English Version
English

اگر از آموزگار نیاموزی، روزگار به تو خواهد آموخت

اگر از آموزگار نیاموزی، روزگار به تو خواهد آموخت

همسفر شهره راهنمای ویلیام وایت از نمایندگی رودکی پیرامون دستور جلسه《 ظرفیت، مسئولیت (قبله گم کردن نق زدن و حاشیه)》چنین نوشت:
به‌طورکلی اگر ظرفیت جایگاهی را در زندگی نداشته باشیم و مسئولیت آن جایگاه را قبول کنیم، قبله گم می‌کنیم، نق می‌زنیم و درگیر حاشیه می‌شویم. حال این سؤال پیش می‌آید چگونه باید ظرفیت لازم را در خود بالا ببریم؟ مثال می‌زنم من می‌خواهم جایگاه مادر شدن را تجربه کنم ولی دانایی من، تجربه و اطلاعات من پایین است و نمی‌دانم که بچه شب‌بیداری دارد، شاید مریض شود و من تا صبح مجبور باشم بیدار بمانم احتمالاً از خیلی چیزها محروم می‌شوم و باید مراقب کودک خود باشم.

وقتی با این شرایط در جایگاه مادری قرار بگیرم و مسئولیت بچه‌داری را قبول کنم قبله گم می‌کنم یعنی نمی‌دانم در هرلحظه باید چه واکنشی نشان بدهم؟ راهم را گم می‌کنم و مدام نق می‌زنم چرا این بچه شلوغ می‌کند؟ چرا نمی‌خوابد؟ چرا اذیت می‌کند؟ درگیر حاشیه زندگی می‌شوم و از لذت بردن در کنار کودکم محروم می‌شوم، این نمونه‌ای از ظرفیت در درون من است.

من زمانی می‌توانم ظرفیت یعنی ظرف وجودی خودم را بزرگ کنم که دانایی خودم را بالا ببرم یعنی از هر راهی که می‌توانم آموزش را شروع کنم؛  اگر از آموزگار نیاموزی، روزگار به تو خواهد آموخت. راهنما به من آموزش می‌دهد من باید خوب گوش کنم، یاد بگیرم، اطلاعات و آگاهی و دانش خودم را بالا ببرم. در کنگره هم همین‌طور است اگر در جایگاهی می‌خواهم قرار بگیرم باید ظرفیت لازم را در خودم بالا ببرم و خودم را آماده آن خدمت کنم مثلاً شاید من فقط ظرفیت چیدن صندلی را داشته باشم تا مهمانداری و اگر خدمت مهمانداری را بر عهده بگیرم ممکن است رفتار مناسبی نداشته باشم.

اگر من در کنگره به تعادل نسبی رسیده باشم با قرار گرفتن در آن جایگاه متوجه می‌شوم و ظرفیت خودم را بالا می‌برم ولی اگر تعادل مناسب را نداشته باشم وقتی‌که در جایگاهی که ظرفیت آن را ندارم قرار بگیرم درگیر نق زدن و حاشیه و ... می‌شوم. کسانی که ظرفیت پایینی دارند اگر در یک جایگاه قرار بگیرند هم برای خود و هم برای دیگران ایجاد مشکل می‌کنند. در کنگره یاد گرفتیم که جایگاه خدمتی برای آموزش من است و هر مرحله پروسه‌ای از درمان برای من هست؛ اگر ظرفیت لازم در من به وجود آمده باشد تلاش کنم که در آن جایگاه قرار بگیرم و مسئولیتی را که پذیرفته‌ام به نحو احسنت انجام دهم در غیر این صورت تا پایان آن خدمت باید توان بیشتر از حد لازم را بگذارم. متشکرم از اعضای سایت کنگره ۶۰ و شعبه رودکی، موفق و سربلند باشید.

نگارش: راهنمای ویلیام وایت همسفر شهره
ویرایش: همسفر زهره رهجوی راهنما همسفر فریبا (لژیون سوم)
ارسال مطلب: همسفر سمیه مرزبان خبری
همسفران نمایندگی رودکی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .