English Version
English

گروه خانواده - رهایی از بندهای جهالت با آموزش جهان‌بینی

گروه خانواده - رهایی از بندهای جهالت با آموزش جهان‌بینی

ششمین جلسه از دوره اول کارگاه‌های آموزشی مجازی همسفران نمایندگی سیرجان به استادی ایجنت گروه خانواده همسفر مهری با دستور جلسه «جهان‌بینی 1 و 2» روز شنبه 15 اردیبهشت‌ماه 1403 برگزار شد.

خلاصه سخنان استاد:

بار دگر بنده شویم، نقطه تابنده شویم 
وصل بر این دایره رحمت گردنده شویم
خارج از این ترس شویم، رهرو سرمست شویم
جمله‌ای از کنگره، مأمن سازنده شویم

در ابتدای سخن سپاس از خالق جهان هستی که انسان‌هایی همچون آقای مهندس و خانواده بزرگوارشان را در مسیر زندگی‌ام قرار داد تا آموزش بگیرم و خدمت کنم، امیدوارم بتوانم قدردان لطف این بزرگواران باشم.

جهان‌بینی واژه‌ای است که قبل از کنگره برایم ناآشنا و نامفهوم بود، ولی با ورود به کنگره با این واژه زیبا و عمیق آشنا شدم. جهان‌بینی؛ ادراک، احساس، دریافت و برداشت ما نسبت به جهان هستی و خود ما است؛ یعنی اینکه ما نسبت به جهان درون خودمان و جهان اطرافمان چه دید و نگرشی داریم. در کنگره علم جهان‌بینی توسط استاد امین در اختیار ما قرار گرفته و در قالب جزوه‌ها و سی‌دی‌ها برای ما شکافته می‌شود تا بتوانیم به عمق معانی آن پی ببریم. آموزش جهان‌بینی ما را یاری می‌کند تا بتوانیم از بندهای مختلفی که به ما زده شده رها شویم، بندهایی مثل منیت، کفر، دروغ، غیبت، قضاوت و در کل تمام ضدارزش‌ها که می‌توانیم با کاربردی کردن آموزش‌ها ذره‌ذره این بندهای جهالت را باز کرده و نیروهای خود را تقویت کنیم.

نکته بسیار جالبی که در آموزش‌ها به آن پرداخته می‌شود این است که انسان دارای دو بخش است؛ یکی صور آشکار و دیگری صور پنهان، این تقسیم‌بندی بیان می‌کند برای حل هر مسئله‌ای نباید فقط به ظاهر آن توجه کنیم، بلکه بایستی درون آن را بشکافیم تا با شناخت بیشتر بتوانیم به بهترین شکل مسئله را حل کنیم. در جهان‌بینی برای درک مفاهیم از مدل‌سازی استفاده شده است؛ مثلاً جسم انسان به شهری تشبیه شده که ساکنینی دارد، این ساکنین هم مثبت هستند و هم منفی، ذرات نفس از ساکنین این شهر عظیم هستند و تمام تلاششان این است که خواسته‌هایشان به‌انجام برسد. در این شهر قلعه‌ای وجود دارد که افراد درون آن خردمند و عاقل هستند، فرمانده این قلعه همان عقل است که خواسته‌هایی که به او می‌رسند را بررسی کرده سپس حکم صادر می‌کند. خواسته‌های نفس به هر عنوان و شکلی می‌خواهند وارد این قلعه شده و در آن خلل ایجاد کنند؛ اما نگهبانان دانایی با تشخیص آن‌ها اجازه ورود به قلعه را نمی‌دهند.

دانایی مثلثی است که با آموزش، تجربه و تفکر به‌وجود می‌آید. زمانی که این سه به یک اندازه رشد کنند، دانایی مؤثر شکل می‌گیرد که هرچه نیرومندتر شود، می‌تواند مانند یک فیلتر عمل کند و اجازه ندهد خواسته‌های نفس به‌اجرا درآیند. ازآنجایی که همیشه مقابل مثبت، منفی وجود دارد در مقابل دانایی هم جهالت وجود دارد که مانع رشد آن می‌شود. مثلث جهالت شامل منیت، ناامیدی و ترس است که هرکدام در تلاشند مانع رشد یکی از اضلاع دانایی شوند؛ مثلاً منیت در مقابل آموزش قرار می‌گیرد تا مانع یادگیری شود، ناامیدی باعث عدم تجربه می‌شود و ترس تفکر را از بین می‌برد.

عدم‌رشد دانایی و قرار گرفتن انسان در جهالت باعث می‌شود دچار حقه نفس شود و نتواند مسائل را بررسی و تجزیه و تحلیل کند؛ بنابراین هر خواسته نامعقول نفس به‌راحتی به‌اجرا درمی‌آید که نتیجه‌ای جز تخریب و عدم‌تعادل ندارد، ولی با کاربردی کردن آموزش‌ها می‌توان صدای عقل را شنید و از نفس پیروی نکرد؛ بنابراین در وهله اول با شناخت خود و بعد جهان اطرافمان که همان فراگیری علم جهان‌بینی است، می‌توان دنیای خود را زیباتر ساخت.

طبق فرموده استاد امین: «زمانی که انسان در مرحله تغییر، تبدیل و ترخیص است مانند این است که به عمق چاه که همان نهایت تاریکی است می‌رسد و برای اینکه به روشنایی برسد باید از ته چاه بالا بیاید، در این مسیر سختی فراوانی دارد و گاهی ممکن است به دیواره چاه برخورد کند و برایش مسیر سخت باشد، ولی ذره‌ذره به بالا و روشنایی می‌رسد و می‌تواند با تغییرات به‌وجود آمده در مسیر به انسانی آگاه و متعادل تبدیل شود».

آموزش جهان‌بینی صحیح از موارد ضروری زندگی ماست که در همه زمینه‌ها می‌تواند مؤثر باشد مانند ورزش، کار، تحصیل، رانندگی و ...؛ به‌عنوان‌مثال جهان‌بینی در ورزش، یعنی اینکه ما می‌آموزیم چرا ورزش می‌کنیم، نحوه صحیح ورزش کردن به چه صورت است، چگونه در فعالیت‌های ورزشی شرکت کنیم و زمانی که در مسابقات ورزشی حضور داریم رفتار و عملکرد درستی داشته باشیم، یعنی گوش به فرمان داور باشیم و هیچ اعتراضی نکنیم، هدفمان آموزش گرفتن باشد؛ همان شعاری که در کنگره داریم: «یا می‌بریم یا می‌آموزیم، باختی در کار نیست.» این نشان‌دهنده این است که ما می‌خواهیم آموزش بگیریم و بعد از اتمام مسابقات یک حس و حال خوب را تجربه کنیم. هرکدام از این‌ها نمونه بارزی از جهان‌بینی در ورزش است.

خداوند را بابت آموزش‌های بی‌نظیری که توسط آقای مهندس و استاد امین در اختیار ما قرار می‌گیرد بی‌نهایت شاکریم.

 

ویراستاری و ارسال: راهنما همسفر وجیهه (لژیون دوم)
همسفران نمایندگی سیرجان

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .