English Version
English

مطالب وادی ها برای تمام بشریت قابل بهره برداری است

مطالب وادی ها برای تمام بشریت قابل بهره برداری است

هفتمین جلسه از دوره‌ی سیزدهم سری کارگاه‌های آموزشی خصوصی کنگره ۶۰ نمایندگی بنیان به استادی مسافر مجید خاوری، نگهبانی مسافر حسین و دبیری مسافر محمد، با دستور جلسه «وادی دوم و تأثیر آن روی من» سه‌شنبه چهارم اردیبهشت 1403 رأس ساعت 17 آغاز شد.
خلاصه سخنان استاد:
سلام دوستان مجید هستم یک مسافر؛ دستور جلسه امروز در مورد وادی دوم و تأثیر آن روی من است. در فرهنگ ایران عطار هفت شهر عشق را مکتوب کردند و جامی بزرگ هشت وادی دارند، معتادان گمنام یا همان  NA دوازده قدم دارند و در کنگره 60 آقای مهندس دژاکام چهارده وادی را مکتوب کرده اند که نه تنها لازم الاجرا برای ما مسافران و همسفران است؛ بلکه وادی ها را که مطالعه کنیم، حتما می بینیم که مطالب وادی ها برای تمام بشریت قابل بهره برداری است، یعنی این چنین نیست که فقط برای درمان اعتیاد باشد؛ بلکه در مورد درست زندگی کردن و منش زیستن با حال خوب و آرامش است و هر کدام از وادی ها یک کاربردی برای انسان دارد.
وادی اول در مورد تفکر بود و وادی دوم طبق صحبت‌های آقای مهندس دژاکام در سی دی نیز پخش شد اعلام نمودند: هیچ مخلوقی در جهان جهت بیهودگی خلق نشده است؛ امکان دارد از خود بپرسیم انسان، حیوانات و حتی کوچک‌ترین موجوداتی که خداوند خلق کرده است که ممکن است از دید ما پنهان باشند و حتی مثلاً پشه یا مگس یا زنبور یا یک کرم خاکی چه فوایدی برای خلقت دارند؟ وقتی مبنایی و عمیق‌تر  به قضیه بنگریم، می‌بینیم که همان کرم خاکی در زمین رسوخ می‌کند و فواید زیادی در زمینه کشاورزی دارد، یا مثلاً مگسی که خداوند خلق کرده است میکروب‌ها را جابه‌جا می‌کند و باعث اتفاقات مثبتی می‌گردد که در نهایت همه این‌ها برای شهر وجودی انسان هم مفید است.

در سی‌دی‌های متفاوتی که من از آقای مهندس دژاکام گوش کردم، در وادی دوم به یک اصل بیشتر تأکید دارند و آن هم بحث اهمیت‌دادن انسان به خویشتن خویش است و این که بیهوده خلق نشده است. در این وادی بحث امید، ناامیدی و بحث اینکه انسان چگونه می‌تواند زندگی خود را به‌درستی پیش ببرد که موفق‌تر باشد را بیان کرده‌اند.
بعضی وقت‌ها ممکن است با خود بگوییم که خداوند چه حسنی در وجود من قرار داده است؟ آیا واقعاً ما بیهوده به این جهان هستی پا گذاشته‌ایم؟ همین‌طور که اول صحبت خود اشاره کردم قطعاً هیچ موجودی جهت بیهودگی پا به جهان هستی نگذاشته است.
انسان موقعی می‌تواند وارد مسائل مهم‌تر بشود که بتواند شهر وجودی خود را بهتر بشناسد. منظور همان جنگ نرمی است که آقای مهندس دژاکام به آن اشاره نموده‌اند و اعلام نموده‌اند از نظر عقلانی اگر شما طرح و برنامه‌ای دارید برای شهر وجودی خودتان یک مبنا بچینید. این مسئله اهمیت وادی دوم در ادیان الهی هم نمود دارد و در تمام کتب آسمانی هم بیان شده است که خداوند هیچ مخلوق بی‌بهره یا بی‌فایده‌ای را به وجود نیاورده است؛ ولی متأسفانه ما انسان‌ها گاهی با هم نوع خود طوری رفتار می‌کنیم که با یک کلمه کوچک برانگیخته می‌شویم که در سی دی وادی دوم آقای مهندس دژاکام مثالی در این مورد می‌آورند: می‌گوید شما دارید رانندگی می‌کنید، طرف مقابل کوچک‌ترین حرفی به شما می‌گوید، ترمزدستی را می‌کشید، پایین می‌آیید و قفل فرمان را بر می‌دارید و شیشه ماشین او را خرد می‌کنید و آن شخص هم می‌زند کاپوت ماشین شما را خرد می‌کند؛ چون متأسفانه ما هیچ درکی از شرایط نداریم و در مورد مسائل وجودی خودمان کار نکردیم.

از این که به صحبت‌های من گوش کردید از شما ممنون و سپاسگزارم.

در ادامه همین جلسه دو تن از مسافرانی که به تازگی موفق به دریافت نشان رهایی از دستان پرمهر جناب مهندس شده بودند توسط مرزبان محترم کشیک معرفی شدند:


مرزبان خبری: مسافر علیرضا
تصویربردار: مسافر حمید
نگارش: مسافر سجاد
ویرایش و ارسال: مسافر صادق

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .