English Version
English

لازمه فرق نگاه، دانایی و معرفت است

لازمه فرق نگاه، دانایی و معرفت است

در آموزش‌های کنگره ۶۰ جناب مهندس به شناخت انسان می‌پردازد و برای اینکه بتواند صور پنهان و آشکار انسان را توصیف کند از الگوها و شبیه‌سازی‌هایی استفاده می‌کند که قابل‌فهم برای همه انسان‌ها چه عام و چه خاص باشد که در سی‌دی اشراق هم به نمونه‌ای از این شبیه‌سازی اشاره شده و انسان را به‌مانند یک حوض تشبیه کرده است.

در این سی‌دی ایشان می‌فرمایند: انسانی که در ضد ارزش‌ها قرار دارد مانند حوضی است که لجن و یا آب بسیار تیره و کثیف دارد و انسانی که تزکیه شده است و اعمال ارزشی انجام می‌دهد را به حوض بسیار تمیزی که از چشمه تمیزی سیراب می‌شود، تشبیه کرده است.

در ادامه به مشخصات انسانی که تزکیه شده است اشاره می‌کند؛ از جمله مهم‌ترین این مشخصه‌ها خلق نیکو داشتن است. اگر فردی خلقی نیکو داشته باشد می‌تواند با همه افراد رابطه نیکو برقرار کند و همه انسان‌ها را دوست دارد زیرا می‌داند که اگر کسی عمل ضدارزشی انجام می‌دهد و خلق‌وخوی بدی دارد از آگاهی لازم برخوردار نیست و این جزء سرشت اوست و باید آنقدر این کارها را بکند تا از این مرحله عبور کند و به همین دلیل آنها را به‌خوبی درک می‌کند و با خلق خوب با آنها برخورد می‌کند.

ایشان لازمه داشتن خلق نیکو را دانایی و شناخت و آگاهی می‌دانند و می‌فرمایند: برای اینکه مانند حوضی زلال و تمیز باشیم در ابتدا باید دانایی و آگاهی نسبت به خود و جهان هستی کسب کنیم و در مسیر تزکیه و پالایش خود باشیم.

در قسمت بعدی سی‌دی به آموزش بسیار مهمی می‌پردازند که غم بزرگ می‌تواند انسان را به دو درجه پایین‌تر و یا بالاترین مقام خاص الهی سوق دهد. این بستگی به نگاه انسان به آن مشکل و اندوه دارد که اگر به آن مشکل به چشم پله و یا وسیله برای رسیدن به اهداف نگاه کنیم می‌توانیم به بالاترین مقام دست یابیم و یا برعکس اگر آن مشکل را لعنت خداوند بدانیم به آرامی باعث نزول خود به پایین‌ترین درجه انسانیت می‌شویم.

لازمه این فرق نگاه همان دانایی و معرفتی است که در سی‌دی به آن اشاره شده است. در نهایت باید دانست که برای رسیدن به تعادل و آرامش باید در مسیر ارزش‌ها قرار گرفت و درصدد کسب دانایی و شناخت بود و در این مسیر باید صبور بود و به پارامتر زمان توجه بسیاری داشت.


خلاصه‌ای از سی‌دی اشراق
نويسنده و ویراستار: راهنما همسفر تینا (لژیون ششم)
رابط خبری: همسفر معصومه رهجوی راهنما همسفر تینا (لژیون ششم)
ارسال: همسفر مبینا رهجوی راهنما همسفر خندان (لژیون هفتم)
همسفران نمایندگی لویی‌پاستور

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .