English Version
English

متد DST؛ نوعی عقب‌گرد در مصرف موادمخدر

متد DST؛ نوعی عقب‌گرد در مصرف موادمخدر

مقاله ششم درباره مصاحبه ویلیام ال‌وایت، مشاور ارشد پژوهشی سیستم سلامتی «چست‌نات» با مهندس حسین دژاکام، بنیانگذار جمعیت احیای انسانی کنگره۶۰ در تاریخ چهارم اسفندماه سال۱۳۸۹ صحبت می‌کند. در این مصاحبه، دیده‌بان فعلی کنگره۶۰ در جامعه جهانی که جناب ویلیام ال‌وایت هستند، سؤالاتی را از آقای مهندس حسین دژاکام می‌پرسند که به اختصار درمورد آن توضیح می‌دهیم. ابتدا ایشان از اولین دیدار خود در کنفرانس لندن ۲۰۰۹ یاد‌ می‌کنند که مجذوب علم و تبادل آرا با مهندس دژاکام شده‌اند و سپس از جناب مهندس می‌خواهند که خلاصه‌ای از مراحل درمان خود را توضیح دهند.

آقای مهندس در معرفی، خود را مصرف‌کننده تمام عیاری که ۱۷سال در دام اعتیاد بوده‌اند معرفی می‌کنند که با کشف متدDST و شرح آن در کتاب ۶۰درجه زیر صفر، به درمان و رهایی رسیده‌اند. ایشان علت نامگذاری کنگره به این نام را این‌گونه بیان می‌کنند که تمام اشخاص از هر ملیتی می‌توانند در این سیستم حضور داشته باشند. در توضیح کلمه اختصاری DST؛ D را مخفف دژاکام و برابر با ضریب ۰/۸، S مخفف پله و Step می‌باشد یعنی در پله‌های ۲۱روزه، روزانه مقدار ثابتی از دارو مصرف می‌شود و T مخفف زمان یا Time بوده یعنی طول مدت درمان که حداقل ۱۰ماه و به‌طور متوسط ۱۱ماه می‌باشد. 

ویلیام سؤال می‌کنند که آیا مصرف‌کننده خود به تنهایی می‌تواند طی مدت‌‌زمان ۱۱‌ماه عمل کاهش را انجام دهد! در پاسخ بایستی گفت خیر؛ زیرا مسافر اجازه خوددرمانی ندارد و باید تحت نظارت راهنما شال‌نارنجی باشد که خود نیز مصرف‌کننده‌ای رها یافته و اینک به درمان و تعادل رسیده که با انتقال آموزش‌های لازم می‌تواند به یک مصرف‌کننده در لژیون آموزش بدهد. در سیستم کنگره۶۰، لژیون حکم خانواده را دارد و مانند شاخه‌ها‌یی از جامعه هستند. یک مسافر باید در سفر خود با راهنما خویش صادق بوده تا به درمان و تعادل لازم دسترسی پیدا کند.

اعضا خانواده‌ یک مصرف‌کننده که خود سابقه اعتیاد ندارند، باید به‌عنوان همسفر در کنگره حضور داشته و آموزش دریافت کنند تا در کنار مسافر به شرایط ذهنی، فکری و زندگی متعادلی برسند. هدف کنگره از درمان، قطع ناگهانی مواد نیست؛ بلکه بازیابی و ترمیم سیستم تولیدکننده مواد شبه افیونی است. در تشریح سیستم ایکس به کلیه نوروترانسمیترها و هورمون‌های بدن که فعالیت‌های روحی، روانی، هیجانی، جسمی و جنسی ما را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند گفته می‌شود. روش DST نوعی عقب‌گرد در مصرف مواد، الکل و داروهای جایگزین است که داروی جایگزین در کنگره‌۶۰ با عنوان شربت تریاک نام گرفته و در‌ ادامه معتقد هستند که برای درمان اعتیاد، هیچ دارویی مانند تریاک نیست؛ چراکه تریاک حاوی ترکیبات و آلکالوئیدهای ضروری و مورد نیاز بدن بوده و برای درمان اعتیاد بسیار مناسب‌ است.

اعتیاد یک بیماری پیچیده و مرموز نیست و درمان آن یک علم است. آقای مهندس، کنگره۶۰ را شعبه مکمل NA می‌دانند و برای آن مجموعه احترام بسیاری قائل هستند و آرزوی موفقیت دارند؛ اما درمان در کنگره متفاوت است و تمامی خدمات به صورت رایگان ارائه داده می‌شود. ۹۹درصد از هزینه‌های این سیستم از سبد پول اهدایی تأمین خواهد شد که در پایان هر جلسه توسط کمک‌های داوطلبانه افراد جمع‌آوری می‌شود. 

ساختار کنگره شبیه درختی سبز است که ریشه آن مؤسس یا بنیان‌گذار کنگره است، تنه اصلی را قانون‌گذاران یا دیده‌بانان تشکیل می‌دهند که مسئولیت اداره و مدیریت شعبه‌ها را دارند و هر کدام ناظر و در حیطه خاصی فعالیت می‌کنند، شاخه‌های اصلی درخت مرزبانان بوده که تیم اجرایی هر شعبه هستند، شاخه‌های کوچکتر راهنمایان می‌باشند و مهم‌ترین بخش کنگره۶۰ شکوفه‌ها و میوه‌های درخت است که تازه‌واردین و مسافرین سفر اول هستند؛ برگ‌ها نیز معرف کمک‌های مالی اعضا و سرمایه‌های ارزشمند کنگره است که به صورت داوطلبانه خدمت و کمک‌ مالی انجام می‌دهند.

تمام مصرف‌کنندگان مواد مخدر کارتون خواب نیستند؛ چراکه بسیاری از آن‌ها تحصیل کرده، ثروتمند و از افراد مفید جامعه هستند که در حد توان خود در راستا رسیدن به اهداف کنگره کمک می‌کنند. ورزش در جریان درمان و سلامتی افراد نیز نقش به‌سزایی دارد و هر فردی بر اساس تمایل، توانایی و علاقه خود در رشته‌ای فعالیت می‌کند تا از چاقی جلوگیری کرده و با تولید مواد شبه افیونی مثل دوپامین و اندروفین، در زندگی از سلامتی برخوردار باشند. ورزش یکی از سالم‌ترین و ارزان‌ترین تفریح‌های قابل دسترس و عامل کلیدی در از برگشت به اعتیاد رها یافتگان است. هنر و موسیقی نیز از جمله فعالیت‌های ارزشمندی بوده که به آن‌ها پرداخته می‌شود؛ زیرا هنر نقش اساسی در بیداری نیروهای درونی و درمان اعتیاد دارد و قدرت صوت و تصویر نیز به نفوذ کلام در کنگره کمک می‌کند.

خانواده محترم جناب مهندس دژاکام در سیستم کنگره۶۰ فعالیت پررنگی دارند و به نوعی با خدمت کردن در این مجموعه بزرگ، گوشه‌ای از زحمات را به دوش خود می‌کشند و به امید گشودن درب‌های جدیدی در سطح جهانی، فعالیت می‌کنند. در پایان این مصاحبه جناب مهندس دژاکام از آقای سعید معینی به‌خاطر ترجمه‌های حرفه‌ای ایشان تشکر و قدردانی کرده‌اند.

تایپ: همسفر اکرم رهجوی راهنما همسفر مریم (لژیون چهارم)
تصویرگر: همسفر مریم (ر) رهجوی راهنما همسفر سعیده (لژیون پنجم)
تنظیم و ارسال: همسفر مرضیه رهجوی راهنما همسفر زهرا (لژیون ششم)
همسفران نمایندگی ملاصدرا (نیک‌آباد)

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .