English Version
English

مسئولیت به گره مسئولیت تبدیل نشود

 مسئولیت به گره مسئولیت تبدیل نشود

چهاردهمین جلسه از دوره بیست‌وچهارم کارگاه آموزشی خصوصی ویژه همسفران نمایندگی رودکی با استادی راهنما همسفر توران، نگهبانی همسفر ناهید و دبیری همسفر رقیه با دستورجلسه «ظرفیت و مسئولیت (قبله گم کردن- نق زدن- حاشیه)» در روز سه‌شنبه بیست‌و‌هشتم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۶ آغاز به کار کرد.
خلاصه سخنان استاد:
خدای بزرگ را شکر می‌کنم که امروز توفیق حاصل شدکه من توانستم خدمت کنم و در خدمت شما عزیزان باشم، در ابتدا از راهنمایان عزیزم خانم فرشته و خانم اکرم تشکر می‌کنم، آرامش و حال خوشم را مدیون این راهنمایان عزیز هستم. از ایجنت، مرزبانان گرامی و نگهبان جلسه بابت زحماتشان تشکر می‌کنم و از اینکه به من فرصت خدمت‌گزاری دادند بسیار سپاس‌گزارم.
هر چیزی یک ظرفیت و نقطه تحملی دارد یک پارچ آب درون یک لیوان جا نمی‌گیرد اگر ریخته شود از تعادل خارج می‌شود و سرریز می‌کند، استاد امین در یک سی‌دی می‌فرمایند: اگر خواسته‌ای دارم و به آن نمی‌رسم یکی از دلایلش شکل نگرفتن ظرفیت در درون انسان است و من باید ظرفیت خود را به وجود بیاورم. باید برای به دست آوردن چیزی ظرفیت آن را اول کسب کنیم که قدر آن را بدانیم اگر مسافر سفرش خیلی طول بکشد شاید یکی از دلایل آن شکل نگرفتن ظرفیت است. رهایی خود من بسیار طول کشید و بسیار سختی کشیدم؛ اما الان متوجه شدم که کاملاً برای من نیاز بود و باید این زمان طی می‌شد و ظرفیت من بالا می‌رفت.
من برای رسیدن به خواسته‌هایم برای مثال پول، ماشین‌، خانه یا هر چیز دیگری باید ظرفیت آن را درون خودم به وجود آورم اما ابتدا باید محروم شوم، زمانی که محروم شدم تلاش خودم را زیاد می‌کنم اما به چیزی دست نمی‌یابم و ناامید می‌شوم،دوباره تلاش می‌کنم و به من داده نمی‌شود، اینجا احساس خشم، نفرت و کینه به سراغ من می‌آید. اگر بتوانم این خشم را درون خود نگه دارم و به بیرون انتقال ندهم سعی کنم با به دست نیاوردن، دچار خشم نشوم ظرفیت درون من شکل می‌گیرد و درد و سختی باعث ظرفیت درون من می‌شود.

اگر ظرفیت درون من شکل بگیرد وقتی خواسته‌های من تحقق یابند دیگر باعث تخریب، تفاخر و منیت من نمی‌شود و دیگر باعث نمی‌شود که من قبله خود را گم کنم یا به حاشیه بروم؛ اگر من به‌سرعت به رهایی برسم و قدر آن را ندانم قطعاً باعث بازگشت من می‌شود و شاید آن تخریبی که بعد از به دست آوردن سریع رهایی در من ایجاد می‌شود بهایش چندین برابر باشد.
کسی که مسئولیت چیزی را بر عهده می‌گیرد باید پاسخگو باشد و مسئولیت ما از خانه شروع می‌شود، به‌عنوان مادر، همسر، فرزند و یا بیرون از خانه به‌عنوان یک همکار یا دوست، در کنگره به‌عنوان راهنما یا مرزبان و... خدمت می‌کند، همه این‌ها مسئولیت هست. مسئولیت باعث می‌شود که گره‌های درونی ما باز شود؛ زیرا تا وقتی‌که من مسئولیتی نداشته باشم نمی‌توانم بدانم که از پس چه‌کارهایی برمی‌آیم؟ و از پس چه‌کارهایی برنمی‌آیم؟
مسئولیت و ظرفیت ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند اگر مسئولیت من خارج از ظرفیت من باشد باعث تخریب و حال بدی من می‌شود؛ اما اگر مسئولیت من با ظرفیت من هماهنگ باشد آموزش بگیرم و مسئولیتم را برای آن جایگاهی که به دست آورده‌ام بالا ببرم و سعی کنم آموزش بگیرم قطعاً از پس مسئولیت خود برمی‌آیم و هیچ تخریبی بر من وارد نمی‌شود.
باید حواسمان باشد که مسئولیت به گره مسئولیت تبدیل نشود، زمانی گره مسئولیت به وجود می‌آید که در مسئولیت دیگران دخالت کنم و کارهای آنان را نیز انجام بدهم.
به یاد دارم مسافرم زمانی که وارد کنگره شد بسیار تخریب داشت و به مدت ۲ سال سرکار نمی‌رفت، من به‌ناچار به سرکار می‌رفتم و همین موضوع باعث شد که آرام‌آرام تمامی مسئولیت‌های مسافرم را به دوش بکشم و در تمامی کار های او دخالت کنم، من به جایی رسیدم که همیشه حالم بد بود؛ زیرا آن مسئولیت‌ها خارج از ظرفیت من بود و من این موضوع را از طریق کنگره متوجه شدم من ظرفیت این‌همه کار را ندارم و باید برای خودم هم وقت بگذارم‌. با آموزش‌های کنگره آرام‌آرام مسئولیت هر کس را به خودش سپردم و من هم مسئولیت خود را به‌درستی و بدون ایجاد فشار انجام می‌دهم و این را مدیون کنگره هستم.

نگارش و ویرایش: همسفر نگین رهجوی راهنما همسفر نجمه (لژیون نهم)
عکاس خبری: همسفر نگین رهجوی راهنما همسفر نجمه (لژیون نهم)
ارسال مطلب: مرزبان خبری همسفر سمیه
همسفران نمایندگی رودکی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .