English Version
English

قبله گم کردن یعنی ندانستن مسیر درست زندگی

قبله گم کردن یعنی ندانستن مسیر درست زندگی

جلسه هشتم از دوره بیست‌وهشتم کارگاه‌های آموزشی خصوصی همسفران نمایندگی ملاصدرا بااستادی همسفر زلیخا، نگهبانی راهنمای تازه‌واردین همسفر الهه و دبیری همسفر مریم بادستورجلسه «ظرفیت و مسئولیت (قبله گم کردن، نق زدن، حاشیه) » در روز دوشنبه ۲۷ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ رأس ساعت ۱۶ آغاز به کار کرد.

خلاصه سخنان استاد:

خداوند را شاکر و سپاسگزار هستم که بار دیگر توفیق لمس این جایگاه را به بنده داده‌اند؛ همچنین از نگهبان جلسه راهنمای تازه‌واردین خانم الهه تشکر می‌کنم که اداره و مسئولیت این جلسه را به بنده واگذار کرده‌اند تا قادر به خدمت و دریافت آموزش در این جایگاه باشم. دستورجلسه این هفته «ظرفیت و مسئولیت (قبله گم کردن، نق زدن، حاشیه)» است. تمام انسان‌ها خوب و کامل می‌دانند که خداوند به انسان قدرت اختیار کامل داده تا بتواند سرنوشت خود را انتخاب کند، در مسائل زندگی تصمیم نهایی را گرفته، حرکت کند و برای پیشبرد اهداف خود قدم بردارند.

در این دستورجلسه واژه ظرفیت مطرح شده است؛ ظرفیت یعنی اندازه که هر انسانی ظرفیت مشخصی دارد و بایستی متناسب با آن ظرفیت با او سخن بگوییم یا مسئولیتی را به عهده بگیرد؛ به‌عنوان مثال: کارگر ساده یک شرکت، هیچ‌گاه نمی‌تواند در جایگاه مدیر آن شرکت قرار بگیرد و بر عکس این موضوع نیز صادق است؛ زیرا هر شخصی در جایگاه خود ظرفیتی داشته و توانایی انجام آن عمل را نیز خواهد داشت. تمام افراد در کار خود ماهر هستند و ظرفیت انجام همان کار را دارند؛ بنابراین باید هر کسی به اندازه ظرفیتی که دارد در همان اندازه مسئولیت را پذیرفته و انجام دهد؛ به‌عنوان مثال: جایگاه شیر جنگل را نمی‌توانیم با یک پروانه عوض کنیم؛ زیرا شیر بسته به حیوان بودن خود، درنده، خشن و تندخو است و پروانه یک حشره‌ای بوده که با دقت و ظرافت رفتار می‌کند.

 زمانی که ظرفیت هر جایگاهی مطرح می‌شود؛ ما قادر نیستیم جایگاه‌ها را تغییر داده یا تعویض کنیم. انسان‌ها با سنجش میزان ظرفیت خود، در جایگاه‌ها قرار می‌گیرند؛ بنابراین زمانی‌‌که به شخصی مسئولیتی واگذار می‌شود اگر ایشان در آن جایگاه موفق باشد، پیشرفتی در این زمینه حاصل شود و هیچ صدمه‌ای به جامعه و خانواده وارد نکند؛ درنتیجه او ظرفیت این جایگاه را داشته است. 

گاهی‌اوقات به ما مسئولیتی واگذار می‌شود که اگر قادر به انجام آن نباشیم و نتوانیم آن مسئولیت را به درستی انجام دهیم، نبایستی آن را قبول کنیم؛ زیرا اگر گاهی از روی ترس و اجبار مسئولیت انجام کاری را قبول کردیم، در این راستا دچار مشکل می‌شویم و این کار را به درستی انجام نخواهیم داد؛ بنابر‌این باید در همه حال ظرفیت خود را بسنجیم و در راستای آن ظرفیت، مسئولیت قبول کنیم. 

گاهی‌اوقات ما انسان‌ها برای دیگران کاری انجام داده، به آن‌ها کمک‌هایی می‌کنیم و یا پیشنهاد کاری به ما می‌دهند که آن را انجام دهیم؛ اما آن شخص در عوض تشکر از خداوند یا سپاسگزاری از ما، طلبکار بوده و وجودش سرشار از منیت می‌شود. درواقع زمانی که شخصی مغرور می‌شود؛ قطع‌ به‌یقین نمی‌تواند مسئولیت‌پذیر باشد و به درستی مسئولیت خود را انجام دهد که در این موقعیت اصطلاح قبله گم کردن را به کار می‌بریم.

قبله گم کردن یعنی این‌که مسیر درست زندگی و وظیفه خود را نمی‌دانیم، ظرفیت خود را نمی‌شناسیم و مسئولیتی که پذیرفته‌ایم را به درستی انجام نمی‌دهیم. برای انتخاب هر عملی و قرار گرفتن در مسیر آن، بهتر است ابتدا خوب تفکر و در ادامه دقت کنیم، درباره آن کار به خوبی پرس‌وجو کنیم تا بتوانیم آن کار را به سرانجام برسانیم و وظیفه‌ای که بر عهده ما هست را به درستی انجام دهیم. انسان‌ها در توصیف ظرفیت، شبیه لیوان هستند و ظرفیت‌های مشخصی دارند که بعضی‌ها به اندازه استکان، بعضی‌ها فنجان و بعضی‌ها به اندازه یک ماگ بزرگ ظرفیت دارند که اگر بیش از ظرفیت لیوان در آن آب بریزیم، لبریز می‌شود؛ تا آن‌جا که در اوج بدشانسی اگر به جای آب، شربت در لیوان باشد، با سرازیر شدن برای همیشه روی لباست لکی باقی می‌ماند.

برگزاری آزمون حضوری فروردين‌ماه

تغییر جایگاه دبیری

عکاس خبری: راهنمای تازه‌واردین همسفر ارغوان
تایپ: همسفر الهه رهجوی راهنما همسفر زهرا (لژیون ششم)
ویرایش و ویراستاری: همسفر زکیه رهجوی راهنما همسفر زهرا (لژیون ششم)
ارسال: راهنما همسفر نجمه (لژیون نهم)
همسفران نمایندگی ملاصدرا (نیک‌آباد)

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .