English Version
English

برخورداری از موهبت زندگی

برخورداری از موهبت زندگی


سلام دوستان زهره هستم، یک همسفر.
در ابتدای کلام از آقای مهندس و خانواده محترمشان کمال تشکر را دارم و همیشه خود را بدهکار این عزیزان و کنگره 60 می‌دانم.
یکی از زیباترین مطالبی که در کنگره آموخته‌ام این است که جانشین گفت: زندگی کن و بگذار دیگران نیز زندگی کنند. به‌ظاهر یک جمله ساده است ولی شاید عمق این جمله به‌اندازه عمق اقیانوس‌هایی باشد که هنوز هیچ‌کس به واقعیت آن پی نبرده است. آقای مهندس می‌فرمایند معجزه حیات، خود حیات است؛ یعنی برخورداری از موهبت زندگی.

شاید از دید برخی برای زندگی، نیاز به اسباب و وسایل است تا شرایط آسایش و آرامش را فراهم کنند. آری، حتماً به اسباب و وسایل نیاز است؛ ولی تمام قصه نیست. مهم‌تر از آنها تفکر و دیدگاه به زندگی است. آیا بدون تفکر به این شعر زیبا ((از کجا آمده‌ام، آمدنم بهر چه بود؟)) حتی با داشتن تمام امکانات، آن آسایش و آرامش حاصل می‌گردد؟ 

برای رسیدن به مفهوم زندگی کن و اجازه بده دیگران هم زندگی کنند، باید خود را شناخت و در مسیر رسیدن به خود حرکت کرد. باید آموخت چگونه به خود آسیب نزنم، باید راه‌ورسم زندگی را دانست تا هم مراقب خود باشم و هم دیگران.

مثالی به ذهنم آمد، راننده مستی را در نظر بگیرید که با سرعت بالا در اتوبان در حرکت است. بلافاصله پلیس و نیروهای حفاظتی پس از مطلع شدن از موضوع نسبت به متوقف کردن آن خودرو و راننده اقدام می‌کنند. علت این کار احتمال رساندن آسیب به خود و دیگران است به‌عبارت‌دیگر هیچ‌کس اجازه ندارد مخل آسایش و آرامش دیگران شود و کسی به این عمل بزرگ می‌تواند دست پیدا کند که خود در یک محیط امن و آرامش قرار داشته باشد.

یعنی کسی می‌تواند به دیگران آسیب نرساند که ابتدا مراقب خود باشد. این همان کلامی است که جناب مهندس در تعریف جهان‌بینی دارند. جهان‌بینی آن علمی است که به من می‌آموزد که نه به خود و نه به دیگران آسیب نزنم. جهان‌بینی همان علمی است که به من می‌آموزد چگونه شرایط آسایش و آرامش خود و اطرافیانم را فراهم کنم و دیدگاه مرا به زندگی ایجاد می‌کند.
آیا دیدگاه من به زندگی دیدگاه یک مصرف‌کنندهٔ بدون تولید است. آیا تفکر من سوءاستفاده از محبت اطرافیانم است و یا خود را در مسیر تولید و خدمت قرار می‌دهم. آیا خود را موظف به دیدن و درک دیگران می‌کنم و یا...
جهان‌بینی هر کس، قرارداشتن در بهشت و یا جهنم او را رقم می‌زند.

نویسنده: همسفر زهره رهجوی همسفر مینا (لژیون مرزبانی)
ویراستاری و ارسال: همسفر راهنما انسیه (لژیون چهاردهم)
نمایندگی همسفران شمس

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .