English Version
English

کلام آقای مهندس در قلب من نفوذ می‌کند

کلام آقای مهندس در قلب من نفوذ می‌کند

دهمین جلسه از دور اول لژیون هماهنگی خدمتگزاران کنگره ۶۰؛ ویژه آقایان همسفر در نمایندگی آکادمی، با استادی مرزبان محترم همسفر هادی ، نگهبانی راهنمای محترم همسفرعلی‌اصغر و دبیری راهنمای محترم همسفر ماجد، با دستور جلسه «سی‌دی مدرس (استاد امین)»، پنجشنبه 3 اسفند ۱۴۰۲ ساعت 12 آغاز به کار نمود.


خلاصه سخنان استاد:


سی دی مدرس، خیلی نکات جالبی داشت. من برای خودم وقتی که سی‌دی گوش می‌دهم، این کار را انجام می‌دهم. آقا امین وقتی میگویند: یک جامعه یا یک کشور؛ چون احساس می‌کنم سی‌دی‌ها هدفمند انتخاب می‌شوند، اسم شعبه خودمان را جایگزین میکنم. میگویم: گروه همسفران آقا. حالا در این سی دی هم این کار را کردم خیلی مطلب دستگیرم شد.
آقا امین دو طرز فکر را در این سی دی معرفی می‌کند که انسان خوب و بد را بتوانم از هم تشخیص بدم. زمانی که یک مشکل پیش می‌آید، میگویم: چه چیزی به نفع من است یا می‌توانم چه‌کاری بکنم که مشکل حل بشود. تفاوت اینجا ایجاد می‌شود.
من به عملکرد خودم در شعبه نگاه کردم. اگر مشکلی پیش آمد، از راهنماها و بزرگ‌ترها یاد گرفتم مشکل را بزرگ نکنم. به همه بگویم و این مشکل بپیچد در کنگره، سعی کردم هدفمند با راهنمای خودم یا کسی که مربوط به مشکل می‌شود مثل مرزبانان و ایجنت این را حل کنم یا با آقا امین که بالای سر همه‌ی ما هستند حل کنم.
این‌ها ناخواسته اجرا شدند و با شنیدن این سی دی فهمیدم که دلیل چه هست. اگر من بخواهم رشد کنم، باید همچین کاری کنم. اگربخواهم دنبال حاشیه بروم، دنبال این باشم که سودش برای من کجاست و چجوری به من منفعت میرسد، خودم که از گردانه خارج می‌شوم هیچ‌، یک ضرری هم به سیستم وارد می‌کنم.
یک مطلب جالبی که در این سی دی گفتند: مثال کارخانه را زدند که اگر بخواهد رشد کند، نباید اول کارگرهایش زیاد شود. در قسمت خودمان مثلاً تعدادمان 50 الی 60 نفر است و همه دوست دارند که در هر شعبه‌ای که هستند تعداد نفرات بیشتر شود. من این قضیه را نگاه می‌کردم و متوجه شدم که رشد کُند تعداد ما به دلیل تفاوت نگاه است. شاید خودم هم تفاوت نگاه ندارم. تفاوت نگاه را اول من باید داشته باشم که یک شال‌گردنم هست، من که یک خدمتی دارم.
در قسمت بعدی سی دی من می‌شوم یک معلم راستین و معلم راستین، همین‌جوری که آقا امین گفتند: معلم راستین رهجوهایی پرورش می‌دهند که هرکدامشان یک‌قسمتی از کار را می‌گیرند و اصلاح می‌کنند. الآن تکلیف برای من روشن می‌شود که وظیفه اول من این است که خودم را درست کنم و بعد باید این امکان را برای فراهم کنم که بتوانم این چیزی که یاد گرفتم و نگاه بنیادینی که تغییر کرده را به دیگران انتقال بدهم؛ چون باید رهجو پرورش بدم.
انتهای سی دی آقا امین خیلی قشنگ گفتند. گفتند: علاقه از کجا شروع می‌شود؟ ازآنجایی‌که من بفهمم. من در لژیون که نشسته بودم، تلاش راهنما بر این بود که علاقه و فهم راهنما شدن را در من ایجاد کند. وقتی من می‌فهمم که چرا باید راهنما بشوم و می‌فهمم چرا درکنگره هستم، می‌فهمم چرا باید بدون هیچ حقوق و مزایایی خدمت کنم، آن موقع است که به نظر من رشد شروع می‌شود. من می‌توانم در آن لحظه مطالب را دریافت کنم و بفهمم، همه‌چیز به نظر من از فهم شروع می‌شود.
راجع به معلم راستین هم‌ صحبت می‌کنند، حالا که من تغییر نگاه داده‌ام و فهمیدم، باید مطالبی برای گفتن داشته باشم، مطالب را از کنگره دریافت می‌کنم، مطالب هم که حقیقی هستند؛ اما کجا در من ایراد پیدا می‌شود؟ در مرزبانی که آقا محمد همیشه لطف می‌کنند و از ما نظر می‌پرسند و ایراد ایجاد می‌شود. زمانی که مطالب غیر مرتبط را بیاورم به مطالب اضافه کنم، البته این نظر شخصی من است.
من باید سعی کنم آن مطالب غیر مرتبط را حذف کنم. در جلسه هماهنگی با آقا امین هم ایشان توضیح دادند که من وظیفه‌دارم مطالب را بگیرم و انتقال بدهم، هیچ‌چیزی نباید به مطلب اضافه کنم یا چیزی کم کنم. این موضوع خیلی مهمی در این سی دی هست.
مطلب بعدی این است که باید قابل‌فهم باشد. شاید برای یک رهجو که می‌خواهم برایش توضیح بدهم باید از الفاظ پیچیده استفاده کنم که متوجه بشود و یکی هم باید از الفاظ خیلی ساده استفاده کنم که بستگی به شرایط دارد. خیلی جالب است که همیشه سؤال من این بود، آقای مهندس همیشه جملاتی را میگویند که من هزاران بار شنیده‌ام، ولی چرا می‌فهمم؟ به این دلیل که آقای مهندس می‌گویند.
مثلاً میگویند: انسان هم خوبی دارد هم بدی. این را هزار بار بیشتر شنیده بودم؛ ولی درک نمی‌کردم. من احساس می‌کنم؛ چون آقای مهندس این سه مطلب را هم‌زمان دارند، مطلبشان حقیقی است و معلم راستین هستند. کلام ایشان در قلب من نفوذ می‌کند.
من هم الگویم مهندس است. باید سعی کنم زمانی که جایگاهی به من می‌دهند، مطلبی را  که انتقال می‌دهم، مثل مهندس قابل‌فهم صحبت کنم، مرتبط بگویم، چیز اضافه‌ای نگویم که رهجو بتواند آن مطلب را دریافت کند.

تایپ و ویراستاری: همسفر محمدجواد (لژیون چهارم)
تصویربردار: همسفر علی (لژیون مرزبانی)
تهیه و تنظیم: سایت همسفران آقا، نمایندگی آکادمی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .