English Version
This Site Is Available In English

انسان چیزی نیست، جزء با سعی و تلاش خودش

انسان چیزی نیست، جزء با سعی و تلاش خودش

در این وادی ما سعی می‌کنیم برای مسائل حیاتی خودمان جایگاه و مسئولیت قدرت مطلق یا خداوند و جایگاه و مسولیت خودمان را تا حد‌الامکان مشخص و مرز‌بندی نمائیم. ما باید برای هر کاری اول خودمان مسئولیت آن کاری که انجام می‌دهیم را به عهده بگیریم؛ زیرا خداوند به ما انسان‌ها قدرت اختیار داده است و زمانی‌که ما را خلق کرد بر سر یک دوراهی قرار داد که یک راه صراط مستقیم، پندار، گفتار و رفتار نیک است و راه دیگر راه فسق و فجور، دروغ و زشتی، پلیدی می‌باشد. این من هستم که راهم را انتخاب می‌کنم؛ اگر در مسیر ارزش‌ها قرار بگیرم، قطعاً به صلح و آرامش می‌رسم و اگر در مسیر ضدارزش‌ها قرار بگیرم سر از ناکجا‌ آباد در می‌آورم. کارهای ضدارزشی خواسته نفس اماره است؛ ولی من می‌توانم با تزکیه و پالایش به دروازه‌های نفس لوامه برسم، در این مرحله شاید نفس من باز کارهای ضدارزشی را طلب کند؛ ولی دیگر وجدانم جلوی آن را می‌گیرد و بعد به مرحله نفس مطمئنه می‌رسم که آن‌جا خواسته‌های نفس من فقط معقول است و به دانایی رسیده‌ام.
در خدمت‌ یکی از رهجوهای لژیون سوم نمایندگی پرند همسفر مرضیه هستیم تا گفتگویی با ایشان راجع به وادی چهارم از کتاب عشق داشته باشیم. در‌ ادامه شما را به صحبت‌های دلنشین این همسفر دعوت می‌کنم لطفا با ما همراه شوید.

دست‌های آسمانی فقط القا و احیا را انجام می‌دهند و بقیه کارها و مسئوليت‌ها برعهده خودمان است. لطفاً در این مورد توضیح دهید.
در مسائل حیاتی؛ به خداوند سپردن، یعنی سلب مسئولیت از خویشتن. انسان چیزی نیست به جز آنچه محصول تلاش، کوشش و سعی خود می‌باشد و آن چیزی نیست به جز این که ما خودمان برای خودمان فراهم کردیم، چه در جهت ارزش‌ها، نور و روشنایی باشد و یا در جهت ضدارزش‌ها و تاریکی‌ها. بعضی از ما انسان‌ها فکر می‌کنیم خداوند برای این وجود دارد که ما هر چیزی در زندگی‌ خواستیم در اختیار ما قرار دهد به عبارتی خدا را با غول چراغ جادو اشتباه گرفته‌ایم. دست‌های آسمانی فقط مرحله القا و احیا را انجام می‌دهند و مابقی مسئولیت و کارهایمان برعهده خودمان است.

قدرت اختیار در انسان چگونه است.
خداوند انسان را خلق کرد و اختیار به انسان داد تا راهش را خودش با اختیاری که  دارد پیدا کند و خداوند انسان را اشرف مخلوقات در روی زمین قرار داد و منتظر دیدن بدبختی انسان نبود و این خود انسان است که تصمیم می‌گیرد خوشبختی و یا در بدبختی زندگی کند.

لطفاً مراحل نفس را برایمان بگوئید؟
نفس تعیین در انسان موجودیت می‌کند، هم در ظاهر، هم در باطن، هم در خواب و هم در بیداری و هم در دنیا و آخرت. نفس دارای سه مرحله است. نفس اماره یا امرکننده، آخرین مرحلهٔ تکاملی نفس در حیوان را می‌توان ابتدای مرحلهٔ تکاملی نفس در انسان قلمداد کرد. نفس لوامه یا سرزنش‌کننده، شخص از نفس امر‌کننده عبور کرده و به دانائی و آگاهی بالاتری رسیده است و نفس مطمئنه بالاترین نفس در انسان می‌باشد که جایگاهش حتی از فرشته هم بالاتر است و انسانی که در این مرحله قرار بگیرد وارد بهشت خاص خداوند می‌شود.

دعا و راز و نیاز چه موقعی می‌تواند به صورت مطلوب و موثر واقع شود؟
موقعی می‌تواند موثر باشد که ما حداقل در مسیر ارزش‌ها و یا صراط مستقیم حرکت کنیم و از فرامین خداوند اطاعت نمائیم و بار مسئوليت خودمان را بپذیریم و از تلاش دست برنداریم و این وعده خداوند است و این‌گونه انسان در صلح و آرامش قرار می‌گیرد.

چه نتیجه‌ای از وادی چهارم می‌گیرید؟
مسئولیت‌ها یک‌طرفه نیستند و خداوند و نیروهای مافوق فرمانبردار ما نیستند که هر روز صبح تا شب به آن‌ها برنامه بدهیم که چه کار کنند و چه کار نکنند و ما باید بر روی تفکر، اندیشه و آموزش خودمان حساب کنیم و وظایف خود را در قبال خداوند و سایر انسان‌ها به خوبی انجام دهیم.

مصاحبه‌کننده: همسفر شیوا رهجوی راهنما همسفر مرضیه (لژیون اول)
مصاحبه‌شونده و تایپ: همسفر مرضیه رهجوی راهنما همسفر الهه (لژیون سوم)
ارسال: مرزبان خبری همسفر زلیخا
همسفران نمایندگی پرند

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .