English Version
English

دانایی، محکم‌ترین سپر در مقابل خواسته‌های غیرمعقول

دانایی، محکم‌ترین سپر در مقابل خواسته‌های غیرمعقول

برای اینکه مسائل برای ما خوب تفهیم شود، ضروری است که معانی و مفاهیم یک سری کلمات را به‌درستی بدانیم. استاد امین در جزوه جهان‌بینی این موضوع را به‌خوبی برای ما شکافته‌اند و معنی کرده‌اند. جهان‌بینی یعنی هر آنچه ما از کل جهان هستی درک، برداشت و احساس می‌کنیم. این جهان‌بینی شامل جهان درون و جهان بیرون ما است.

درواقع ما یک سری مسائل را از درون و یک سری مسائل را از بیرون درک و برداشت و احساس می‌کنیم. مثلاً اگر بخواهیم از یک مبدأ به یک مقصدی برسیم باید مسیر حرکتمان مشخص باشد. در اینجا جهان درون به ما کمک می‌کند که ما بدانیم کجای جهان هستی و کائنات قرار داریم و جهان بیرون ما را در یافتن راه و رسیدن به مقصد یاری می‌کند.

می‌دانیم انسان به دو بخش صور پنهان و صور آشکار تقسیم شده است. استاد امین برای اینکه صور پنهان را به‌خوبی شرح دهند از مدل‌ها استفاده کرده‌اند که این مدل‌ها باعث می‌شوند ما از جهان درون درک بهتری داشته باشیم. صور پنهان شامل عقل، نفس، حس، ذهن، آرشیو و کالبدهای هفت‌گانه می‌باشند.

مثلاً نفس را که خواسته‌های معقول و غیرمعقول دارد به شهر وجودی تشبیه کرده‌اند که در این شهر همه نوع افراد زندگی می‌کنند، چه صالح و چه شرور، فرقی نمی‌کند. خواسته‌های این افراد موجودیت شهر وجودی را تعیین می‌کنند. خواسته‌های ما به دانه و هسته می‌مانند که باید در وجود ما نهفته باشند تا معلم و راهنما بتواند آن‌ها را با آموزش‌ها، هوشیار و بیدار کند. وظیفه ما هم این است که با تلاش و کوشش و فرمان‌برداری، آن دانه و یا هسته را به میوه تبدیل کنیم.

هرچه دانایی ما که شامل آموزش، تجربه و تفکر است بالاتر برود این خواسته‌ها معقول‌تر می‌شوند و ما را به صراط مستقیم نزدیک‌تر می‌کنند، البته باید سعی کنیم دانایی را به دانایی مؤثر تبدیل کنیم چراکه در مرحله دانایی ما مسائل را از هم تشخیص می‌دهیم ولی در دانایی مؤثر حرف و عملمان یکی می‌شود و به‌طور صحیح به هدفمان می‌رسیم.

مسئله‌ای که حائز اهمیت می‌باشد این است که ما قوانین زندگی کردن را بلد باشیم زیرا با ندانم‌کاری‌ها هم به خود و هم به دیگران صدمه زیادی  می‌زنیم. این موضوع در مورد ظرفیت داشتن هم صدق می‌کند. درواقع هم باید قوانین را بشناسیم، هم ظرفیت کاری را که می‌خواهیم شروع کنیم داشته باشیم که اگر غیرازاین باشد انفجار شدیدی رخ خواهد داد.

با همه این تفاسیر در جهان‌بینی درون، ما یاد می‌گیریم که چطور بر ترس، ناامیدی و منیت غلبه کنیم و سطح آگاهی و دانایی خودمان را بالا ببریم چراکه دانایی محکم‌ترین سپر در مقابل به ثمر رسیدن اهداف و خواسته‌های غیرمعقول است. باید توجه داشته باشیم تصاویر و اصوات، قطعاً می‌توانند روی احساسات ما تأثیرگذار باشند. باید از اصوات مخرب دوری کرد زیرا باعث تخریب حس‌های ما می‌شوند.

کار نیروهای منفی همین است که با ابزارهای مختلف باعث ناامیدی، ترس و منیت در ما بشوند. برای اینکه بتوانیم از ضد ارزش‌ها دور شویم باید حس‌های بسته ما بیدار و هوشیار شوند. برای این کار تنها یک‌راه وجود دارد و آن تزکیه و پالایش است. درواقع باید از ناخالصی‌ها دوری‌کنیم و نقض فرمان نکنیم. اگر حس‌های ما بسته باشد به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانیم به تعادل و تکامل برسیم.

بدن ما دارای هفت چاکراِ می‌باشد. این چاکراها باعث گردش انرژی در بدن ما می‌شوند. برای اینکه اختلال در آن‌ها به وجود نیاید باید از ضدارزش‌هایی چون افکار و اندیشه‌های منفی، مصرف مواد مخدر، مشروبات الکلی و قرص‌های روان‌گردان دوری کرد تا هاله تابان که همان انرژی اطراف بدن ما می‌باشد تخریب نشده و یا از بین نرود.

درنهایت از استاد امین سپاسگزارم که الفبای جهان‌بینی را در اختیار ما گذاشتند تا ما بتوانیم مفاهیم را به‌خوبی درک کنیم و قوانین زندگی کردن را بیاموزیم.

نویسنده: راهنمای تازه‌واردین همسفر پروین
ویراستاری، تصویرگری و ارسال: همسفر سعیده رهجوی راهنما همسفر خندان (لژیون هفتم)
همسفران نمایندگی لویی پاستور

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .