English Version
English

وفای به عهد، نشان نیکوکاران است

وفای به عهد، نشان نیکوکاران است

جلسه هفتم از دوره چهارم لژیون سردار نمایندگی ملاصدرا بااستادی همسفر مریم، نگهبانی راهنمای تازه‌واردین همسفر الهه و دبیری همسفر مرضیه بادستور‌جلسه «قول و قرار، وفای به عهد» در روز دوشنبه مورخ سوم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۵ آغاز به کار کرد.

خلاصه سخنان استاد:

پیمانی را که در طوفان با خدایت بسته‌ای، در آرامش فراموش نکن. ابتدا خداوند را شاکر و سپاسگزار هستم که عضو لژیون سردار بوده و این جایگاه را لمس می‌کنم تا در کنار شما دوستان با محبت، آموزش‌ دریافت می‌کنم؛ همچنین از راهنما خانم سعیده بابت زحمات ایشان و مرزبانان عزیز که وجودشان به من آرامش می‌دهد، تشکر می‌کنم. 

به عهد و پیمان خود وفا کنید؛ زیرا قطع به‌یقین از وفا به عهد سؤال خواهد شد. وفا به عهد در سه مرحله انجام می‌شود که شامل قول و قرار و وفا به عهد با خداوند، با خود و با دیگران است. زمانی که با خداوند عهد و پیمانی می‌بندیم، بایستی به آن پایبند بوده، تا جایی که توان داریم به عهد با خود و دیگران وفادار باشیم و مسیر صحیح را طی کنیم. بعضی از انسان‌ها نسبت به نعمت‌های خداوند ناسپاس هستند و اگر قول یا عهدی با دیگران داشته باشند، به آن وفادار نخواهند بود؛ اما انسان‌های‌ خردمند، با تفکر سخن می‌گویند، کلام خود را سنجیده بیان می‌کنند و سپس قول و قرار و پیمان می‌بندند که در ادامه به آن نیز وفادار هستند. 

جناب مهندس می‌فرمایند: وقتی پیمانی می‌بندید، آن را روی دیوار نصب کرده، هدفتان از این عمل چیست و به کجا می‌خواهید برسید تا بتوانید در عهد و پیمان خود موفق باشید، بخشش و کمک کنید و در همه حال بدرخشید. حضرت علی (ع) فرموده‌اند: وفای به عهد از نشانه‌های شخص متدین است؛ همچنین حضرت محمد (ص) نیز فرموده‌اند: شخصی که به روز جزا ایمان دارد به عهد خود وفادار خواهد بود. وفا به عهد از صفات حضرت اسماعیل است که در وعده‌ها و قول و قرار و عهد خود راستگو بوده و پیامبر بزرگ ما هستند. خداوند می‌فرمایند: از کسانی که به شما قول می‌دهند و به آن پایدار نیستند، دوری کنید؛ زیرا وفا به عهد صفت انسان‌های نیکوکار است. سه اصلی که خداوند به هیچ کس از جمله مسلمان، کافر، بدکار و نیکوکار اجازه تخلف در آن را نداده این است که در هنگام سخن گفتن دروغ نگویید، به وعده‌ای که می‌دهید وفا کنید و در امانت دیگران خیانت نکنید؛ زیرا بهترین عمل صداقت بوده که پایان آن وفا است.

حضرت علی (ع) فرموده‌اند: وعده‌ای که از وفا به آن اطمینان ندارید را به کسی ندهید؛ چراکه انسان تا وعده نداده، آزاد است و زمانی که وعده‌ای می‌دهد، زیر بار مسئولیت رفته و تا به وعده‌اش عمل نکند رها نخواهد شد. گاهی‌اوقات قول و قرارهایی بین ما و همسر، فرزندان، پدر یا مادر برقرار می‌شود که بایستی آن‌ها را عملی کنیم؛ زیرا این وظیفه‌شناسی باعث می‌شود که به ما اطمینان کنند؛ اما اگر ما به عهدی که بستیم وفادار نباشیم، آرامش از آن‌ها دور شده و به ما اعتماد نمی‌کنند. عهد و پیمانی که می‌بندیم تا روز قیامت بر گردن‌ ما است که اگر به آن عهد وفا کنیم، خداوند در بعد بعدی ما را حمایت کرده و از ما راضی خواهد بود. بدقولی و عهدشکنی، نعمت را از انسان دور می‌کند پس بهتر است خوش قول باشیم تا خداوند از ما خرسند باشد.

در سیستم کنگره۶۰، ما آموزش‌ها را دریافت کرده، بر آگاهی و دانایی خود افزوده و تزکیه و پالایش می‌شویم تا بتوانیم انسانی منظم و به قول و عهد خود وفادار باشیم. هم‌زمان با ورود به کنگره، حالم مساعد شد که در ادامه اعلام سرداری کردم، عضو لژیون سردار شدم و با وفاداری به عهد خود، بیدار و متوجه شدم که قول، قرار و وعده چیست! این آگاهی باعث شد تا به هدف خود که پیمان بین من و خداوند بود، دسترسی پیدا کنم؛ بنابراین اگر انسان در مسیر ارزش‌ها و صراط مستقیم باشد، نیروهای مافوق به یاری او می‌آیند. پیمان وادی هشتم نیز بین ما و خداوند بوده و باید به عهدی که بسته‌ایم وفادار باشیم؛ به‌عنوان مثال: پیمانی که راهنمایان محترم در کنگره می‌بندند و به واسطه آن ۴سال در جایگاه راهنمایی خدمت می‌کنند. 

اکنون داستانی از حضرت محمد (ص) را برای شما بازگو می‌کنم: حضرت محمد با شخصی همراه بودند که او قصد داشت به مکانی برود؛ رسول خدا به سنگی تکیه داده و به آن مرد گفتند: که من در اینجا منتظر شما هستم تا برگردید، مدتی گذشت او نیامد. خورشید طلوع کرده بود و به‌طور مستقیم بر پیامبر می‌تابید که اصحاب به پیامبر گفتند: به سایه بروید؛ حضرت محمد (ص) در پاسخ فرمودند که من با آن شخص در کنار این سنگ وعده کرده‌ام و باید همین‌جا منتظر او باشم.

 از روزی که وارد کنگره و لژیون سردار در کنار شما دوستان عزیز هستم، از حس و حال خوبی برخوردار هستم و امیدوارم با انتقال آن به تمام دوستان، قادر باشم دیگر جایگاه‌های خدمتی را نیز تجربه کنم.

مشارکت اعضا:

مشارکت راهنما همسفر سعیده: (لژیون پنجم)

امیدوار هستم طبق دستورجلسه این ماه که وفای به عهد است، بتوانیم در هر زمینه‌ به عهد و پیمان خود وفادار باشیم. این دستورجلسه برای این بیان شده که فرصت‌ عضویت در لژیون سردار و قرار گرفتن در جایگاه سرداری، دنوری و پهلوانی‌ای که تصمیم به تجربه آن را داریم، از فرصتی که در اختیار ما قرار دارد بهره‌مند شده و تعهد خود را به صورت اقساطی پرداخت کنیم. ما بایستی از این فرصت استفاده کنیم، به عهد خود وفادار باشیم و تعهد خود را در اولیت قرار دهیم. زمانی که من تعهدی می‌کنم و هنوز قادر به پرداخت کامل آن نشده‌ام، باید از بعضی خواسته‌های خود صرف‌ نظر کرده تا بتوانم تعهد خود را پرداخت کنم. در سیستم کنگره۶۰ اگر شخصی نتوانست سرداری، دنوری یا پهلوانی خود را پرداخت کند، هیچ‌گونه برخورد ناپسندی با او نمی‌شود؛ زیرا هر کس توانایی آن را داشته باشد، تعهد خود را پرداخت می‌کند؛ اما اگر به راحتی از کنار آن عبور کنیم، این فرصت طلایی از ما گرفته می‌شود و شاید دیگر این شرایط برای ما محیا نشود. امیدوار هستم که بتوانیم از این فرصت خوب استفاده کرده و اگر در زندگی نیز تعهدی داریم، بتوانیم به آن عمل کنیم. 

تا زمانی که ما قول و قرار و تعهدی نداریم، کسی با ما کاری ندارد؛ اما زمانی که تعهدی دادیم، حساب شخصیت و اعتبار ما به میان می‌آید که اگر وفادار باشیم، اعتبار نیز خواهیم داشت؛ اما اگر وفادار نباشیم، آن اعتبار و محبوبیت را ذره‌ذره از دست می‌‌دهیم. امیدوار هستم بتوانیم از این فرصت خوب استفاده کنیم و طبق آیات و احادیت الهی که درباره وفا به عهد بیان شده، وفادار باشیم.

مشارکت همسفر اعظم: (لژیون ششم)

از زمانی که عضو لژیون سردار شده و در جلسات آن شرکت می‌کنم، از حال بسیار خوبی برخوردار هستم و در ادامه مشارکت کردن در جلسه باعث می‌شود حال من هر روز بهتر و بهتر شود. سال گذشته با عضو لژیون سردار شده، بنده هم، عهد بستم و عضو لژیون سردار شدم.مشارکت همسفر اعظم لژیون ششم:

از زمانی که وارد لژیون سردار شده، از حال بسیار خوب برخوردار هستم و همچنین با مشارکت کردن حالم بهتر و بهتر شده است. سال گذشته با عضویت مسافرانم در لژیون سردار، بنده نیز تصمیم گرفتم و با خود عهد بستم که عضو لژیون سردار شوم. خداوند را شاکر و سپاسگزار هستم که به این هدف و خواسته‌ام رسیدم و اکنون در جمع شما دوستان از وجودتان انرژی و آموزش دریافت می‌کنم.

مشارکت همسفر زکیه: (لژیون ششم)

 قول و قرار را می‌توان به یک مثلث تشبیه کرد که مجموع اضلاع آن عبارتند از: قول و قرار ما با خداوند، قول و قرار با خود و قول و قرار با دیگران است. اگر من همسفر توانسته باشم قول و قرارهایی که با خداوند بسته‌ام را عملی و به مرحله اجرا درآورم؛ قطع به‌یقین بسیار آسان می‌توانیم به قول و قرارهای خود نیز عمل کنیم. برای به اجرا در آوردن تعهدات از نظر ارزش‌ها و ضدارزش‌ها، باید ناظر باشم قولی که می‌دهم و به آن عمل نکرده‌ام در ادامه باعث خواهد شد که انرژی بسیاری از من کم شود. اگر در گذشته به قولی که داده‌ام عمل کنم و اکنون در وفای به عهد خود سهل‌انگاری کنم، اندک‌اندک حال من بدتر، غمگین و ناراحت خواهم شد و با متعهد بودن، به انرژی بالایی دست پیدا می‌کنم؛ بنابراین به این نتیجه رسیدم که با آموزش‌های کنگره به این انرژی، توان و آرامش نسبی رسیده‌ام. امیدوار هستم با تفکر صحیح بتوانم، قول و قرارهای خود را عملی کرده و به انرژی بسیاری دست پیدا کنم.

تایپ: همسفر فاطمه (ج) رهجوی راهنما همسفر مریم (لژیون چهارم) و همسفر زهرا (ش) رهجوی راهنما همسفر مریم (لژیون دوم)
ویرایش و ویراستار: راهنما همسفر اکرم (لژیون هفتم)
تصویرگر: همسفران گروه متن‌نگار
ارسال: همسفر مرضیه رهجوی راهنما همسفر زهرا (لژیون ششم)
همسفران نمایندگی ملاصدرا (نیک‌آباد)

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .