English Version
English

خلاصه سی‌دی اشراق

خلاصه سی‌دی اشراق

در یک حوض که لجن و یا آب بسیار تیره و کثیف داشته باشد و یک حوض بسیار تمیز که از چشمه‌ای روان سیراب می‌شود فرق بسیار است؛ این تقریباً تمثیل ما انسان‌هاست که بدانیم کدام‌ یک ما هستیم و کدام یک ما نیستیم. انسان همیشه بدی همه را می‌بیند؛ ولی برای خودش را نمی‌بیند.
مهم‌ترین چیزها برای انسان خلق‌وخو است؛ آن کسی که خلق منظم و مناسب نداشته باشد، خودش هم در رنج است و کسی که خلق خوبی ندارد درست مثل حوض کثیف است؛ این چنین افرادی خودبین و خودبزرگ‌بین و دارای منیت بسیار هستند. خلق نیکو؛ این است که انسان بتواند با دیگر انسان‌ها خوب صحبت کند و این احتیاج به این دارد که انسان‌ها را دوست داشته باشد و برای این که انسان‌ها را دوست داشته باشد، باید آگاهی، فهم و شعورش را داشته باشد و این فهم، شعور و شناخت را بالا ببرد؛ چون در این صورت دیگران را درک می‌کند و از رفتارهای بد دیگران بر علیه آن‌ها استفاده نمی‌کند.
شخصی هم که آن حوض لجن را دارد، یک سری رفتارهایش مربوط به خودش است، ولی یک سری  رفتارها نه؛ مثل دروغ گفتن و این رفتار حوض را خیلی لجن می‌کند و این‌که دروغ گفتن مادر تمام بدی‌هاست؛ صفات بد انسان را به سمت حوضی می‌کشد که پر از لجن و گنداب است. یکی دیگر از کارهای بدی که ما انجام  می‌دهیم این است که در مورد دیگران قضاوت کرده و حکم صادر می‌کنیم.
کلمه اشراق از شرق گرفته شده و شرق هم جهت نور است؛ اگر ما بخواهیم آرامش و آسایش داشته باشیم باید حوضی روان و پاک داشته باشیم؛ پس دروغ گفتن و تخلف‌کردن و این کارهای ضدارزشی باعث می‌شود که از شرق و یا از همان طرف نور به‌دور باشیم درست است که می‌گویند گناه است، ولی تخریب اصلی آن به خود ما برمی‌گردد و باعث می‌شود آن حوضی که آب روان و تمیز دارد، تبدیل به آب لجن بشود.
آنچه ما همه داریم راجع به حقیقت هست و ما می‌خواهیم ببینیم که حق کجاست ما می‌خواهیم سخن حق را بگوییم نه باطل را، وقتی می‌گوییم دستورات و فرامین الهی؛ یعنی همه آن ضد ارزش‌هایی که می‌توان گفت و گفته می‌شود و  این در کل جهان یکی هست. برای حضرت عیسی (ع) ده فرمان آمد و همان ده فرمان در قرآن هم هست؛ این ده فرمان چه هست؟ دزدی نکن، کم‌فروشی نکن، تهمت نزن، غیبت نکن، حسادت نکن.
وقتی شما بر روی زمین‌کار می‌کنید پنجاه‌درصد قضیه دست شماست این‌که بذر بکارید و یا این‌که زحمت بکشید. زحمت می‌کشید تا آن بذر به ثمر برسد؛ اما اگر باران نبارد تمام زحمات شما بی‌جواب می‌ماند و زمانی هم هست که عکس این قضیه اتفاق می‌افتد که می‌شود برکت کار شما و جواب زحمت خودتان را می‌گیرید. مسئله دیگر اینکه مراقب رفتار خودتان با دیگران باشید؛ گاهی ممکن است برکت کار شما وصل به این باشد که شما با دیگران چگونه رفتار می‌کنید. صراط مستقیم را خدا مشخص می‌کند که چه چیز خوب است و چه چیز بد، ما فقط باید آن را انجام بدهیم.
آن فرامینی که به ما گفته می‌شود را باید انجام بدهیم و باید حواسمان باشد که همیشه خلقمان پسندیده باشد؛ لااقل برای خودمان و این هم با رفتار با دیگران مشخص می‌شود. کسی که حوض کثیف داشته باشد، شخصی است که راه را گم‌کرده و باید او را  کمک کرد و راه را به او نشان داد؛ نه اینکه او را طرد کنیم؛ بلکه باید کمک کنیم تا مسیر را پیدا کند و چقدر او  درد می‌کشد.
کسی که مسیر را گم‌کرده، ما فقط باید یاری‌دهنده این شخص باشیم؛ زیرا صفات خوب و صفات بد در ما ماندگار می‌شود که ما باید صفات خوب را تقویت کنیم و صفات بد را اصلاح کنیم. مرگ باعث ایجاد تغییر در ما نمی‌شود ما همان هستیم که  در زندگی زمینی خودمان تلاش می‌کنیم و زمان خیلی سریع می‌گذرد.
زندگی ما شبیه به شبنم روی برگ درخت است که صبح بر روی آن می‌نشیند و سریع از روی برگ می‌افتد و زندگی هم همین است. پس باید حواسمان به تغییر خودمان باشد؛ چون باید بدانیم که چه نیروی خفته‌ای را در خودمان بیدار می‌کنیم؛ آیا این نیروی خفته از ضدارزش‌هاست یا از ارزش‌ها است؟ باید خیلی حواسمان جمع باشد که این نیروی خفته حتماً در مسیر ارزش‌ها باشد و بیدار کردن این نیرو با تلاش، پرهیزگاری و پرداختن به ارزش‌ها اتفاق می‌افتد. ان‌شاءالله که بتوانیم حرکت ارزشی خودمان را بیشتر کنیم.

نگارش، تایپ و ویرایش: همسفر ناهید، راهنما همسفر اعظم (لژیون ششم)
تنظیم و ارسال: همسفر فرشته (خدمتگزار سایت)
همسفران نمایندگی زنجان
 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .