English Version
English

تزکیّه به‌ معنای دوری از ضدارزش‌ها و رفتن به سوی ارزش‌ها است

تزکیّه به‌ معنای دوری از ضدارزش‌ها و رفتن به سوی ارزش‌ها است

جلسه دوازدهم از دوره پنجم کارگاه‌های آموزش مجازی کنگره ۶۰ ویژه همسفران نمایندگی جواد با دستور جلسه «وادی پنجم و تأثیر آن روی من؛ (در جهان ما تفكر؛ قدرت مطلق حل نيست، بلکه توأم با رفتن و رسيدن، آن را كامل مي‌نمايد.)» با استادی همسفر فاطمه رهجوی راهنما تغذیه سالم همسفر آرزو، در روز شنبه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شد.

خلاصه سخنان استاد:

خداوند بزرگ را بسیار سپاس‌گزارم که یک‌بار دیگر به من فرصت خدمت در کنگره ۶۰، را عطا کرده است. عنوان وادی پنجم می‌گوید: «در جهان ما تفکر، قدرت مطلق حل نیست؛ بلکه توأم با رفتن و رسیدن، آن را کامل می‌نماید.»

از وادی اوّل تا وادی سوّم یاد گرفته‌ایم که تفکر کنیم تا با قدرت تفکر، تلاش، صبر و امیدواری بتوانیم مشکلات خود را حل کنیم. در وادی چهارم یاد گرفته‌ایم که مسئولیت کار، زندگی و سرنوشت خود را خودمان برعهده بگیریم. وادی پنجم به ما می‌آموزد تا زمانی‌که اطلاعات، آگاهی و دانش خود را مورد استفاده عملی قرار ندهیم، بی‌ارزش است و مانند این است که دنیایی از زر و سیم را در اختیار داریم؛ اما قادر نیستیم که یکی از آن سکّه‌ها و طلاها را بدهیم و نانی تهیّه کنیم تا از گرسنگی از بین نرویم. ما وقتی‌که تفکر می‌کنیم، در ذهن خود یک ساختاری را تشکیل می‌دهیم که این ساختار را باید از مرحله ذهنی به مرحله عمل در بیاوریم.

ما تا زمانی‌که از اضطراب، ترس، ناامیدی و عدم اعتماد به نَفس خارج نشویم، نمی‌توانیم یک ساختار فکری را تبدیل به یک ساختار عملی کنیم؛ بنابراین برای این‌که بتوانیم ساختارهای ذهنی خود را عملی کنیم، بایستی در مرحله نخست وجود خود را تزکیّه و پالایش کنیم؛ تزکیّه به‌ معنای دوری از ضدارزش‌ها و رفتن به سوی ارزش‌ها است. تا زمانی‌که روان ما آلوده به ضد‌ارز‌ش‌ها باشد؛ همیشه ناراحت، پریشان و عصبی هستیم. پس برای این‌که بتوانیم ارزش‌ها و ضدارزش‌ها را از یک‌دیگر تشخیص بدهیم، بایستی به درون خودمان برویم و خوب تفکر کنیم؛ زیرا قبل از انجام هر کاری بایستی خوب تفکر کنیم تا متوّجه شویم که انجام چه کاری بد و انجام چه کاری خوب است.

اگر ما بین بد و خوب بودنِ انجام کاری شک داشتیم، باید از انجام دادن آن کار خودداری کنیم؛ ما باید بدانیم که با حلواحلوا کردن، دهان‌مان شیرین نمی‌شود. پس با تمام توانمان بایستی سعی و تلاش کنیم تا بتوانیم مسائل و مشکلات خود را حل کنیم. همچنین در وادی پنجم یاد می‌گیریم که در مصائب و مشکلات‌مان صبور باشیم؛ گرچه صبر کردن بسیار سخت و طاقت‌فرسا است؛ اما نتیجه مطلوبی را در پی خواهد داشت.

پس‌انداز و قناعت دو موضوع بسیار مهم و حیاتی هستند که بایستی به فرزندان خود بیاموزیم تا بتوانند از کم‌ترین امکانات، موقعیت‌های طلایی را بسازند. درواقع هنگامی که فرزند ما از کودکی با موضوع پس‌انداز آشنا می‌شود در بزرگسالی نیز می‌تواند برای مسائل مالی بهتر برنامه‌ریزی کند. در حیات زمینی، زمان حکم فلز طلا را برای ما انسان‌ها دارد؛ به همین خاطر زندگی در این حیات برای ما بسیار کوتاه است؛ بنابراین به جای این‌که از وقت، زمان و انرژی‌ خود برای غیبت و قضاوت دیگران استفاده کنیم، بهتر است که این سه پارامتر را در جهت خودسازی خودمان مورد استفاده قرار بدهیم.

گاهی در زندگی ما حوادثی رخ می‌دهند که برای ما بسیار ناخوشایند است در چنین مواقعی بایستی به خداوند بزرگ توکل کنیم و در مقابل خواست و فرمان خداوند سر تسلیم فرود بیاوریم. تفکر کردن در جهت ارزش‌ها شرط لازم است، اما کافی نیست؛ بنابراین بایستی این تفکرات را از‌ حالت قوّه به فعل دربیاوریم.

نویسنده: همسفر فاطمه رهجوی راهنما همسفر آرزو (لژیون تغذیه سالم)
ویرایش: همسفر معصومه رهجوی راهنما همسفر آرزو (لژیون دوم)
ویراستار: راهنما تازه‌واردین، همسفر حمیده
عکس: همسفر نجمه رهجوی راهنما همسفر آرزو (لژیون دوم )
ارسال: مرزبان خبری، همسفر مهری
همسفران نمایندگی جواد

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .