English Version
English

آبروی علم به عملش است

آبروی علم به عملش است

سلام دوستان سپیده هستم یک همسفر:
مسئلۀ اعتیاد، مسئلۀ بسیار مهمی است که از گذشته‌های دور تا کنون مجهول مانده است و البته همه نیز ادعا دارند که در مورد آن بسیار می‌دانند، اما حتی یک نفر را تا کنون نتوانسته‌اند به درمان برسانند. زمانی که می‌گوییم درمان، یعنی یک شخص الکلی را درمان کنیم، به‌گونه‌ای که او در یک مشروب‌فروشی کار کند و وسوسه نشود و مصرف نکند یا مصرف‌کنندۀ هروئین، تریاک و یا هر نوع مادۀ مخدر دیگری باشد. بحث ترک اعتیاد نیست، بلکه درمان اعتیاد است، زیرا در ترک باید پرهیز داشته باشد و از مکان‌هایی که مواد مصرفی‌اش هست دوری کند. حتی اگر اعتیاد بیماری فیزیولوژی یا یک بیماری روانی هم باشد، باید به صور پنهانش توجه کنیم تا قابل‌درمان شود. در اینجا اولین کار این است که صورت‌مسئلۀ اعتیاد را مشخص کنیم. در مورد اعتیاد و انواع مخدرها، مقاله‌ها و کنفرانس‌های متعدد و بی‌شماری برگزار و به چاپ رسیده است، اما آقای مهندس دژاکام می‌فرمایند؛ پاسخ این‌ها نیستند، پاسخ فقط یک کلمه است که اعتیاد یک بیماری تغییر الگوی ژنتیک یا یک بیماری فیزیولوژی است. اولین قدمی که آقای مهندس برداشتند، صورت‌مسئلۀ اعتیاد بوده است.
آقای مهندس می‌فرمایند؛ همان‌گونه که آبروی علم به عملش است، باید همۀ این طومارها و کنفرانس‌ها که در مورد اعتیاد وجود دارد به کار بیایند و باعث درمان شوند. قبل از هر کاری باید اول ببینیم چه شده است و حال مصرف‌کننده چگونه است. بر همین مبنا است که کنگرۀ ۶۰ تا کنون موفق به درمان ۷۰ هزار نفر و یا حتی بیشتر شده است. پیش از صورت‌مسئلۀ اعتیاد، اولین قدم تعریف اعتیاد است. اولین تعریفی که سازمان بهداشت جهانی ارائه می‌کند، دیگر پاسخگو نیست و مشکلاتی به همراه داشته است، آن هم این است که اعتیاد یک مسمومیت مزمن است. در طول این سال‌ها، کارها و داروهای عجیب‌وغریبی برای ترک و یا درمان فرد مصرف‌کننده روی کار آمده است که روش‌های درمانی‌اش باعث بروز فاجعۀ وحشتناک در فرد مصرف‌کننده می‌شود و شخص به حالت دیوانگی می‌رسد. به اعتقاد آقای مهندس علت اینکه اعتیاد را مسمومیت می‌گویند این است که درگذشته با تریاک خودکشی می‌کردند. اگر فرد سالم تریاک مصرف کند، می‌میرد، درصورتی‌که برای مصرف‌کننده این‌گونه نیست. فرد مصرف‌کننده مسموم نیست و تریاک و هیچ‌کدام از مخدرها سم نیستند. عمل سم‌زدایی برای فرد مصرف‌کننده کاری به‌شدت غلط است. مسمومیت مزمن و مسمومیت دارویی در مسئله اعتیاد رد شده است و برای درک اعتیاد باید دوباره یک نگاه عمیق و بادقت کامل به فرد معتاد بیندازیم.
افراد مصرف‌کننده اوایل مصرفشان برای لذت مصرف می‌کنند، بعد برای مثال اگر فرد معتادی که تریاک مصرف می‌کند، مصرف را قطع کند، دچار بیرون‌روی می‌شود و نمی‌تواند کار کند و باید مصرف کند تا مانند یک شخص عادی شود، به‌گونه‌ای که حتی اگر رستم که اسطورۀ شاهنامه، نماد شجاعت و پهلوانی و قوی‌بودن است، به فرض دچار اعتیاد می‌شد، رخش و کلاه‌خودش را گرو می‌گذاشت تا یک بسته هروئین بگیرد. ما اکنون به این نتیجه رسیده‌ایم که اگر تریاک درست مصرف شود، می‌تواند اثر درمانی داشته باشد، چیزی که درگذشته نمی‌دانستند و در این زمان در سطح جهان نیز نمی‌دانند که چگونه از آن استفاده کنند. برای مثال کودکی دچار بیش‌فعالی است و در خانه دائماً در حال تکاپو است، زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنند پزشک ریتالین تجویز می‌کند، آیا هیچ فکر کرده‌اید که چگونه باید ریتالین را از کودک پس گرفت؟ باید در موردش فکر کرد؛ زیرا پس‌گرفتنش کار دشواری است. ولی در متد DST، یک دارو را می‌دهی و بعد می‌توانی راحت پس بگیری؛ ما این کار را انجام دادیم و این کم‌کردن دارو در کمتر از ۱۰ ماه جواب نمی‌دهد. این مسئله، یعنی ندانستن صورت‌مسئلهٔ اعتیاد باعث به‌وجودآمدن مشکلات زیادی شده است. برای مثال برای ترک تریاک، هروئین به وجود آمد که خودش بدتر از تریاک است. مورفین اگر در سیستم پزشکی باشد دارو محسوب می‌گردد و بیرون از سیستم پزشکی ماده مخدر است و مصرف، حمل، خریدوفروش آن جرم است.

تایپ: همسفر سپیده، راهنما همسفر زهرا (لژیون چهاردهم)
تهیه، تنظیم و ویرایش: همسفر فرشته، راهنما همسفر اعظم (لژیون یازدهم)
ارسال: همسفر مطهره، راهنما همسفر فاطمه (لژیون پنجم)
همسفران نمایندگی دهخدا قزوین

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .