English Version
English

گروه خانواده - آب حوض درونمان را زلال کنیم

گروه خانواده - آب حوض درونمان را زلال کنیم

مبحث این سی دی برای سال 1375 است، مهندس در سی دی اشراق می‌گویند: یک حوض که پر از لجن و آب بسیار تیره و کثیف است، با یک حوض بسیار تمیز که از چشمه روان سیراب می‌شود، فرق بسیار زیادی دارد. تقریباً می‌شود گفت که دقیقاً تمثیل ما انسان‌ها است؛ ما کدام حوض هستیم؟ حوضی که پر از لجن و آب تیره و بسیار کثیف است یا یک حوض بسیار تمیز که از چشمه روان سیراب می‌شود؛ بین این دو فرق بسیار زیادی وجود دارد. چشم خودش را نمی‌بیند، اما همه چیز را می‌بیند؛ انسان هم همینطور است، عیب و ایراد و بدی دیگران را می‌بیند، اما عیب و ایراد و بدی خودش را نمی‌بیند. مهم‌ترین چیزی که در رأس این ها قرار دارد، آن خلق وخوی انسان است.

یکی از مشخصات خوب رسول خدا این بود که خلق عظیمی داشت. یعنی: اخلاق بسیار، بسیار نیکویی داشت. انسان‌هایی که خلق آن‌ها نامناسب است، اینها خودشان هم در رنج و عذاب هستند، تقریباً کسی که خلق‌وخوی خوبی ندارد، درست مانند آن حوضی است که آب تیره و کثیف دارد، این برای ما اهمیت بسیاری دارد و باید به آن توجه کنیم، افرادی که مانند حوض تیره و کثیف هستند خیلی خودبزرگ‌بین، یک‌دنده، متکبر و دارای منیت هستند؛ اینها همه صفات زشت و زننده هستند، شاید خود آن شخص خیال می‌کند که کسی است چون خیلی منیت دارد، بگوید نه من جایگاهم فرق دارد؛ شخصیتم فرق می‌کند.

خلق نیکو این است که انسان با همه افراد خوب صحبت کند، برخورد ملایم داشته باشد، پس بنابراین انسان برای اینکه خلقش خوب و درست باشد، باید انسان‌ها را دوست داشته باشد، اگر انسان‌ها را دوست نداشته باشد، خلق‌وخوی عظیم ندارد، برای اینکه تمام انسان‌ها را دوست داشته باشد، باید فهم، شعور و آگاهی بالایی داشته باشد، شناخت بالایی داشته باشد؛ چون با این اخلاق می‌تواند دیگر انسان‌ها را بیشتر درک کند، در برخورد با انسان‌هایی که مرتکب اشتباه شدند، کوتاه می‌آید، اگر انسان‌ها مرتکب اشتباه شدند از نقطه‌ضعف آن‌ها استفاده نمی‌کند، به آن‌ها فشار نمی‌آورد، نمی‌خواهد آن‌ها را تنبیه کند، چون با بدخلقی و تنبیه کار درست نمی‌شود. شاید لازم باشد در جایگاه خودش قرار بگیرد، چون اگر جایگاه خودش نباشد تخریب ایجاد می‌کند. پس برای اینکه ما اخلاق خوبی داشته باشیم، باید از شعور، دانایی و شناخت بالایی برخوردار باشیم، همه را درک کنیم، دروغ نگوییم، کم‌فروشی نکنیم، غرور و منیت نداشته باشیم، چون این صفت‌های بد و زشت باعث می‌شود حوض ما پر از لجن و آب کثیف و تیره و آلوده باشد. دروغگویی، مادر همه بدی‌ها، اخلاق زشت است؛ کم‌فروشی و تقلب هم جزو همین اخلاقیات می‌باشد و عاقبت خوبی ندارد؛ پس باید از آنها دوری کرد.

نویسنده: همسفر رقیه، رهجوی راهنما همسفر فرزانه (لژیون اول)
تایپ و ویراستار: همسفر کبری، راهنمای تازه واردین
ارسال: همسفر آمنه، مرزبان خبری
همسفران نمایندگی آبیک

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .