English Version
English

گروه خانواده - آموزش جهان‌بینی از ضروریات زندگی است

گروه خانواده - آموزش جهان‌بینی از ضروریات زندگی است

جلسه چهارم از دوره اول کارگاه‌های آموزشی مجازی همسفران کنگره ۶۰ نمایندگی آبیک با دستور جلسه «جهان‌بینی 1 و 2» با استادی راهنمای تازه واردین همسفر کبری در روز شنبه 15 اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد.

خلاصه سخنان استاد:

اکثر ما بارها جزوه جهان‌بینی را خوانده‌ایم و مشاهده کرده‌ایم که روی جلد آن نوشته شده جهان‌بینی کاربردی. جهان‌بینی کاربردی یعنی؛ مثلث دانایی که شامل تفکر، تجربه و آموزش است، یعنی من آموزش می‌گیرم و روی آموزشی که گرفته‌ام فکر می‌کنم، بعد انرژی پتانسیل را درون خود ذخیره می‌کنم و آن را انجام می‌دهم. نکته بعدی این است که؛ نفس انسان حرف‌زدن را متوجه نمی‌شود؛ بلکه با انجام‌دادن و عمل‌کردن می‌فهمد. فهمیدن یک موضوع یعنی بتوانم آن مطلبی را که یاد گرفته‌ام کاربردی کنم تا اینکه در نفسم ذخیره و حک شود، درست مانند حک‌کردن روی سنگ که برای همیشه ماندگار است. در واقع با عمل‌کردن، استمرار و تمرین‌کردن است که تغییرات ذره‌ذره در من شکل می‌گیرد. پس جهان‌بینی کاربردی همان مثلث‌ دانایی‌ مؤثر است.

در جزوه جهان‌بینی ۲ اشاره می‌کند که: نیروهای بازدارنده، بیشتر و اصولاً دانایی مؤثر را هدف قرار می‌دهند؛ زیرا برای آنها عدم توانایی در انجام عمل سالم مهم‌تر است، یعنی اینکه من نتوانم عملی که باعث پیشرفت نفسم می‌شود را انجام بدهم. تمام مثلث‌هایی که در جزوه جهان‌بینی مطرح می‌شوند باید به‌موازات هم پیش بروند، مثلاً در مثلث درمان اعتیاد سه ضلع جسم، روان و جهان‌بینی باید هم‌زمان باهم رشد کنند تا مسافر به تعادل برسد. در کنگره می‌گویند: مسافر سفر اول، بایستی یک‌پنجم دانایی کسب کند تا بتواند یک‌پنجم از موادش را کاهش دهد و بدون فراگیری جهان‌بینی و کسب دانایی شاید بتواند موادش را کم کند؛ اما حالش خوب نمی‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت: فراگیری دانش جهان‌بینی و کاربردی‌کردن درست این علم در درمان اعتیاد نقش بسیار سازنده‌ای دارد. در واقع جهان‌بینی ابزاری به من می‌دهد تا توسط آن بتوانم به تعادل و حال خوش برسم. هر وقت به این دستور جلسه می‌رسیم بیشتر به اهمیت مقوله جهان‌بینی پی می‌برم. جهان‌بینی فقط مختص مسافران کنگره‌۶۰ نیست؛ بلکه یادگیری آن برای همه انسان‌ها لازم و ضروری است، همسفر هم باید بداند آموزش جهان‌بینی برای او از ضروریات زندگی است، من به کمک علم جهان‌بینی یاد می‌گیرم که چگونه با مشکلات برخورد نمایم.

وقتی به گذشته فکر می‌کنم یادم می‌آید که اعتیاد مشکلی بود که من را کاملاً به عمق ناامیدی برده بود و دائماً با مسافرم در حال جنگ و دعوا بودم و چون علمی در زمینه اعتیاد نداشتم، زندگی را به کام خودم و خانواده‌ام تلخ کرده بودم و روزبه‌روز این مشکل برایم بزرگ‌تر و لاینحل‌تر می‌شد. خدا را شکر با ورودم به کنگره و آموزش‌های نابی که از راهنمای خوبم دریافت کردم، دیگر مسئله اعتیاد برایم بغرنج نیست و اینها همه در پرتو آموزش درست جهان‌بینی است که به من کمک کرد تا نوع نگاهم را به مشکلات و مسائلی که در زندگی برایم پیش می‌آید تغییر دهم. قطعاً وقتی نوع نگاهم تغییر کند، قدرت تفکرم بیشتر می‌شود و بهتر می‌توانم مشکلاتی را که برایم پیش می‌آید به‌خوبی حل کنم. آقای امین، استاد جهان‌بینی در «سی‌دی حقیقت» مطلب بسیار زیبایی را آموزش دادند، ایشان فرمودند: «علم خوب کلید است و دانش کلید معرفت است»؛ اما اینکه ما با این کلید چه دری را باز کنیم یا چه دری را باز نکنیم، بستگی به شناخت انسان دارد. در واقع کلیددانش جهان‌بینی این است که بتوانیم از آن برای خودمان استفاده کنیم، یعنی اگر من همسفر آمدم و جهان‌بینی یاد گرفتم و فهمیدم که مثلاً منیت چیست؛ نروم بگردم و در اطرافیانم یا مسافرم ببینم چه کسی منیت دارد یا ندارد، بلکه باید یاد بگیرم از این علم برای خودم و برای باز کردن گره‌های وجودی خودم استفاده کنم و همچنین این را هم باید بدانم؛ برای اینکه بتوانم از نعمت خوب زندگی‌کردن برخوردار شوم باید هم به جسم خود برسم و هم به آموزش جهان‌بینی بپردازم تا بتوانم به یک تعادل نسبی در قسمت جسم، روان و جهان‌بینی برسم. به قول آقای مهندس: «آبروی علم به عمل آن است». ازآنجایی‌که جهان‌بینی برای من یک علم محسوب می‌شود. پس اگر بخواهم آبروی علمی که در کنگره رایگان دریافت کرده‌ام را حفظ کنم، باید به آن عمل نمایم.

در پایان باید بگویم؛ جزوه جهان‌بینی برای این نیست که من فقط بخوانم و حفظ کنم، بلکه برای این است که من بتوانم از این ابزار در زندگی‌ام استفاده کنم. امیدوارم همه بتوانیم از این علم نابی که در کنگره هست بهره لازم را ببریم. از اینکه به مشارکت من توجه کردید متشکرم و از دوستان خدمتگزار در سایت سپاسگزارم.

ویراستار و ارسال: همسفر آمنه، مرزبان خبری
همسفران نمایندگی آبیک

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .