English Version
English

درمان اعتیاد با آموزش جهان‌بینی پایدار می‌ماند

درمان اعتیاد با آموزش جهان‌بینی پایدار می‌ماند

جلسه سیزدهم از دوره سوم کارگاه‌های آموزش مجازی همسفران نمایندگی وحید با دستور جلسه «جهان‌بینی ۱ و ۲» با استادی همسفر طاهره رهجوی راهنما همسفر ندا در روز شنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ برگزار شد.

خلاصه سخنان استاد: 

در ابتدا بسیار سپاسگزارم خداوند را برای وجود تمامی انسان‌های پاک سرشتی که وجود خویش را وقف یافتن مجهولات بعد خویش نموده‌اند. جهان‌بینی ۱ و ۲ راهنما و شاه‌کلیدی است که توسط مهندس حسین دژاکام و استاد امین، پيرامون انسان و کائنات آموزش داده‌می‌شود تا دیدنی‌های جهالت و اهریمن را به‌طور دقیق ببینیم و بشناسیم. جهان‌بینی به ما خودشناسی‌ و خوب زندگی کردن را آموزش می‌دهد. به من آموزش می‌دهد تا که بتوانم نیروی از دست‌رفته خویش و رسیدن به اندیشه‌های انسانی را پیدا کنم.

 وقتی ما عمل ضدارزشی انجام می‌دهیم، حالمان خراب می‌شود چرا‌که در این عمل ضدارزشی کشش و جاذبه وجود دارد و می‌دانیم که این کار درست نیست. اما باز هم به سمت آن حرکت می‌کنیم که این خواسته نفس است. وقتی که به خواسته‌های غیر معقول نه بگوییم مشخص می‌شود که این فرمان از عقل صادر شده است، این فرمان جنگ درونی بین عقل و نفس است که اگر نفس پیروز شود درد و رنج، غم و اندوه و ناامیدی در پیش دارد و اگر عقل پیروز شود انسان را به صلح، آرامش و آسایش می‌رساند.

نفس همیشه خواسته دارد و تعیین موجودیت می‌کند و البته این دانایی، آگاهی و دانش ما است که به ما اجازه می‌دهد به خواسته‌های نفس جواب مثبت بدهیم یا منفی. برای مثال: من همسفر از روی جهالت و نادانی خودم و به‌خاطر این‌که صورت مسئله را اشتباه طرح کردم، در رنج، درد و زحمت زیادی قرار می‌گیرم؛ چون دانش و آگاهی این را نداشتم و همیشه فکر می‌کردم که این‌جا دیگر آخر خط است و هیچ راه درمانی برای من و مسافرم وجود ندارد.

با ورود به کنگره۶۰ متوجه شدم که سه ضلع مثلث جسم، روان و جهان‌بینی برای همه انسان‌ها لازم و ضروری است، چراکه اگر من همسفر جهان‌بینی نداشته باشم نمی‌توانم از مشکلات روزمره خود عبور کنم؛ بنابراین در نقطه‌ای متوقف می‌شوم. بنابر فرمایش امیرالمومنین (ع) «آن‌کس که دو روزش یکسان است متضرر شده است»؛ زیرا دانایی او در هر روز بدون تغییر مانده است. زمان سپری شده انرژی هم مصرف شده ولی چیزی برداشت نشده است. به هر حال هر کدام از مراحل پدید آمدن دانایی در زمان خود، زیبا هستند و این مطلب در زندگی ما بسیار تاثیرگذار می‌باشد.

دانایی، قدرت تشخیص ماهیت هر خواسته در هر شکل و هر رنگی است و درمان اعتیاد با آموزش‌های جهان‌بینی پایدار می‌ماند و برای این‌که ما بتوانیم روی ضلع جهان‌بینی درمان اعتیاد کار کنیم، بايستي ضلع جسم را در وضعیت و تعادل نسبی قرار دهیم؛ زیرا در غیر این‌صورت با عدم تعادل جسمی، روی مقوله جهان‌بینی اثر می‌گذارد. به قول استاد سردار« باید در لحظه باشیم وگرنه باید از نو تکرار کنیم و این فرایند همان تجربه است که شاهد و جاذب پیام‌ها و سگنیال می‌باشد و قوی شدن حسی در انسان اگر ظرفیتش به‌وجود نیامده باشد باعث انفجار در ساختارهای ما یا انفجار سلولي می‌شود.» بنابراین کاملا متوجه می‌شویم که ضلع جسم چگونه روی ضلع جهان‌بینی اثر می‌گذارد تفکرات مثبت، خوش‌بینی، در صراط‌مستقیم بودن و جهان‌بینی سالم بر کل اعضا، جوارح و کل حالت‌های جسمی حتی در رنگ پوست ما و حالت‌های چهره و مخصوصا چشم ما اثر می‌گذارد. به‌قول معروف: «رنگ رخسار خبر می‌دهد از سر درون» به امید این‌که بتوانیم در این هفته با مطالعه این جزوات بیشتر از قبل به مفاهیم آن‌ها پی‌ببریم و در زندگی روزانه به کار گیریم.

رابط خبری: همسفر نازیلا رهجوی راهنما همسفر ندا (لژیون پنجم)
ویراستاری: همسفر عفت رهجوی راهنما همسفر مریم (لژیون هفتم)
عکس: همسفر اعظم مرزبان خبری
ارسال: همسفر زهرا رهجوی راهنما همسفر ندا (لژیون پنجم)
همسفران نمایندگی وحید

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .