English Version
English

هر انسانی قابل تغییر است

هر انسانی قابل تغییر است

جهان‌بینی یعنی آن‌چه نسبت به کل هستی جهان درون و جهان بیرون برداشت، ادراک، دریافت و احساس می‌نماییم. مهم این است که من‌ چگونه‌ فکر‌ می‌کنم‌ و زاویه دید و احساس من چگونه است، این خیلی مسئله مهمی هست.

وقتی می‌گوییم همه چیز در درون ما است آن چیزی که تعیین کننده است فکر و اندیشه خودم است، می‌توانم با زاویه دید درونی مطالب را خوب ببینم یا مطالب را بد ببینم. این کار هم میسر نیست که من بگویم من از فردا صبح زاویه دیدم را تغییر می‌دهم و از فردا انسان خوبی می‌شوم این کار را اصلاً نمی‌شود کرد. این به سخن نیست باید از پایه و ریشه درست شود.

انسان برای هر کاری که می‌خواهد انجام بدهد باید دلایل آن کار را داشته باشد، اگر دلایل کافی نداشته باشد سطحی است. این‌ها زیر بنا می‌خواهد و زیر بنای آن آگاهی و دانایی است‌. هر کس فهمید چرا باید موادش را کنار بگذارد او موفق می‌شود. انسان باید بداند چرا نباید مواد مصرف کند، چرا نباید دروغ بگوید، چرا نباید غیبت کند و اگر این چراها را دانست آن موقع عمل می‌کند.

این‌ها چیزهایی است که باید ریشه‌ای در وجودمان حل کنیم و پایه و اساس و شالوده همه آن‌ها آگاهی و دانایی است، دانایی به مفهوم آموزش، تجربه و تفکر در جهت صراط مستقیم است. ذره ذره باید تمرین کنیم و وارد عمل شویم. جزوه جهان‌بینی ۱و۲ اوایل پاییز ۸۲ نوشته شده است؛ خاصیتی که در آن وجود دارد، مطالب در این جزوه طوری بیان شده که همه می‌توانند از آن استفاده کنند چون به زبانی ساده و قابل درک بیان شده است.

جهان‌بینی ۲و ۱ چه‌ چیزی‌ بیان‌ می‌‌کند، هدفش چه چیزی است، صحبت اصلی آن چیست؟ می‌خواهد بگوید هر ساختاری، هر چیزی که در جهان بیرون وجود دارد و می‌بینیم در درون خود انسان وجود دارد. به عنوان مثال: اگر ما در یک کشوری یک پادشاهی داریم، یک عقلی در وجود من هست که مثل پادشاه است، ولی چرا این عقل نمی‌تواند همیشه خوب عمل کند؟زیرا یک سری باند‌های تبهکار و مافیایی وجود دارند که نمی‌گذارند هر کاری به خوبی انجام شود.

مثال دیگر: چرا بعضی انسان‌ها آرام هستند و پیشرفت می‌کنند؟ چون درون بعضی از انسان‌ها مثل شهر آتن، همه آدم‌ها اهل مطالعه و کمک کردن هستند و در صلح و آرامش‌ هستند. برعکس شهری هست در آشوب و جنگ، مردمش اهل کمک نیستند و همه چیز را فقط برای خود می‌خواهند این شهر قطعاً در ادامه پیشرفتی ندارد.

آیا این شهر می‌تواند به آن شهر تبدیل شود؟ بله، اگر آدم‌های این شهر آموزش ببینند و تحت یک برنامه خاص، یواش یواش تغییر کنند یک شهر خیلی خیلی بد می‌تواند به یک شهر خیلی خیلی خوب تبدیل شود. این‌ها در جهان‌بینی ۲و۱ مطرح می‌شود و پیامی که برای انسان دارد این است که؛ هر انسانی قابل تغییر است.

این‌که من می‌دانم خوبی خوب و بدی بد است، ولی نمی‌توانم به آن عمل کنم علت این است که من سال‌ها در جهت تاریکی حرکت کردم. حالا یک مافیای قوی در من به وجود آمده که اسمش ساختار‌های منفی درون انسان است، این ساختار نمی‌گذارد اتفاقات خوب بیفتد. نکته مهمی که این‌جا هست قدرت ساختارهای منفی از بیرون نیست بلکه‌ از خواسته‌های نامعقول خودم در درون شهر وجودی من که همان نفس و ناآگاهی خود من هست به وجود آمده است.

راه حل چیست؟  آیا ساختار منفی را از بین ببرم‌؟ نه، راه حل این است که آن خواسته را باید تغییر بدهم اگر آن خواسته عوض شد یواش یواش قدرت مافیا کم می‌شود و ظرف چندین ماه و چندین سال کلا از بین می‌رود. پس من اگر الآن به‌هم‌ریختگی دارم مثلا: سریع عصبانی می‌شوم، من میراث خودم را برده‌ام، یعنی خواسته‌های نامعقول من در طول زمان، افکار غلط، حس‌های منفی درون من در طول زمان، من را تبدیل به چنین انسانی کرده‌ است‌ که یک مافیای قوی در من به وجود آمده و نه‌تنها نمی‌خواهد از بین برود بلکه تلاش می‌کند قوی‌تر شود.

وقتی این مطالب را یاد گرفتم یک امیدی به من داد زیرا من متوجه شدم اگر ساختار منفی خيلی هم قوی باشد، ولی اگر من شروع به‌ درست حرکت‌ کردن‌ کنم بالاخره ۵ سال‌ یا ۷ سال دیگر زمانی می‌رسد که حساب من صفر می‌شود و از جهنم خارج می‌شوم. این نقطه امید را برای من تزکیه و پالایش به وجود آورد.

پس یادگیری جهان‌بینی ۲و۱ تأثیر بسیار مهمی را می‌تواند به‌وجود بیاورد. چون یک نقشه به من می‌دهد که می‌توانم وضعیت خودم را ببینم در واقع مبدأ را به من نشان می‌‌دهد و این نقشه بسیار بزرگی است. یک تصویر برایم از درون شهر‌ وجودی‌ام‌ می‌سازد، چون من اگر ساختار عقل و ساختار نفس را نشناسم، اگر نیرو‌های درون خود را نشناسم خیلی از مطالب را یاد نمی‌گیرم.

البته صور پنهان دیگری هم وجود دارد که ما الآن هیچ چیزی از آن نمی‌دانیم. جزوه جهان‌بینی ۲و۱ ابتدای کار و الفبای‌ آن است، تا‌ آن را نشناسیم و الفبا را یاد نگیریم، مطالب دیگر را نمی‌توانیم یاد بگیریم. این جزوه بسیار  ارزشمند است و در یادگیری علم جهان‌بینی بسیار‌ تأثیرگذار‌ است.

 

منابع: سی‌دی‌ دنیای‌ تازه، صحبت‌های استاد‌ امین در‌ روز‌ چهارشنبه

نویسنده:همسفر لاله رهجوی راهنما همسفر سمیه (لژیون پنجم)
ویراستار: همسفر غزال رهجوی راهنما همسفر رعنا (لژیون نهم)
رابط‌خبری: همسفر اعظم رهجوی راهنما همسفر سمیه ( لژیون پنجم) 
عکس: مرزبان‌خبری، همسفر آرزو
ارسال: همسفر مهناز رهجوی راهنما همسفر مهین (لژیون سوم)
همسفران نمایندگی هاتف

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .