English Version
English

وظایف راهنما و رهجو

وظایف راهنما و رهجو

همسفر امیرحسین از لژیون هفتم همسفران آکادمی، مقالاتی در خصوص دستور جلسه " وظایف راهنما و رهجو " ارائه نمودند که ذیلاً تقدیم حضور می‌گردد:

سلام دوستان عزیز امیرحسین هستم یک همسفر.


اولین وظیفه رهجو این است به راهنمای خود احترام بگذارد.
خب در رابط مقاله وظایف راهنما و رهجو ابتدا یک تعریف کلی از این دو رکن بسیار مهم کنگره 60 انجام می‌دهم. راهنما و رهجو، دو رکن بسیار مهم در کنگره 60 می‌باشند و هر یک وظایفی را بر عهده‌ دارند.
راهنما کسی است که راه را نشان می‌دهد، آموزش‌های کنگره را دریافت کرده و به قوانین و حرمت‌های کنگره کاملاً آشنا و مسلط است و تجربیات خود را در مقوله‌ی درمان اعتیاد در اختیار رهجو می‌گذارد.
حتماً می‌دانید که در کنگره ۶۰ به چه کسی رهجو گفته می‌شود، رهجو؛ یعنی جوینده راه رهایی و درمان اعتیاد و در ادامه صراط مستقیم و دوری از ضد ارزش‌ها.
من امیرحسین به‌عنوان یک رهجو اولین هدفم احترام گذاشتن به راهنمای خودم است. اگر مالک و پادشاه کل دنیا هم باشم در کنگره ۶۰ جلوی راهنمای خودم سرم را پایین می‌گیرم و فرمان‌بردار هستم. کلامی جز چشم نباید سر زبانم باشد؛ چون هیچ راهنمایی بد رهجوی خودش را نمی‌خواهد.
این مسیری که ما می‌خواهیم طی کنیم راهنما آن را یک بار طی کرده است و می‌داند کجای مسیر دست‌انداز و چاله دارد و ...
برای این‌که فرمان‌بردار راهنما باشی و همیشه دنبال انجام دادن وظایف خودمان باشیم تا باید راهنما قلباً دوست داشت!
اگر راهنما تأکید دارد رهجو سی دی بنویسد، سر ساعت در کنگره حاضر باشد و خدمت کند همه و همه به خاطر خود شخص رهجو هست.
من در دانشگاه وقتی سر یک کلاسی هستم استاد بسیار عالی هم تدریس می‌کند اما پایان‌ترم که می‌رسد استاد چندین نمونه سؤال می‌دهد می‌گوید برای امتحان پایان‌ترم همین ۳۰ سؤال بخوانید کافی هست خب دانشجو خیلی خوشحال می‌شود ولی خب این ظلم بزرگ آن استاد هست به دانشجو درصورتی‌که دانشجو فکر می‌کند آن استاد بهترین است؛ ولی به یاد این جمله میفتم: غذای نیمه‌پخته یا خام قابل‌خوردن نیست. یا این‌که بهترین راه کوتاه‌ترین راه نیست.
در چند سطر وظایف رهجو به شکل کامل توضیح خواهم داد
وظایف رهجو
1 خواهان رهایی بودن: فردی که خواهان رهایی از ضد ارزش‌ها نیست رهجو نیست!
2 آموزش پذیری: رهجو کسی است که می‌داند برای چه امری به کنگره 60 می‌آید. او هدفش را می‌شناسد، او به دنبال رهایی است و خوب می‌داند که بدون آموزش و یادگیری، خبری از درمان و رهایی نخواهد بود. حضور او در کنگره، حضوری مؤثر در امر یادگیری و آموزش است.
3 رعایت اصول، قوانین و حرمت کنگره 60: رهجو کسی است که اصول، قوانین و حرمت کنگره 60 را با دقت رعایت می‌کند. دیر نمی‌آید، زود نمی‌رود، غیبت نمی‌کند، وارد مسائل حاشیه‌ای نمی‌شود. کاری به کار دیگران ندارد. توان و انرژی‌اش مصرف امور درمان خود می‌شود. با راهنما صداقت دارد. لباس پوشیدن و رفتارش درست است. با دیگران با احترام برخورد می‌کند. به قوانین احترام می‌گذارد. برای نگهبان نظم، مهماندار، مرزبان و سایر گردانندگان، احترام و ارزش قائل است. اتومبیلش را جایی پارک نمی‌کند که برای کنگره مشکل‌ساز شود و خلاصه اینکه نسبت به تمام این امور و مسائل با حواس‌جمع برخورد می‌کند. در مورد راهنما می‌داند که راهنما استاد است و او شاگرد، راهنما مربی اوست، پس باید به او احترام کامل بگذارد.
4 بازیگر بودن و خدمت کردن:
رهجو در کنگره 60، تماشاچی فعالیت و خدمت دیگران نیست. خودش فعال است و خدمت می‌کند. او خوب می‌داند که خدمت کردن و فعال بودن بخشی از پروسه درمان اوست و نسبت به این مهم بی‌تفاوت نیست
5 قدردانی و سپاسگزاری:
یکی از آموزش‌های مهم کنگره 60، آموزش شکر گذاری و سپاسگزاری در برابر خالق و مخلوق است. کسی که نسبت به مخلوقین خداوند مراتب سپاس‌گزاری را بلد نیست و نمی‌داند، قطعاً شکرگزاری از خداوند را نیز نیاموخته است. رهجو نسبت به خدمت‌هایی که از راهنما و کنگره 60 دریافت می‌کند، بی‌تفاوت و ناسپاس نیست. هرچند کنگره 60 رایگان است و وجهی بابت درمان و رهایی از کسی دریافت نمی‌کند، اما رهجوی واقعی درصورتی‌که توان مالی داشته باشد در جای خودش و در مواردی که امکان کمک مالی وجود دارد، مانند حساب ذخیره زمین و ساختمان و یا در گردش سبد پول در جلسات، در حد توانش حمایت می‌کند. رهجو هیچ‌گونه تعهد مالی در مقابل راهنما ندارد، اما در مراسمی مثل روز تولد راهنما و یا روز راهنما، مجاز است برای راهنمای خودش به‌پاس خدمات و راهنمایی، کادو یا هدیه‌ای تهیه کند و این امر در تمام دنیا و بر اساس خرد جهانی، یک حرکت بسیار زیبا و انسانی است.
در پایان به فرمایش جناب مهندس حسین دژاکام راهنما و رهجو هردو مسئول کارهای خود در این حیطه هستند.
همسفر امیرحسین لژیون ۷ همسفران آقا، شعبه آکادمی


تایپ: همسفر امیرحسین (لژیون هفتم)

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .