English Version
English

نیکوتین و جزییات آن

نیکوتین و جزییات آن

جلسه جهانبینی «نیکوتین» با استادی آقای دکتر حاج‌رسولی در نمایندگی آکادمی

من در اصل مسافر مواد نیستم، مسافر مسائل اخلاقی و روانی هستم و این را قبول کنید که من از روزی که وارد کنگره ۶٠ شده‌ام احساس کردم که مسافرم؛ چون خیلی ضعف‌ها داشتم و دارم. جناب مهندس و شما برای من معلم بودید و همیشه احساس می‌کنم که شاگردی هستم که باید در مکتب شما بیاموزم، مخصوصاً مسائل روانی و اخلاقی و هیچ‌وقت آن درس‌هایی که چه توسط جناب مهندس دژاکام و چه افراد دیگر به من داده شد را فراموش نمی‌کنم.

دلیل اصلی این مبحث این است که سیگار در کنگره ۶٠ رواج زیادی داشته و هنوز هم دارد و دلیل آن هم این است که مولانا شاعر بزرگ می‌فرماید:

این همه آوازها از شه بود

گر چه از حلقوم عبدالله بود

می‌دانید که در کائنات هیچ‌چیز بی‌مأخذ نیست و همه چیز نشانه‌های خدا است، از جمله ناراحتی که برای آقای‌ مهندس پیش آمد یک نشانه بود؛ چرا که اگر مهندس به این بیماری دچار نمی‌شدند، همچنان به سیگار کشیدن خود ادامه می‌دادند؛ اما این نشانه را خداوند نشان داد تا ایشان سیگار خود را کنار بگذارند تا هم ان‌شاءالله عمر ایشان زیاد شود و بیشتر بتوانند خدمت کنند، نه دیگر به من و شما، به بشریّت دارند خدمت کنند؛ زیرا این ماجرا خیلی بزرگ‌تر از آن چیزی است که شما فکر می‌کنید! ما الان مانند بچه‌ای هستیم که یک الماس درخشان به ما هدیه داده شده است که نمی‌دانیم قیمت آن چقدر است.

من به کشورهای اروپایی سفر می‌کنم، کمپ‌های مدرن و شیک دارند اما خروجی ندارد! ما در کنگره ۶٠ خروجی داریم و واقعی است و وقتی که بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که این روش یک گام نه، بلکه صدها گام نسبت به روش‌های دیگر دنیا پیش است.

من خودم به مدت ۳٠ سال سیگاری بودم، در تیم ملی ایران بودم، نیم ساعت به مسابقه حتی دستکش که می‌پوشیدم، داخل رختکن می‌رفتم و چند پک به سیگار می‌زدم و گمان می‌کردم که خیلی سرحال شدم؛ اما من سیگار را کنار گذاشتم البته به روش سقوط آزاد و خیلی هم زجر کشیدم؛ اما جناب مهندس روش ترک سیگار را هم با روش DST و تیپر کردن با آدامس انجام می‌دهند.

سیگار چیست؟ سیگار بدترین شکل ممکن مصرف یک محصول طبیعی به نام «توتون» و دریافت یک ماده به نام «نیکوتین» است، کسانی که در قدیم چوپوق می‌کشیدند، شاید روش دریافت نیکوتین آن‌ها سالم‌تر بود. بعضی از انسان‌ها به قول ما سیگاری‌ها دو شاخه محبت آن‌ها دراز بوده و سیگار می‌کشیدند؛ اما خود این افراد سیگار نمی‌خریدند و برایشان مهم نبود که بکشند یا نکشند و هر وقت در جمعی از دوستان سیگاری خود قرار می‌گرفتند، چند پک از سیگار آن‌ها می‌کشیدند. (به این‌ها می‌گفتند دوشاخه محبتی؛ یعنی هر وقت باشد می‌کشند، هر وقت هم که نباشد نمی‌کشند.)

یک گروه دیگر هم هستند که به هیچ وجه نمی‌توانستند بکشند؛ یعنی اگر شما به زور هم به این‌ها سیگار بدهید، نمی‌توانند بکشند! به همین دلیل سیگار هم عین تمام اعتیادها یک چند وجهی است؛ همان‌طور که می‌گوییم اعتیاد به مواد مخدر یک جنبه «ژنتیکی» دارد و یک جنبه «روانشناختی» و یک جنبه «جامعه‌شناختی»، سیگار هم همین‌طور است، در واقع در مورد نوروترانسمیترهای بدن و نیازی که انسان‌ها دارند، به زبان ساده عرض می‌کنم که سلول‌های ما برای اینکه انرژی در خود به وجود بیاورند، باید مواد غذایی و اکسیژن مصرف کنند.

هیچ چیزی در این دنیا عبث و بیهوده خلق نشده است و دانش ما به حدی در مقابل این کائنات و هستی کم است که دانسته‌هایمان در مقابل ندانسته‌هایمان قطره‌ای در مقابل اقیانوس است؛ اما تا این قدر مشخص است که در سلول‌های ما یک جایگاه‌هایی هست که به آن «نیروگاه سلول» می‌گویند؛ یعنی از آنجا انرژی تولید می‌شود و بیرون می‌آید و برای اینکه این انرژی تولید شود، نیاز به یک ماده شیمیایی واسطه وجود دارد که در کتاب‌ها به آن NAD می‌گویند که مخفّف «نیکوتینامید آدمین دینوپورتین» است.

نیکوتینامید؛ پایه نیکوتینی دارد و بهترین مواد مخدر از جمله: اندورفین، متااندورفین، انکفالین، دینورفین و... در بدن ما قرار دارد، برای اینکه ما احساس درد نکنیم و راحت زندگی کنیم و بتوانیم مشکلات جسمی خود را حل کنیم، به همین شکل هم برای اینکه انرژی‌زایی در بدن ما به راحتی انجام شود، خداوند به ما نیکوتین در شکل نیکوتینامید داده است.

۴۷٠٠ ماده مختلف در سیگار وجود دارد که ما فقط نیکوتین آن را می‌شناسیم و خود نیکوتین ضرر زیادی به بدن نمی‌رساند، بقیه مواد آن است مانند: قطران، تار و... هر انسانی که ۱٠ پک به یک سیگار بزند، مجرای هوایی و تنفس او تا ۵٠٪ تنگ می‌شود؛ پس تنفس شما دچار اختلال می‌شود و نتیجه آن می‌شود که اکسیژن‌رسانی به خون شما کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه، وقتی اکسیژن خون کم شد، چون قلب خون را می‌فرستد برای اینکه به بافت‌ها اکسیژن بدهد؛ چون اکسیژن کم است، بافت‌ها و عضلات و مغز هم دچار کمبود اکسیژن می‌شوند و همچنین عصب سمپاتیک را نیز تحریک می‌کند. یادمان باشد که ما یک نیروی خودکار در بدن خود داریم؛ یعنی دست ما نیست و خودشان کارشان را انجام می‌دهند و به قول مولانا:

از سبب سازید من سودائیم

وز سبب سوزید سوفستائیم

هستی یکی است، قدرت مطلق یکی است، خداوند یکی است؛ اما کارهایش را با ضدّین به ما نشان می‌دهد. (خیر و شر، درست و غلط) مثلاً در سیستم‌ خودکار ما دو سیستم است: سیستم سمپاتیک «ضربان قلب و فشار خون را بالا می‌برد» و سیتم پاراسمپاتیک «ضربان قلب را پایین می‌آورد». این‌ها هیچ کدام دشمن نیستند؛ پس هیچ چیزی در این خلقت بد نیست، بیماری بد نیست اگر جناب مهندس بیمار نمی‌شدند، تا به الان سیگار می‌کشیدند.

سیگار چطور سیستم سمپاتیک را تحریک می‌کند؟ وقتی سیگار می‌کشیم، ضربان قلب ما بالا می‌رود؛ عروق تنگ و اکسیژن‌رسانی مشکل می‌شود و ظرفیت‌های تنفسی کم می‌شود؛ چرا که دود سیگار شامل هوا به اضافه مقدار زیادی سرب، نیکوتین، قطران، تار و موارد دیگر است. موقع ورزش هم ضربان قلب ما بالا می‌رود؛ اما توام با نشاط و عروق گشاد می‌شود.

به دلیل سنگینی سیگار کیسه‌های هوایی را پر می‌کند در سیگار ماده‌ای هست که باعث لخته شدن خون می‌شود و علت آن غلظت خون افراد سیگاری هست که بالاست، ادرار آنان کم، فشار خون بالا، تنفس بدبو است و دندان‌ها به گرما و سرما حساس می‌شوند.

مواد موجود در سیگار، روی چگالی استخوانی خیلی نقش دارد؛ یعنی پوکی استخوان می‌آورد و این موضوع برای خانم‌ها دشوارتر است؛ زیرا خانم‌ها به دلیل مشکلات و بیماری‌های زنان ۳ تا ۴ برابر آقایان دچار پوکی استخوان می‌شوند.

همچنین سرطان‌های زیادی شناخته شده؛ مخصوص سرطان زبان، دهان، حنجره و ریه که درصد خیلی زیادی است و مشخص است و تقریباً از هر ۵ سیگاری ۱ نفر به واسطه سرطان ریه خواهد مرد! نیکوتین بد نیست و خداوند چیز بد نیافریده است، نحوه رساندن آن به بدن ما مهم است آن هم در صورتی که نیاز داشته باشیم.

ما نوروترانسمیترهایی داریم که با آن‌ها راحت زندگی می‌کنیم، راحت می‌خوابیم، درد نداریم و... اما شروع می‌کنیم به مصرف موادمخدر و شاید یک مدت هم خوش باشید؛ اما بعد از آن مواد درونی بدن خود را به تدریج از دست می‌دهی و به جایی میرسی که نه تنها خوش نیستی، بلکه اگر مواد به تو نرسد تشنج و ناراحتی و درد و الی آخر...

و در اتمام سخنان جناب مهندس:

در پروژه ترک سیگار در کنگره دو گروه بودند: یک گروه که هم سیگار می‌کشیدند و هم آدامس می‌خوردند؛ این‌ها به نتیجه نرسیدند! گروه بعدی، سیگار را درجا ترک کردند و مستقیم روی نیکوتین قرار گرفتند و تجربه ثابت کرد که آن‌هایی که سیگار را یک‌ مرتبه قطع می‌کنند و روی نیکوتین خوراکی «آدامس» قرار می‌گیرند، اوج فشار آن‌ها تنها ۲۴ ساعت است. حداکثر سختی آن‌ها ۳ الی ۴ روز است و این روش اصلاً سختی‌های روش‌های ترک دیگر را ندارد. آدامس‌ها ۲ میلی‌گرم نیکوتین دارند؛ یعنی حداکثر ۳٠ میلی‌گرم نیکوتین، هر ۳٠ میلی‌گرم نیکوتین معادل ۷٠ نخ سیگار است و تا ۳ ماه هم می‌توانید هر چه دلتان می‌خواهد آدامس بخورید؛ یعنی هر زمان که هوس سیگار کردید می‌توانید آدامس بخورید و در ۳ ماه اول، هیچ محدودیتی برای تعداد مصرف آدامس ندارد.

همان‌طور که آقای دکتر گفتند این قضیه خواست خداوند بود و کار خیلی راحت است و اگر یک‌ مرتبه بدون نیکوتین خوراکی سیگار خود را قطع کنند کارشان سخت می‌شود. آقای ویلیام وایت هم که نویسنده هستند می‌گفتند: «با قطع یک‌دفعه‌ای تا ۶ ماه نمی‌توانستند بنویسند». آقای دکتر نیز تا مدت‌ها احساس می‌کردند که یک چیزی گم کرده اند؛ اما در روش DST اینگونه نیست.

نویسنده : مسافر نیکوتین فاطمه رهجوی راهنمای ویلیام همسفر فریبا، نمایندگی سهروردی اصفهان
رابط خبری، ویراستاری و ارسال: مسافر نیکوتین منیره رهجوی راهنمای ویلیام وایت همسفر فریبا، نمایندگی سهروردی اصفهان
گروه همسفران ویلیام وایت کنگره ۶٠

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .