English Version
English

وادی دوم، امید و امیدواری

وادی دوم، امید و امیدواری

جلسه هشتم از دوره چهارم سری کارگاه‌های آموزشی مجازی عمان سامانی با دستور جلسه، وادی دوم (هیچ موجودی جهت بیهودگی قدم به حیات نمی‌نهد؛ هیچ کدام از ما هیچ نیستیم حتی اگر خود به هیچ فکر کنیم) و تاثیر آن روی من با استادی راهنمای ویلیام همسفر فرزانه در روز شنبه ۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ آغاز به کار کرد.

خلاصه سخنان استاد:

این وادی به ما می‌گوید،  هیچ مخلوقی جهت بیهودگی قدم به حیات نمی‌نهد؛ هیچ کدام از ما به هیچ نیستیم حتی اگر خود به هیچ فکر کنیم. آقای مهندس وادی‌ها را به گونه‌ای طراحی کردند که ما بتوانیم بهترین بهره را از آنها ببریم؛ به عنوان مثال: وادی اول ، مانند شاه کلید می‌ماند، کسی که وادی اول را درک نکند؛ نمی‌تواند به وادی‌های بعدی برسد و  آن‌ها را درک کند؛  در نهایت با شکست روبه‌رو می‌شود.

در وادی دوم بیان می‌شود که هیچ مخلوقی جهت بیهودگی خلق نشده است ؛ منظور این است که نه تنها انسان بلکه حیوانات، نباتات و جامدات و در واقع هر چیزی را که خداوند در هستی خلق کرده بی‌دلیل نبوده است؛ در این وادی آقای مهندس مثال کرم را زدند؛ ما فکر می‌کنیم خداوند کرم را به چه علت آفریده است؟

اگر به فلسفه پیدایش کرم فکر کنیم پی خواهیم برد ؛  آقای مهندس داستانی را تعریف می‌کنند که روزی حضرت موسی برای عبادت به کوه طور می‌رفتند و در راه یک کرم را می‌بینند که در یک گودال گلی غلط می‌خورد با خود سوال می‌کند که خداوند به چه علت این کرم را خلق کرده؛  این در ذهنش می‌ماند تا زمانی که عبادتش تمام می‌شود؛ از خداوند می‌پرسد چرا کرم را آفریدی؟ در جواب خداوند می‌فرمایند: قبل از اینکه تو این سوال را بپرسی این کرم از  من پرسید که تو را به چه علت خلق کردم؛ این مثال نشان می‌دهد که ما باید بدانیم و درک کنیم هیچ چیز در هستی بیهوده آفریده نشده است.این وادی نقطه مقابل ناامیدی است ؛ ما باید بدانیم هر کاری هم که انجام داده باشیم می‌توانیم برگردیم و از تجربه‌های خوب و بد خود استفاده کنیم و به جلو گام برداری.

موضوع دیگری که در این وادی مطرح شده، این است که زمانی که خداوند انسان را آفرید او را بر سر دوراهی تاریکی‌‌ها و روشنایی‌ها قرار داد و  قدرت  اختیار را به انسان داد تا یکی را انتخاب کند ؛ به همین دلیل به وادی دوم ، وادی امیدواری گفته می‌شود که اگر به طرف تاریکی رفتیم می‌توانیم برگردیم؛  و با عبور از تاریکی ها می‌توانیم انسانی کارآزموده شویم.

رابط خبری:همسفر سمیه رهجوی راهنما همسفر فروغ (لژیون ششم)
ویراستار وارسال: همسفر زری  رهجوی راهنما همسفرسودابه  (لژیون چهارم)
همسفران نمایندگی عمان سامانی

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .