English Version
English

اولین قدم فراگیری قوانین زندگی

اولین قدم فراگیری قوانین زندگی

سیزدهمین جلسه از دوره سوم کارگاه‌های مجازی کنگره‌۶۰ ویژه همسفران شعبه اسلامشهر پیرامون دستورجلسه «جهان‌بینی۱و۲» با استادی همسفر شهناز برگزار شد.

سخنان استاد؛

با نام و یاد و اذن خداوند مهربان که بی اجازه او هیچ چیز ممکن نیست.

سعی وتلاش برای یادگیری و آگاهی بهترین ومهم‌ترین کاری است که ما انسان ها باید برای خودمان انجام دهیم،چون بزرگترین دشمن هر شخص جهل و ناآگاهی خود اوست.

احساس وادراک ما نسبت به جهان هستی ونسبت به خودمان چگونه زندگی کردن مارا تعیین می‌کند. آن چیزی که در ظاهر و باطن برای انسان ها تعيين موجوديت می‌کند نفس نام دارد. همین نفس می‌تواند در مرحله پایین یا حیوانی باشد یا درمرحله بالا وانسانی باشد، این بستگی به ذرات تشکیل دهنده نفس ما و دانش و آگاهی ما دارد.هرچه سعي و تلاش ما براي آگاهی و یادگیری بیشتر باشد و در راه راست و ارزش ها بیشتر قدم برداریم نفس در مرحله بالاتری قرار می گیرد .

 مرحله اول نفس اماره ، دوم‌نفس لوامه و سوم نفس مطمئنه است.وقتی خواسته‌های ما در اثر پالایش مداوم معقول می شوند به مرحله نفس مطمئنه می‌رسیم و شاید فقط اندکی از خواسته ها نامعقول باشند .این مرحله خیلی باارزش است، تعداد کمی از انسان ها به این مرحله رسیده اند.ذرات تشکیل دهنده نفس هر کدام خواسته ای دارند که مدام در تلاش اند تا به هر شکلی به خواسته خود برسند و از روش هایی استفاده می کنند که بعضی شایسته و بعضی ناشایست است و همین خواسته ها منشا حرکت در ما می باشد؛ ولی پاسخ به خواسته های نفس و اجرای آن ها در اختیار نفس نیست و عقل باید تایید کند که عقل جزو صور پنهان وجود ماست و با چشم دیده نمی شود و از جنسی است که برای ما ناشناخته است. 

درواقع عقل بهترین را برای ما می خواهدو از ما درمقابل نادرست ها وضدارزش ها محافظت می‌کند. با این تفاسیر نفس برای رسیدن به خواسته های نادرست ونامعقول خود عقل را فریب می دهد و حالا هر چه دانایی بیشتر باشد امنیت شهر وجودی ما بیشتر است.دانایی یک مثلث است که دارای سه ضلع تفکر تجربه و آموزش هست که این ها باعث آگاهی ودانایی ما می شوند.اما دانایی زمانی باارزش است که در زندگی ما مؤثر واقع شود ودرصورتی این اتفاق می‌افتد که هر سه ضلع مثلث دانایی برابر باشند یعنی هم تفکر کنیم هم تجربه و هم آموزش ببینم و به یک اندازه از آنها استفاده کنيم .به هرحال شیطان و نیروهای بازدارنده اغلب به سراغ مامی آیند می خواهند به خواسته هایشان برسند و این با عدم رشد آگاهی انسان ها برای شیطان میسر می شود؛ پس پدید آمدن مراحل دانایی زیباست و در زندگی ما بسیار تاثیرگذار است. 

برای کسانی که در تاریکی هستند و می خواهند از تاریکی خارج شوند یک طناب خیلی محکم لازم است و آموزش دیدن جهان بینی و بالا بردن آگاهی و دانایی مانند همان طنابی است که کمک می کند از تاریکی ها بیرون بیاییم.قطعا، برای درست بازی کردن باید قانون آن بازی را بدانیم و زندگی نیز یک بازی است و قانون خودش را دارد که باید آن را آموخت ماباید آموزش و آگاهی را سرلوحه قرار دهیم تا درست پیش برویم و راه را گم نکنیم.وقتی مشکلی برای انسان پیش می آید آنقدر ضربه می خورد و آسیب می بیند تا زمانی که شروع کند به اندیشیدن و تفکر کردن تا بعد بتواند راه حل را پیدا کند و این یعنی رشد و جهش‌‌کردن وتکامل.وقتی انسان حس هایش پالایش شده باشد کوچکترین آلودگی را حس می‌کند و متوجه می شود،ولی وقتی آلوده باشدهر چه آلودگی اضافه شود حس نمی کند مانند حوض پر از آشغال که یک سطل زباله دیگر به آن اضافه شود.نیروهای بازدارنده مثل ترس، قدرت تفکر و حرکت را می‌گیرد،نیروی منفی ناامیدی ، مانع تجربه کردن و انجام هرآنچه می خواهیم می شود نیروی منفی منیت مانع یادگیری وآموزش می شود چون منیت باعث می‌شود خود را از آنچه هستیم برتر و بالاتر ببینیم.این سه نیروی بازدارنده ترس ناامیدی ومنیت سه ضلع مثلث جهالت هستند.هر چه دانایی بیشتر شود ظرفیت و گنجایش شخص بیشتر می شود وهر چه آگاه‌تر شویم زلال‌تر می شویم.

امیدوارم سعی وتلاش درجهت آگاهی،‌ یادگیری، رهایی روزی همه شود، وجودمان از بندهای نادیدنی جهالت و اهریمن رها باشد و به باز یافتن نیروی از دست رفته خویش بپردازیم ،ههمچنین به اندیشه هایی که شایسته نام انسان است با کمک بالا بردن جهان بینی برسیم. آمین.

و سپاس از انسانهای پاک سرشتی چون جناب مهندس حسین دژاکام و استاد بزرگوار امین دژاکام که به ما کمک می کنند مجهولات بعد خود را پیدا کنیم.

نویسنده: همسفر شهناز رهجوی راهنما همسفر خدیجه لژیون (هشتم)

رابط خبری: همسفر فاطمه رهجوی راهنما همسفر خدیجه لژیون (هشتم)

ارسال: راهنمای تازه واردین همسفر خدیجه 

همسفران نمایندگی اسلامشهر 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .