English Version
English

عادت‌ها را با تفکر درست سر جای خودشان قرار دهیم

عادت‌ها را با تفکر درست سر جای خودشان قرار دهیم

جلسه اول از دوره یازدهم کارگاه‌های آموزشی خصوصی کنگره ۶۰ نمایندگی دکتر مسعود؛ به استادی مسافر حسین، نگهبانی مسافر علی و دبیری مسافر میثم، با دستور جلسه «وادی اول و تأثیر آن روی من» چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶ آغاز به کار کرد.

خلاصه سخنان استاد:
سلام دوستان حسین هستم یک مسافر؛ سال جدید را به شما عزیزان تبریک عرض می‌کنم انشاالله که از تعطیلات به نحو احسن استفاده کرده باشید در کنار خانواده محترم یا سفر رفته باشید و بهره کافی از ماه مبارک رمضان برده باشید.
دستور جلسه این هفته "وادی اول و تأثیر آن روی من" است. با تفکر ساختارها آغاز می‌شود، بدون تفکر آنچه هست رو به زوال می‌رود‌. خیلی از ما اول سال که می‌شود یک لیستی از کارهایی که در سال جدید می‌خواهیم انجام بدهیم و چه اهدافی داریم را می‌نویسیم؛ اما به آخر سال که می‌رسیم می‌بینیم به خیلی از آنها نرسیدیم یا خیلی کم به آنها رسیده‌ایم. به این خاطر که ما به جای اینکه فکر کنیم چه کارهایی را باید انجام دهیم، بهتر است به این فکر کنیم که چه کارهایی را نباید انجام دهیم؛ وقتی نبایدها را درست کنیم بایدها به خودی خود در جای خود قرار می‌گیرد.
ابوسعید ابوالخیر یکی از عرفای بزرگ دنیا است. او را به مسجدی در یک روستا دعوت کردند تا سخنرانی کند. به علت اینکه جمعیت زیادی آمده بود، مردی از انتهای مسجد بلند می‌گوید ای مردم هر جایی که هستید بلند شوید و به خاطر خدا یک قدم به جلو بروید. در همین لحظه ابوسعید از منبر پایین آمد و مسجد را ترک کرد؛ شاگردانش به او گفتند چه شده است چرا رفتید، پاسخ داد حرفی که من در یک ساعت می‌خواستم به شما بگویم آن مرد در یک جمله بیان کرد؛ گفت بلند شوید و به خاطر خدا یک قدم بردارید.
امسال که سال ۱۴۰۳ است بلند شویم به خاطر خدا سعی کنیم یکی از آن عادت‌های اشتباه خودمان را کنار بگذاریم. من به خاطر خدا امسال پشت سر کسی بدگویی نمی‌کنم؛ من به خاطر خدا امسال سعی می‌کنم اعتیادم را درمان کنم؛ من به خاطر خدا تلاش می‌کنم که سیگارم را درمان کنم؛ من به خاطر خدا سعی می‌کنم به دیگران خدمت کنم. درست است این‌ها خواسته‌های کوچکی هستند؛ ولی باید این خواسته‌ها به قدری قوی باشند تا به آن چیزی که با خداوند پیمان بسته‌ایم عمل کنیم. یک روزی ما به درگاه خداوند برمی‌گردیم و از ما سؤال می‌شود که در مقابل نعمت‌هایی که به تو داده شد چه کاری انجام داده‌ای؟ حداقل با افتخار دستمان را بلند کنیم و بگوییم من از تاریخ ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ گفتم به خاطر تو این کار را انجام نمی‌دهم و تا آخر عمر هم دیگر این کار را انجام ندادم؛ چون که عادت‌ها شخصیت ما را می‌سازند. عادت‌هایی که ما در طی سال‌ها به دستشان آوردیم باعث شدند که الان این شخصیت را داشته باشیم.
اگر عادت‌ها را با تفکر درست سر جای خودشان قرار دهیم در ادامه در یک سیستمی قرار می‌گیریم که اتفاقات خوب و بد برای ما می‌افتد. کسی که عادت دارد شب دیر بخوابد، کسی که عادت دارد سیگار بکشد، چه بخواهد چه نخواهد در آینده نزدیک گرفتار بیماری‌های مختلف خواهد شد.
بیشتر ما با حال خراب وارد کنگره ۶۰ شدیم و گفتیم می‌خواهیم درمان شویم یک کسی به خاطر خدا به ما کمک کند. شروع کردیم به تغییر دادن عادت‌ها؛ زمانی که با تفکر یکی‌یکی عادت‌ها را تغییر دادیم به خودی خود دیدیم حالمان خوب است و زندگی خوبی داریم.
اول سال ۱۴۰۳ هستیم؛ تحول پیدا کنیم با تفکر تا اتفاقات خوبی برایمان بیفتد. یک قدم برداریم برای کمک به انسان‌ها؛ البته برای اینکه به انسان‌ها کمک کنیم باید اول به خودمان کمک کنیم و بعد می‌بینیم چه اتفاقات خوبی در زندگی برای ما می‌افتد.
علامه جعفری در یک سمیناری حرف بسیار زیبایی زدند؛ صحبت در مورد این بود که قیمت یک انسان چقدر است؟ گفتند قیمت یک انسان بزرگ‌ترین آرزویی است که دوست دارد به آن برسد؛ همه او را تشویق کردند. ایشان گفتند این سخن از من نیست این سخن امیرالمؤمنین است. از اینکه به عرایض بنده توجه کردید خیلی سپاسگزارم.

در ادامه گزارش تصویری از برگزاری مراسم افطاری نمایندگی دکتر مسعود

عکس: مسافر محمود و مسافر ایمان

تایپ و تنظیم: مسافر ابوالفضل

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .