English Version
English

راهنما باید عشق مادرانه و جذبه پدرانه داشته باشد

راهنما باید عشق مادرانه و جذبه پدرانه داشته باشد

معلمان تنها کسانی هستند که می‌توانند عشق را بیاموزند. در خدمت راهنمای لژیون هشتم نمایندگی ابن‌سینا همسفر اشرف بودیم تا گفت‌وگویی درباره هفته راهنما با ایشان داشته باشیم؛ لذا لحظاتی با ما همراه باشید.

واژه راهنما به چه کسی گفته می‌شود؟
راهنما ترکیبی است از کلمات «راه» به معنی مسیر و «نما» به معنی نشان دادن. کسی که در مرتبه‌ راهنمایی قرار می‌گیرد به وظایفش نیز کاملا آگاه است و می‌داند که باید به راه‌مانده نشان دهد که جهت کجاست و کدام مسیر او را به سر منزل مقصود و هدف می‌رساند. توجه به این اصل مهم یعنی هدف راستین برای کسی که تمایل دارد مسیری را بپیماید تا به پایانش برسد با کمک راهنما پر می‌شود از اتفاقات خوب و نیکو و این می‌شود هدف راستین. راهنما هم می‌تواند در جهت ارزش‌ها راهنمایی کند و هم در جهت ضدارزش‌ها. در کنگره تلاش تمام راهنمایان، راهنمایی در مسیر ارزش‌هاست.

به نظر شما وظیفه و رسالت یک راهنما چیست؟
هر راهنما یک پیمانی را بین خود و خداوند می‌بندد و با توجه به عهدی که بسته طبق فرامین و قوانین حرکت می‌کند و رسالت خودش که همان عشق سالم، عقل سالم، کردار سالم و گفتار سالم، ایمان سالم و ... است را با تمام وجود در اختیار دیگران قرار می‌دهد و وعده‌ صادق خداوند را به گوش رهجو می‌رساند که پایان شب سیه سپید است.

هدف شما از گرفتن جایگاه راهنمایی چیست؟
در ابتدا عشق خدمت به مخلوقین الهی مرا در کسب این جایگاه مصمم کرد؛ زیرا دیدن چهره‌ کسانی که در تاریکی‌ها بوده‌ و بعد از پیمودن راه و سفری دشوار به شادی و لبخند تبدیل شده خوشحالم می‌کند و دوست داشتم من هم جز افرادی باشم که از این لذت بی‌بهره نباشم. در ثانی بنده خود را بدهکار کنگره می‌دانم و لازم دیدم که تمام تلاش خود را برای گرفتن این شال و جایگاه انجام دهم.

چگونه یک رهجو می‌تواند از راهنمای خود قدردانی کند؟
تمام مدت زمانی‌که راهنما در حال خدمت می‌باشد فقط و فقط به آسایش و آرامش رهجو فکر می‌کند. چیز دیگری که راهنما را خشنود می‌کند فرمانبرداری رهجوست. این‌که یک رهجو با عشق سفرش را آغاز کند. حضور مرتب و سر وقت داشته باشد، نوشتن سی‌دی‌ها را در الویت قرار دهد، اجرای قوانین کنگره، احترام به پیش‌کسوتان و جایگاه‌ هر کدام را بداند، آموزش‌های کنگره را به نحو احسن کاربردی کند، در حاشیه نباشد و در کل سفری با عشق آغاز کرده و ادامه دهد و ...؛ اما همه ما مسئول هستیم که به شایسته‌ترین وجه ممکن از استادان خود تقدیر و تشکر کنیم.

به نظر شما چرا جایگاه راهنمایی در کنگره از اهمیت بالایی برخوردار است؟
یک راهنما کسی است که تمام شرایط رهجو را درک می‌کند، مشکلاتش را با پوست و گوشت و استخوان چشیده؛ زیرا خودش روزی یک مصرف‌کننده بوده و یا داشته و آقای مهندس معتقد هستند که بهترین استاد و راهنمای یک شخص مصرف‌کننده، کسی است که خودش روزی در این شرایط بوده و تک‌تک روحیات و رفتار یک مصرف‌کننده را می‌شناسد و درک می‌کند. دیگر این‌که شناخت کاملی از بیماری اعتیاد دارد. یک راهنما از یک متخصص روانشناس و یا یک پزشکی که در حوزه اعتیاد کار می‌کند، بیماری اعتیاد را می‌داند و بیشتر می‌شناسد؛ زیرا اعتیاد علم وسیعی دارد و هر جای دنیا که برویم نمی‌توانیم به توانمندی راهنمایان کنگره، کسی را پیدا کنیم.

یک راهنما در کنگره ۶۰ باید از چه پارامترهایی برخوردار باشد؟
اول این‌که شناخت کاملی از اعتیاد و صورت‌مسئله اعتیاد داشته باشد. در مرحله‌ بعد پروتکل درمانی را به خوبی بداند تا بتواند طبق مصرف، پروتکل درمانی درست را ارائه کند. در قسمت بعد با شناخت روحیات فردی که به او مراجعه می‌کند از در عشق و محبت وارد شود؛ اما این عشق نباید به حدی باشد که فرد مصرف‌کننده از درمان خود غافل شود. مثالی که در کنگره زده می‌شود این است که یک راهنما باید عشق مادرانه و جذبه‌ پدرانه داشته باشد. یک راهنما باید با شناختی که از قوانین کنگره دارد به تک‌تک آن‌ها پایبند باشد و به آن‌ها عمل کند و طبق پیمانی که بسته است رهجو را به چشم یک بیمار ببیند و خود را به چشم یک راهنمای واقعی، نه بعنوان سرور و آقای ‌آن‌ها و در کل راهنما با نشان دادن مسیر درست در راستای اهداف کنگره قدم بردارد و این‌ها بخشی از پارامترهای یک راهنما می‌باشد.

مدت جایگاه راهنمایی چند سال و به چه صورت است؟
مدت زمان دوره راهنمایی چهار سال می‌باشد که شخص با گذراندن آزمون راهنمایی حد نصاب نمره را با تشخیص بنیان کنگره کسب کرده و با تایید مرزبان و ایجنت و راهنما به جایگاه دست پیدا می‌کند.

یک راهنما توسط چه کسی پذیرفته می‌شود؟
کسی که در وهله‌ آخر تاییدیه راهنمایی را صادر می‌کند نگهبان کنگره ۶۰، آقای مهندس دژاکام می‌باشد.

مصاحبه‌کننده: همسفر ریحانه رهجوی راهنما همسفر طاهره (لژیون پنجم)
مصاحبه‌شونده و تایپ: راهنما همسفر اشرف (لژیون هشتم)
عکاس خبری و ارسال: همسفر ملیکا رهجوی راهنما همسفر آرزو (لژیون یازدهم)
همسفران نمایندگی ابن‌سینا

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .