English Version
English

هفته راهنما

هفته راهنما

خدای خودم را شاکرم که اذن حضور در کنگره، آموزش‌دیدن و خدمت کردن را به من عطا کرده است. این هفته باشکوه، هفته راهنما را در رأس به راهنمای تمامی راهنمایان کنگره ۶۰، "جناب مهندس دژاکام بنیان کنگره" و به تک‌تک راهنمایان تبریک و شادباش عرض می‌کنم.
حضرت علی علیه‌السلام می‌فرماید: هر کس به من کلمه‌ای بیاموزد مرا بنده خود کرده است. کلام‌الله به‌عنوان چراغ پرفروغ که کامل‌ترین برنامه و قوانین را برای سعادت بشر دارد، خداوند را به عنوان اولین معلم بشر معرفی کرده است، در سوره علق آمده است؛ بخوان به نام پروردگارت که جهانیان را آفرید و آموخت به انسان آن‌چه را که نمی‌دانست.
دومین معلم، پیامبر اکرم ( ص) است که خود فرمود: من معلم برانگیخته شده‌ام، و سپس سایر بزرگان دین نیز هر یک معلمانی برجسته و راهنمایانی بس شایسته بوده‌اند که برای هدایت انسان‌ها به‌سوی نور آمده‌‌اند؛ و این نشان از ارزش مقام معلم، مربی و رب است. رب؛ یعنی راهنما یعنی کسی که راه را به ما نشان می‌دهد؛ راه رسیدن به آرامش، راه حرکت در صراط مستقیم و در نهایت راه رسیدن به خداوند.
راهنما؛ کسی است که این راه را طی کرده است و به‌سلامت به مقصد رسیده است. اما در کنگره ۶۰ برای رسیدن به جایگاه راهنما، باید فرد به رهایی از مصرف مواد مخدر رسیده باشد و وارد سفر دوم شود،  سپس بایستی از فیلترهای بسیاری عبور نماید و در نهایت موفق به اخذ شال کمک راهنمایی شود و در واقع رسالت او از این لحظه آغاز می‌شود.
کار راهنما در کنگره ۶۰، بر اساس محبت، عشق و ایمان است. زمانی که راهنما خالصانه و عاشقانه آموزش می‌دهد، رهجو هم با فرمان‌برداری کامل اطاعت می‌کند و پیوند محبت بین آنها  بسته می‌شود، پس این پیوند مانند زنجیری مقاوم و ناگسستنی است؛ این پیوند همان نیرویی است که رهجو را تا رسیدن به هدف نهایی یاری می‌کند.
پس جایگاه راهنما بسیار مقدس و رفیع است و باید برای آن منزلتی بس عظیم قائل شویم. راهنما؛ اسوه صبر، استقامت، بردباری و همچنین مظهر معرفت، عمل سالم و عدالت است.
راهنما؛ بسان همان باغبانی است که زمانی که گل‌های باغش را تیمار می‌کند، دستانش زخمی می‌شود، اما هیچ دردی را حس نمی‌کند و این، همان راه‌رفتن با پای‌برهنه بر روی گداخته‌های آتش است؛ یعنی عاشق را با عشق سروکار است با معشوق چه‌کار، یعنی رسیدن به عشق خالق و قرارگرفتن در وادی چهاردهم.
اما مهم‌ترین رسالت راهنما انتقال دانش، آگاهی و علم کنگره به رهجو است؛ برای پرورش استاد و برای آیندگان. راهنما؛ همان شمع فروزانی است که با نور دانایی مسیر رهجو را روشنایی می‌بخشد. در فصل بهار درخت‌ها را ببینید؛ درختانی که تا به دیروز خشکیده بودند، اما امروز که بهار است، آنها را ببینید که غرق در شکوفه‌اند. شکوفه‌های زیبا، عطرآگین و دل‌انگیز که از دل چوب‌ها بیرون زده‌اند و این هنر بهار است.
آری هنر راهنما نیز چنین است که انسان‌هایی را که مانند همان چوب‌های خشک، آثاری از زندگی در آنان وجود نداشت، امروز به رهایی برساند و عطر وجود آنها فضای زندگی‌شان را معطر نماید و این بهاری دیگر است که رنگین‌تر و هنرمندانه‌تر از بهار طبیعت است؛ پس من بایستی در مقابل رب خود و راهنمای خود سر تعظیم فرود آورم و قدردان و سپاس‌گزار تمامی زحماتش باشم. چه زیباست کلام بنیان کنگره؛ راهنمایان همان الماس‌های کنگره ۶۰ هستند که درخشش را در زمان حلقه‌های ناپیدای حیات به هستان و نیستان می‌رسانند.

نویسنده: راهنما همسفر زهرا
ویرایش: همسفر ناهید، راهنما همسفر زهرا (لژیون پنجم)
تنظیم و ارسال: همسفر فرشته (خدمتگزار سایت)
همسفران نمایندگی زنجان
 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .