English Version
English

قلعه عقل

قلعه عقل

جلسه دوم از دوره پنجم کارگاه‌های آموزش مجازی کنگره ۶۰ ویژه همسفران نمایندگی جواد با استادی‌ راهنما همسفر سمیه با دستور جلسه «جهان بینی ۲ و ۱» در روز شنبه 15 اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ برگزار شد.

خلاصه سخنان استاد:

از خدای خودم سپاس‌گزارم که به من اجازه خدمت کردن در هستی را داده و بهترین جایگاه را نصیب من کرده که بتوانم آموزش بگیرم و خدمت کنم. جهان‌بینی به دو مقوله جهان‌بینی درون و جهان‌بینی بیرون تقسیم می‌شود که بیشترین قسمت مورد بحث جهان‌بینی درون است که شناخت، ادراک، احساس و برداشت ما نسبت به دنیایی است که به عنوان فرد مصرف‌کننده در زمان مصرف از آن غافل بوده‌ایم که چنین شهری در وجود ما است و سیستم‌های حیاتی درون ما در حال فعالیت هستند. چیزی که در جهان‌بینی به آن تکیه می‌شود، صور‌پنهان است، مانند: عقل، حس، نفس که تعاریفی در جزوات برای آن‌ها بیان شده است؛ همچنین پارامترهایی که کاربردی هستند و هم برای مسافر و هم همسفر مورد نیاز است و در طول سفر اول و هم در سفر دوم نقش آن‌ها بسیار حیاتی می‌‌باشند و باید به آن‌ها اهمیت بدهیم. به نظر من جهان‌بینی تنها مختص به درمان اعتیاد نیست. وقتی فردی مواد مصرف کرده، نسبت به اطراف، جامعه و خانواده خود دیدگاهی بسیار متفاوت دارد. به نظر من جهان‌بینی همسفر زمانی تغییر جهت می‌دهد که در وحله اول آموزش می‌بیند که اعتیاد یک بیماری است و نیاز به درمان دارد و این‌گونه در من همسفر تغییر دیدگاه به‌وجود می‌آید و دیگر اعتیاد را به عنوان یک عادت نمی‌بینم و در همان‌جا تغییرات در تفکرات من شکل می‌گیرد.

جهان‌بینی درون مهم است و تفکرات درون باعث می‌شود که من چه‌طور بیرون را ببینم. اگر من درونم طلبکار باشد، از همه دنیا طلبکارم؛ اگر من خود را بیهوده ببینم، همه‌چیز را بیهوده می‌بینم، حتی وجود کرم و مگس، باید بدانیم که هیچ‌چیز بیهوده پا به عرصه جهان نگذاشته است. ما باید جهان بیرون و درون خود را بشناسیم. بین ما افراد عینکی هستند و جهان‌بینی هم حکم عینک را برای ما دارد که باعث می‌شود همه‌چیز را درست و دقیق سر جای خود ببینیم تا به‌هم ریختگی کمتری داشته باشیم. اگر کسی با یک حرف به‌هم ریخت، جهان‌بینی او ایراد دارد؛ گوش نکردن به حرف راهنما یعنی من در جهان‌بینی و مثلث دانایی مشکل دارم. در صور‌آشکار مغز، قلب، پا، دست داریم؛ اما در صورپنهان آنچه نمی‌بینیم مثل: خواب که در خواب می‌بینیم، فردی حرف زشتی می‌زند و ما ناراحت می‌شویم یعنی در صورپنهان هم ناراحت می‌شویم.

به نظر من جزوه جهانبینی 1 و 2 با اینکه کم حجم است و هیچ‌گونه حاشیه‌ای در آن وجود ندارد؛ اما همان مفاهیم نخی است که به دست یک مسافر یا همسفر داده می‌شود. همان‌طور که در جزوه جهان‌بینی یک گفته می‌شود که بنای یاد شده، بستگی به خواست فرد دارد که جهانبینی را چگونه بسازد. در این جزوات از متن روان و بسیار وسیع و قابل هضم برای یک فرد مسافر یا همسفر استفاده شده است که به نظر من بسیار با خواننده ارتباط برقرار می‌کند و این برقراری ارتباط با فرد مسافر یا همسفر که تخریباتی در او است در درجه اول قرار دارد. قبل از جلسه به دوران کودکی فکر می‌کردم، وقتی می‌خواستند که بگویند: 2+2 می‌شود 4 ، دو عدد سیب را می‌گذاشتند و می‌گفتند که اگر دو سیب دیگر به شما بدهند، چند عدد سیب می‌شود؟ به نظر من این برقراری ارتباط با کودک، برای یادگیری گام اول بود. در جزوه جهان‌بینی مدل‌های پیشنهادی بیان شده که بسیار ملموس است و به راحتی با فردی که می‌خواهد آموزش‌ها را فرا بگیرد، ارتباط برقرار می‌کند. شاید اگر از مسائل پیچیده استفاده می‌شد، کسی حتی سمت آن‌ها نمی‌رفت. مدل،های بی‌نظیری وجود دارد، مانند: قلعه عقل که خود من با خواندن آن، بسیار ارتباط برقرار می‌کنم، منطقه خوش آب و هوایی که مثال زده را میدان آزادی تصور می‌نمایم و می‌توانم سرباز‌های دانایی را به تصویر بکشم. مدل‌های پیشنهادی در جهان‌بینی بسیار مؤثر است.

امیدوارم تمام افراد مسافر و همسفر در طول درمان و بیش از آن وقتی به سفر دوم می‌رسیم و مقاوم می‌شویم، وقتی از بند اعتیاد رها می‌شویم و دید و حس‌های ما نسبت به مسائل باز می‌شود با یک‌سری اعمال مواجه می‌شویم که خیلی در تلاشند تا ما را از تعادل و آرامش دور کنند و مطالعه این جزوات، کاربردی کردن و عمل کردن به آن‌ها خیلی می‌تواند مؤثر باشد در رها شدن و فاصله گرفتن از بندهای شیطان که در تعقیب ما هستند.

رابط‌خبری: راهنما همسفر سمیه
ویراستار: همسفر معصومه رهجوی راهنما همسفر آرزو (لژیون دوم)
عکس: همسفر نجمه رهجوی راهنما همسفر آرزو (لژیون دوم)
ارسال: مرزبان خبری، همسفر مهری
همسفران نمایندگی جواد

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .