English Version
English

انسان‌ها جهت قرار گرفتن در هر جایگاه باید ظرفیت آن را داشته باشند

انسان‌ها جهت قرار گرفتن در هر جایگاه باید ظرفیت آن را داشته باشند

جمعی از همسفران لژیون سوم، در برداشت خود از دستورجلسه‌ هفتگی «ظرفیت و مسئولیت (قبله گم کردن، نق زدن، حاشیه)» چنین نوشتند که شما را به خواندن این مطالب دعوت می‌کنیم.

سلام دوستان زلیخا هستم یک همسفر: 

همان‌طور که می‌دانیم انسان موجودی است که اختیار دارد و هر شخصی برای خود ظرفیتی دارد و به اندازه ظرفیت خود می‌تواند کاری را انجام دهد یا مسئولیتی را قبول کند. 

بعضی از انسان‌ها زمانی که مسئولیتی را می‌پذیرند، در برابر آن، ظرفیت خود را می‌سنجند تا بتوانند وظیفه‌ای را که به آن‌ها محول شده درست و در صراط مستقیم انجام دهند؛ اما بعضی از انسان‌ها ظرفیت یک‌سری کارها را ندارند و نباید به آن‌ها تحمیل کنیم؛ اما انسان‌هایی هستند که با قبول کردن مسئولیت و افزایش ظرفیت خود می‌توانند به ظرفیت بیشتری دست یابند و بر مبنا توانایی و عقل خود تصمیم بگیرند تا قبله خود را بهتر پیدا کنند.

ما نمی‌توانیم به هر کسی یک کاری را محول کنیم؛ زیرا هر انسانی یک حدی دارد، به‌عنوان مثال: خارکنی از حضرت موسی خواست که از خداوند بخواهد به او تبری دهد، حضرت موسی از خداوند چند مرتبه این خواسته را درخواست کرد و بعد از چندمرتبه تکرار حضرت موسی یک تبر به خارکن داد؛ فردای آن روز حضرت موسی دید که او را نزد داروغه می‌برند؛ زیرا او با تبر یک نفر را به قتل رسانده بود، پس این شخص ظرفیت داشتن تبر را نداشت.

"تو را تیشه دادم که هیزم کنی، ندادم که بنیاد مردم کنی."

اگر به این داستان خوب دقت کنیم، متوجه می‌شویم که خیلی چیزهایی را که ما نداریم؛ به این دلیل است که ما هنوز به آن ظرفیت نرسیده‌ایم. خداوند بهتر از هر انسانی می‌داند که کی و کجا و به چه کسی چه چیزی را بدهد؛ مانند درمان مسافرانمان، تا این زمان شاید چندین بار تصمیم به ترک اعتیاد را داشتند؛ اما درمان انجام نمی‌شد؛ زیرا هنوز ظرفیت تحمل این فشار در آن‌ها ایجاد نشده بود. 

اگر ما مسئولیتی را می‌پذیریم باید ظرفیت خود را تقویت کرده تا بتوانیم به درستی و در صراط مستقیم انجام دهیم و قبله خود را گم نکنیم. 

از خداوند بزرگ می‌خواهم مسئولیتی را که بر عهده من است چه در خانواده‌ و چه در کنگره و یا در جامعه با ظرفیت پذیرا بوده و با سربلندی از این امتحان بیرون بیایم.

سلام دوستان نرگس هستم یک همسفر: 

به نظر من هر انسانی برای پذیرش هر مسئولیتی باید نگاهی به خود بیندازد و ببیند که آیا ظرفیت انجام آن کار را دارد یا خیر!

حال اگر به کسی مسئولیتی داده شود و آن شخص ظرفیت لازم برای انجام آن کار را نداشته باشد، باعث ایجاد تخریب در او می‌شود. به‌دست آوردن پول، مقام حتی علم اگر انسان ظرفیت آن را نداشته باشد؛ به‌طور‌حتم باعث ویرانی است، مانند دانشمندی که علم می‌آموزد و تنها برای نابودی بشر از آن استفاده می‌کند و از راه مستقیم خارج می‌شود. قبله گم کردن یعنی خارج شدن از راه مستقیم؛ یعنی نافرمانی، ناسپاسی، منیت، زورگویی و قضاوت نادرست که تمامی این‌ها ریشه در نادانی دارد. راه مستقیم، انسان را به جایگاه اصلی خود که رسیدن به صلح و آرامش است، هدایت می‌کند. امیدوار هستم ما نیز بتوانیم ظرف وجودی خود را با دانش جهان‌بینی و آموزش‌های ناب کنگره لبریز کنیم.

سلام دوستان مرضیه هستم یک همسفر: 

ریشه اصلی ظرفیت از ظرف است و هر ظرفی دارای یک گنجایش محدود می‌باشد. انسان‌ها نیز هر کدام ظرفیتی دارند که اگر از آن ظرف تجاوز کنند اوضاع و احوال آن‌ها خراب می‌شود. انسان‌ها در هر جایگاهی که قرار می‌گیرند باید ظرفیت آن را داشته باشند؛ به‌عنوان مثال کسی که راهنما می‌شود، باید ظرفیت راهنما شدن را داشته باشد. فردی که به درمان و سلامتی رسیده و اکنون نیز راهنما شده است، اگر ظرفیت نداشته باشد در او تخریب ایجاد می‌شود و برخوردش با دیگران به شکل دیگر خواهد بود. زمانی که طرز برخوردش با دیگران به شکلی دیگر باشد؛ یعنی قبله و هدف خود را گم کرده است. ما باید ظرفیت خودمان را با به دست آوردن دانش و آگاهی بالا ببریم. مسئله بعدی در مورد مسئولیت می‌باشد که ریشه آن از سؤال می‌آید. کسی که مسئولیت دارد، باید جوابگوی سؤالات دیگران باشد و نباید خود را آقای دیگران بداند؛ بنابراین هر شخصی که مسئولیت بیشتری داشته باشد وظیفه پاسخگویی ‌بیشتری دارد.

ویرایش و ویراستار: همسفر بیتا رهجوی راهنما همسفر ندا (لژیون سوم)
تصویرگر: همسفر زهرا (ش) رهجوی راهنما همسفر مریم (لژیون دوم)
ارسال: راهنمای تازه‌واردین همسفر الهه
همسفران نمایندگی ملاصدرا (نیک‌آباد)

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .