English Version
English

درختکاری یعنی باز پرداخت بدهی

درختکاری یعنی باز پرداخت بدهی

جلسه سیزدهم  از دوره هفتم کارگاه‌های آموزشی خصوصی ویژه مسافران  کنگره ۶۰، نمایندگی نائین؛ به استادی ایجنت محترم مسافر ناصر و نگهبانی  مسافر مهرداد و دبیری  مسافر سعید با دستور جلسه "درختکاری" در روز یکشنبه 14  اسفند ماه ۱۴۰۱ راس ساعت 17 آغاز به کار کرد

 

سخنان استاد:

 

خداوند را شاکر و سپاس گزارم که یک بار دیگر در کنگره شصت هستم که بتوانم آموزش بگیرم .خدا قوت می‌گویم به تمام خدمت گزاران نمایندگی نایین، ایجنت محترم، مرزبانان، کمک راهنمایان و تمامی  عزیزانی که در قسمت های مختلف خدمت می کنند. واقعا شعبه خیلی زیبایی دارید و دارای فضای خوبی است و امیدواریم یک روز ببینیم که جا نباشد قطعا همین اتفاق هم خواهد افتاد.

دستور جلسه این هفته درختکاری است و کنگره شصت همان طور که در قوانین او می خوانیم دو حرکت دارد: یک حرکت درونی و یک حرکت بیرونی. حرکت های بیرونی شامل: ورزشی است که در پارک انجام می دهیم و همایش هایی که ما انجام می دهیم و درختکاری شامل حالش می شود که ما در اسفند ماه این درختکاری را انجام می‌دهیم.  در شهرهایی که یک ماه قبل از بهار یا فصل زایش که ما این کار را انجام می دهیم اون درخت سبز شود و به ثمر بنشیند. آقای مهندس واقعا تفکر خیلی بالایی دارند و این هفته را انتخاب کردند که ما بتوانیم بازپرداخت داشته باشیم نسبت به طبیعت، به خاطر صدمه هایی که به طبیعت وارد کردیم .

یک مطلبی در جایی خواندم که نوشته بود یک درختی که پنج سال عمر داشته باشد، حدودا ۱۱۸ کیلو گرم اکسیژن می تواند تولید کند و ده هکتار درخت سالیانه می توانند اکسیژن صد نفر را تامین کنند.

ما در دوران مصرفمان چقدر درخت بریدیم و چقدر تخریب زدیم و آن ها را آتش زدیم. یا همان بوته هایی که در بیابان هست آتش زدیم. چند وقت گذشته به منابع طبیعی نجف آباد رفتم گفت: شما یک لیتر آب بریز زمین ببینید راه می افتد و فرسایش خاک را انجام می دهد ولی یک لیتر آب را بریزید پای بوته گون، این بوته کوچک هیچ آبی از زیر آن عبور نمی کند و نمی گذارد این آب حرکت کند و این بوته های کوچک بیابان واقعا کارهای بزرگی را انجام می دهند. در سی دی درخت از آقای امین گوش می کردم که فرمودند: کل هستی، اگر بیاییم و نگاه کنیم خیلی انرژی های مختلف داره و ما نمی‌ توانیم این انرژی ها را مستقیم بگیریم و باید این وسط یک چیزی باشد که این انرژی ها را بگیرد و تبدیل کند تا ما بتوانیم استفاده کنیم. درخت و گیاهان، همین وسیله ای هستند که می آیند انرژی های کل هستی مثل نور خورشید و موادی که در خاک هست، آب شور و یا تلخ را می گیرند و تبدیل به میوه های شیرین می کنند. گیاهان عمل فتوسنتز انجام می‌دهند و همه‌ موجودات و انسان‌ها از این طبیعت استفاده می کنند و اگر ما این را هر روز رشد دهیم قطعا شهر زیباتری داریم، منطقه زیباتری داریم. یک اکو سیستم بهتری داریم چون ما می دانیم که اگر درختان و گیاهان در منطقه ای کم شوند قطعا دمای آن منطقه هر روز بالا می رود. وقتی در جایی درختی باشد وقتی از کنار آن رد می‌شویم یک نسیم خنک به ما می‌خورد،  این درختان در کنار یکدیگر هم اکسیژن کافی و هم تبخیر آبی که از برگ های آن انجام می شود، دمای آن محیط را متعادل می کنند. در قسمت شمال کشور هوابسیار خوب و اکسیژن بالایی دارد زیرا تراکم درخت در آنجا زیاد است و اگر این تراکم کم شود قطعا خشک سالی می شود. شهر نایین به دلیل این که به سمت بیابان است، آب و هوای خشک دارد و رطوبت کم است. اگر درخت کاری زیاد شود قطعا رطوبت پیدا می شود و آب و هوا معتدل می شود. در مناطقی که درخت کم باشد روزها گرم و شبها سرد می باشد زیرا حرکت باد این عمل را ایجاد می‌کند. 

 

ما در کنگره شصت داریم هر شخصی که رها می شود، باید درخت بکارد و حتما از آن مراقبت کند تا پنج سال، ده سال تا زمانی که درخت دیگر به مراقبت نیازی نداشته باشد. این هفته که درختکاری انجام می دهیم امیدوارم که بتوانیم خوب عمل کنیم. هر شخصی که بخواهد در طبیعت درخت بکارد باید ببیند که آن درخت به اکو سیستم و شهر و آب و هوای آن منطقه مقاوم هست یا خیر. هر جایی درخت خود را می خواهد، به عنوان مثال شما نمی‌توانید درختی که خیلی آب می‌خواهد را در مناطق بیابانی بکارید، زیرا آن جا آفتاب زیادی به آن می تابد و زود خشک می شود. در مناطق خشک باید درختانی که برگ های سوزنی دارد را بکاریم تا آب  زود تبخیر نشود و ماندگار باشد. خیلی مسائل هست که آقای مهندس همه این ها را مد نظرشان هست و سالیانه ما درخت می کاریم و حرکت بیرونی واقعا دیده می شویم. ما برای دیگران این کار را انجام نمی دهیم بلکه به خاطر خودمان باید انجام دهیم . آقای امین می فرماید: وقتی که شخصی درونش درست شود قطعا آن را به بیرون هم تراوش می دهد و به بیرون انتقال پیدا می کند. در کنگره شصت این فرهنگ را یاد می گیریم و بخشی از جهان بینی ما می شود. در کتاب چهارده وادی عشق، وادی دوازدهم، در آخر امر، امر اول اجرا می شود را درست عمل کنیم .

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .