پاهای من بسته می‌شدند و نمی‌توانستم آن شرایط را به نحو احسنت پیش ببرم.
دانایی، یعنی قدرت تشخیص ماهیت خواسته‌ها در هر شکل و لباسی، یعنی هر انسانی خواسته‌های متعدد و گوناگونی دارد و این دانایی‌ است که تشخیص می‌دهد که کدام خواسته‌ی ما درست و کدام غلط هستند.
زمانی که ما به کنگره می‌آییم و آموزش می‌بینیم، سی‌دی می‌نویسیم، همین سی دی نوشتن باعث می‌شود دانایی به ما منتقل شود؛ ولی زمانی که ما بتوانیم آن دانایی را عملی و اجرایی کنیم آنگاه دانایی ما به دانایی موثر تبدیل شده است. زمانی که انسانی به دانایی موثر می‌رسد، تمام زندگی‌اش روی تعادل و آرامش است، یعنی باید در موقعیتی قرار بگیریم که قدرت تشخیص داشته باشیم و بدانیم که کدام کار درست است و کدام غلط و این اولین قدم در مسیر دانایی است. وقتی بتوانیم مسیر غلط را به مسیر درست برسانیم، آن زمان دانایی ما به دانایی موثر تبدیل شده است.
دقیقا مفهوم آن این است که دانایی موثر، نابود کننده‌ی نادانی است. ما در آغاز و پایان هرکاری، باید تفکر کنیم و زمانی که تفکر، درست و اصولی باشد، آن زمان می‌تواند در حل مشکلاتش یا حل کل مسائل زندگی‌اش، تصمیمات درستی را بگیرد. یک لحظه‌هایی در زندگی، ما مورد امتحان قرار می‌گیریم و ما با این آموزش‌ها، باید امتحانات را پاس کنیم.
مراتب دانایی شامل سه معقوله است: علم‌ الیقین، عین الیقین، حق الیقین است.
علم الیقین، یعنی دانستن به صورت اطلاعات عمومی و زمانی که با یک فرد مصرف کننده زندگی می‌کنیم، و خودمان مصرف کننده نیستیم، در مرحله‌ی عین الیقین هستیم و مرحله‌ی حق الیقین یعنی در مقام حقیقت، یعنی خود شخص مصرف کننده که در آن شرایط قرار دارد.

تایپ و ویرایش: همسفر ملیحه رهجوی راهنما همسفر افسانه (لژیون دهم)
تنظیم مطلب: همسفر نگین رهجوی راهنما نجمه (لژیون نهم)
عکاس خبری: راهنمای ویلیام همسفر زهرا و همسفر نگین رهجوی راهنما همسفر نجمه (لژیون نهم)
ارسال مطالب: مرزبان خبری همسفر سمیه
همسفران نمایندگی رودکی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .