English Version
English

گروه خانواده_خلاصه سی دی مراتب نفس

گروه خانواده_خلاصه سی دی مراتب نفس

به نام قدرت مطلق الله

 

🌓 مراتب نفس فقط در انسان کامل می‌شود، زیرا فقط انسان دارای روح است. یزدان پاک روح را انحصارا به انسان تفویض نموده و تکامل نفس تا درجه کمال باوجود روح امکان پذیر است، پس روح در انسان منحصر به فرد و مانند پادشاه جسم است.  ما باید تفاوت بین روح و نفس را بدانیم، برای شناخت و برای اینکه سیستم کارکرد خودمان را بدانیم؛ یک مکانیک موقعی می‌تواند ماشین را تعمیر کند که تمام کارکرد اجزایش را بداند. 

🌓 گفتیم که ایمان تجلی نور خداوند در انسان است؛ انسانی که ایمان داشته‌باشد سمبل نور و ایمان و پاکی است و چهره‌ای درخشان و نورانی دارد. مسلمان بودن چیز دیگری است و ایمان داشتن چیز دیگری. ایمان چیز دیگری است و یهودی بودن چیز دیگری. 

🌓 عشق از محبت است و محبت از معرفت؛ تا شما معرفت پیدا نکنید محبت پیدا نمی‌کنید.   اگر به آگاهی برسی، هستی را دوست داری، پس خود محبت می‌شود صورت مسأله، حل محبت می‌شود عشق. به قول رعد: محبت بین انسان‌ها زمانی پدیدار می‌گردد که بین آنها سری نباشد. 

🌓 آن کسی که می‌گوید: همه چیز در دنیا عشق است، ناقص است. آن که می‌گوید: همه چیز بر مبنای عقل است یا نیست، آن هم اشتباه است و اگر بگوید بر مبنای ایمان هست باز هم اشتباه است؛ مثل اینکه بگوییم همه چیز بر مبنای مغز است، پس قلب و ریه چی؟! مغز و قلب و ریه هر سه لازم هستند و باید به آنها توجه کنیم.  کسی درزندگی خوشبخت است که احساس آرامش می‌کند. کسی که هم از عقل استفاده کند هم از ایمان استفاده کند و هم از عشق، این سه تا را باید با هم داشته‌باشد اگر از هر سه در حد تعادل استفاده کنیم آن وقت رستگاریم. 

🌓 باید به این باور برسیم که پس از مرگ هستیم و وجود داریم، وقتی به این باور رسیدیم آن موقع از زندگیمان لذت می‌بریم. هرکسی باید کنترل امورات خود را دردست بگیرد و هرجایی که می‌رود و هر قدمی که برمی‌دارد حساب شده‌باشد و تازمانی که کاری را درست انجام نداد، سراغ کار بعدی نرود. 

🌓 ما تمثیل‌ها را برای این به کارمی‌بریم تا بهتر متوجه شوید مثلاً خداوند در قرآن می‌فرماید که مثل بهشت مثل باغی است که خوش آب و هواست، در آن شیر و عسل و خمر و… است تا انسان‌ها بفهمند. یا می‌گوییم عقل فرمانروا است، این‌ها تمثیل است تا مورد استفاده قرار گیرد برای فهم بیشتر و بهتر. 

🌓 کتاب اول، کتاب عبور از منطقه‌ی ۶۰ درجه زیر صفر است. کتاب دوم، کتاب عشق است. کتاب سوم، کتابی است که من (آقای مهندس) از روی آن به شما درس می‌دهم و هنوز به چاپ نرسیده‌است. 

🌓 نفس آن چیزی است که تعیین موجودیت می‌کند در ظاهر و باطن. نفس درخت خرما، درخت خرما را تعیین می‌کند. نفس انسان، انسان را تعیین موجودیت می‌کند.  مراتب نفس در حیوانات نیست، مراتب نفس در انسان فقط کامل می‌شود. برای همین است که نفس در انسان از پایین ‌ترین نقطه، یعنی جایی که فساد و خونریزی است تا جایی که می رسد به بالا‌ترین نقطه پاکی و خوبی. 

🌓 روح فقط به انسان اعطا شده‌است، ما روح حیوانی نداریم، چون حیوان فاقد روح است.  وقتی ما می‌گوییم روح به امر خداست و خداوند روح و نفس را به مرحله لازم رسانده است. وقتی نفس را به مرحله خوب رساندم آن موقع از روح خودم در آن دمی‌دم، پس روح خدا در آن موجود دمی‌ده می‌شود، روح خدا پلید نمی‌شود، ما روح خبیث و پلید نداریم، روح را با نفس نباید اشتباه گرفت. 

🌓 اگر انسانی به دنبال سیر و سلوک می‌باشد، برای اینکه بدون تکامل یافتن هیچ روحی نمی‌تواند به آن مقام، یعنی مقام انسانی برسد.  اگر انسانی مرحله تزکیه و پالایش را طی کند به خاطر داشتن روح است به حرف روح توجه می‌کند و در صلح و آرامش است. 

🌓 وقتی بخواهید به یک مقصد برسید باید از فراز و نشیب‌های زیادی عبور کنید و سختی‌های راه را تحمل کنید. انسان باید حرکت کند تا راه برایش نمایان شود، باید تلاش کند تا صفت گذشته اش تغییر کند، از سویی نیروهایی در موازات آنها درحال حرکت هستند که انسان را نگذارند که گامی فراتر برود، ولی انسان باید از آنها عبور نماید. 

🌓 در انسان روح باعث مرحله تکامل است و روح فقط مال انسان است و ما باید به صدای روح گوش کنیم؛ تکامل انسان بسیار پیچیده و سخت است و ما به راحتی به این مسأله و درجه نمی رسیم مگر با تزکیه و تصفیه و پالایش. 

 

تایپ و ویراستاری: همسفر ساناز راهنمای لژیون اول

گروه همسفران کیش

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .