English Version
English

جسم و ذهن کاملاً به‌هم مرتبط هستند

جسم و ذهن کاملاً به‌هم مرتبط هستند

در حوزه اعتیاد باید در واقع چرخ را از ابتدا اختراع کرد، زیرا اطلاعات نادرستی که در زمینه اعتیاد بیان شده، باعث گمراهی افراد بسیاری شده‌است. گروهی معتقدند که اعتیاد یک اختلال ذهنی است، در صورتی که ذهن نیز جزئی از جسم است. بعضی هم اعتیاد را یک بیماری روانی می‌دانند.‌ در دنیای امروز، هنوز نتوانسته‌اند یک تعریف واحد از روان بیان کنند! طبق آموزش‌های کنگره ۶۰ روان یعنی: (رفتار و خلق‌وخو) خود روان هم ریشه در جسم دارد و تحت تأثیر واکنش‌های جسم است. ما نمی‌توانیم جسم و ذهن را از هم جدا کنیم و این دو کاملاً به هم مرتبط هستند.

ما در درمان اعتیاد، تریاک را به‌عنوان شاخص در نظر گرفتیم، زیرا تریاک به دلیل دارا بودن ترکیبات آلکالوئیدهای فراوان و مشتقات مفید، از هزاران سال پیش به عنوان یک داروی طبیعی مورد استفاده قرار گرفته است. تا زمانی‌که ما جزئیات تریاک را نشناسیم، نمی‌توانیم به اصل مطلب برسیم، بنابراین لازم است تا تریاک و ترکیبات آن‌را بشکافیم. تریاک دارای ۲۵ نوع آلکالوئید است که ۶ نوع آن به مقدار زیادی در این ماده یافت می‌شود؛ همچنین حاوی آلکالوئیدهای مؤثری چون موم، کائوچو، املاح معدنی، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، سولفات‌ها، فسفات‌ها، مواد قندی، اسید مکونیک، اسید لاکتیک و مواد خنثی است.

یکی از قوی‌ترین ترکیبات تریاک، مرفین است که میزان ۳ تا ۲۳ درصد از تریاک را شامل می‌شود. مرفین خود دارای مواد شیمیایی از جمله: کربن، نیتروژن و هیدروژن است که این عناصر شیمیایی با مواد شبه‌افیونی بدن ما نیز مشترک هستند و فقط از نظر تعداد عناصر باهم متفاوت‌اند. کدئین (پرفروش‌ترین داروی جهان) یکی دیگر از ترکیبات تریاک است که ۰/۳ الی ۳ درصد از محتویات تریاک را شامل می‌شود. مشتقات دیگر تریاک نیز همگی مصارف دارویی دارند و سم تلقی نمی‌گردند.

در مورد مسمومیت از تریاک باید گفت: کسی که اصلاً سابقه‌ مصرف تریاک نداشته‌باشد، اگر ۱ الی ۱/۵ گرم تریاک مصرف‌کند منجر به مرگ او خواهد شد. اولین علائم بعد از مسمومیت تریاک: سنگینی‌سر، سرگیجه و احساس گرما است؛ مخاط دهان خشک می‌شود و نبض به سرعت می‌زند، شخص به شدت احساس خواب‌آلودگی می‌کند، سپس به خواب عمیقی فرو رفته و مردمک چشم او تنگ می‌شود، بعد از مدتی تنفس کند می‌شود، به‌طوری که تعداد آن به ۴ الی ۵ بار در دقیقه می‌رسد، در نهایت عرق سرد در بدن فرد می‌نشیند و توقف تنفس و مرگ اتفاق می‌افتد. برای رفع مسمومیت تریاک، از ترکیب قهوه و مقداری الکل استفاده می‌شود، اما در صورتی‌که فرد سابقه مصرف تریاک داشته باشد، اگر به هر علتی مصرف خود را قطع کند، بعد از چند ساعت، علائم سندرم محرومیت تریاک یا به زبان عامیانه، علائم خماری، در او نمایان می‌شود و بعد از ۲۴ ساعت به اوج خود می‌رسد.

این عکس‌العمل‌ها به دو بخش عکس‌العمل‌های آشکار و پنهان تقسیم می‌شوند. در بخش عکس‌العمل‌های آشکار، علائمی مانند: اسهال، عطسه‌های پی‌درپی، استخوان‌درد، آبریزش‌بینی، بی‌خوابی و غیره مشاهده می‌شود. این مشکلات، خود‌به‌خود در مدت یک الی دو هفته کاهش پیدا می‌کند. متأسفانه تمام متخصصان در درمان اعتیاد فقط به عکس‌العمل‌های آشکار توجه می‌کنند و تصور می‌کنند با پایان یافتن این عکس‌العمل‌ها فرد به درمان کامل می‌رسد، درحالی که عکس‌العمل‌های آشکار فقط ۵ درصد از درمان اعتیاد را شامل می‌شود، این در حالی است که عکس‌العمل‌های پنهان ۹۵ درصد بار درمان اعتیاد را به دوش می‌کشند.

مهم‌ترین و حساس‌ترین مرحله درمان اعتیاد، مرحله عکس‌العمل‌های‌ پنهان است که به‌ آن توجه نشده‌است. این علائم شامل: افسردگی، ناامیدی، گریه کردن، زود خسته شدن، بی‌خوابی، میل به خودکشی و غیره است. تمام این عکس‌العمل‌ها مربوط به کمبود مواد شبه‌افیونی در بدن است و ربطی به روان و اختلالات‌ذهنی ندارد. تجویز قرص برای رفع افسردگی هیچ فایده‌ای ندارد و باید این علائم به‌صورت اصولی برطرف شوند. جسم و روان انسان کاملاً به‌هم مرتبط هستند و روی هم تأثیر متقابل می‌گذارند. کسی که شبه افیونی بدنش خوب کار کند، امکان ندارد میل به خودکشی داشته‌باشد، پس میل به خودکشی در افراد، در اثر عدم تعادل سیستم‌ایکس می‌باشد‌.

اعتیاد، روی بیان ژن‌ها اثر می‌گذارد. ژن‌ها همان DNA هستند که فرمان را در بدن ما صادر می‌کنند. این فرمان توسط RNA به‌اجرا درمی‌آید، مانند فرمان تولید دوپامین، اندروفین و غیره. ریشه‌ تمام بیماری‌های روحی و روانی را باید در جسم جستجو کرد. اگر یک بیماری ریشه در جسم نداشته باشد، به‌سرعت و خودبه‌خود از بین می‌رود؛ مثل زمانی که شخص برای یک روز ناامید می‌شود و بعد این حالت از بین می‌رود.  شخصی که سال‌ها درگیر ناامیدی یا افسردگی است به این معنا است که این بیماری ریشه دارد و باید ریشه آن در جسم درمان شود. علت وجود این نوع بیماری‌ها، خارج شدن بیان ژن‌ها از حالت تعادل است، زیرا عدم تعادل در بیان ژن، خود را به‌شکل‌ بیماری‌های مختلف نشان می‌دهد.

رابط‌خبری: راهنمای تازه‌واردین همسفر فرشته
نویسنده: راهنما همسفر حدیث
تصویرگر: همسفر زهرا رهجوی راهنما همسفر ندا ( لژیون پنجم)
ویراستاری و ارسال: همسفر سمیه رهجوی راهنما همسفر ناهید (لژیون دوم)
همسفران نمایندگی وحید

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .