English Version
English

کارگاه آموزشی_ تجربه تاریکی و لمس روشنایی

کارگاه آموزشی_ تجربه تاریکی و لمس روشنایی

سیزدهمین جلسه از دوره سوم سری کارگاه‌های آموزشی خصوصی ویژه همسفران نمایندگی وکیلی یزد به استادی همسفر زهره، نگهبانی همسفر فاطمه و دبیری همسفر صدیقه با دستور جلسه «درختکاری» روز دوشنبه پانزدهم اسفندماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۰۰ آغاز به‌کار نمود.

خلاصه سخنان استاد:

ما همسفران و مسافران با حال بدی وارد کنگره می‌شویم، در این‌جا درمان و احیاء صورت می‌گیرد. به شکرانه این کار بسیار مهم و رسیدن به حال خوب، یکی از کارهایی که می‌توانیم انجام دهیم، کاشت درخت است. درخت در کنگره، سمبل صبر و استقامت است. درختان قبل از اینکه شاخه‌هایشان زیبایی و نور را لمس کند، ریشه‌هایشان تاریکی را تجربه می‌کنند. ما هم در تاریکی کامل بودیم، با آموزش‌های کنگره مانند درختی که اول در تاریکی ریشه می‌زند و بعد شاخ و برگ‌هایش به سمت نور حرکت کرده، رشد می‌کند و میوه می‌دهد، دقیقاً مصداق آن درخت شدیم و کنگره نیز همان زمین یا بستری است که درخت را پرورش می‌دهد.

اگر به انسانی که تفکراتش نادرست و ذهنش پر از افکار اشتباه و آلوده است، بگویی در طبیعت زباله نریز یا فیلتر سیگارت را از زیر درخت جمع کن یا آن پلاستیک را از پای درخت بردار، به آن درک و فهم نرسیده که هشدار من را بفهمد، پس از من نمی‌پذیرد. شاید حرف‌های من را اهانت به خودش نیز بداند. ثابت شده است کسانی‌که در زمین و طبیعت ویرانی به‌وجود می‌آورند، اول آن ویرانی را در خودشان ایجاد کرده‌اند. نمونه آن را در مسافرانمان مشاهده کرده‌ایم؛ تا زمانی که به رهایی نرسیده بودند و افکار نادرستی داشتند، هیچ تذکری راجع به بهداشت یا نوع رفتارشان را از ما نمی‌پذیرفتند. یک انسان آگاه و دانا با فهم و درک خود، هم به خودش و هم به دیگران سود می‌رساند.

در ایرانِ باستان، کاشت درخت امر بسیار مهمی تلقی می‌شد و به هنگام تولد فرزندانشان، به یُمن حضور این نعمت در زندگی‌شان، درختی می‌کاشتند. درختان ریه‌های زمین هستند و تنفسِ سالمِ ما و همه موجودات به تنفس درختان وابسته است. جنگل‌ها تصفیه‌کننده‌های بزرگِ هوا هستند، آن‌ها معلم ما انسان‌ها می‌باشند.

این روزها که زمان مناسب برای درختکاری است، انسان‌های آگاه درخت می‌کارند تا هم برای خودشان و هم برای دیگران نیرو و انرژی به‌ارمغان بیاورند. حتماً نباید مکانی برای کاشت درخت داشته باشیم، می‌توانیم از درخت‌های کاشته شده هم نگهداری کنیم. در پارک‌ها، طبیعت و در جنگل‌ها با جمع‌آوری زباله‌ها، پلاستیک‌ها و فیلترهای سیگار از زیر درختان اجازه بدهیم تا آن‌ها هم به حیات طبیعی خودشان ادامه دهند. همان ارزشی که کاشت درخت دارد، نگهداری از درخت هم دارد.

طبیعت با بی‌خیالی و بی‌توجهی ما انسان‌ها در حال نابودی است. با علم و تکنولوژیِ پیشرفته قرار نیست بتوانیم طبیعت را در حالت طبیعی خودش نگه داریم. در نوشته‌هایی که در سفرنامه‌های مختلف وجود دارد، مشخص می‌شود که اکثر مناطق شهر یزد نیز زمانی آباد، پر از درخت و حاصل‌خیز بوده است؛ ولی الآن تبدیل به کویر و شوره‌زار شده و این نتیجه بی‌توجهی ما انسان‌ها است. احترام من به طبیعت احترام به خودم است. باید بخشی از زمان خودمان را برای نگهداری از طبیعت صرف کنیم. به همان اندازه که دوست داریم از میوه‌های درختان استفاده کنیم، به همان اندازه هم برای نگهداری آن‌ها زمان بگذاریم.

مسافران ما میوه‌های درخت کنگره هستند و ما از دیدن سلامتی آن‌ها بسیار خوشحال می‌شویم. من از آقای مهندس و همه کسانی که از مال، وقت و زمان خود می‌گذرند تا چنین میوه‌هایی از درخت کنگره حاصل شود، بسیار سپاسگزارم.

عکس: مرزبان خبری همسفر راضیه
نگارش: همسفر صدیقه لژیون کمک‌راهنما همسفر فاطمه (لژیون یکم)
ارسال: همسفر وجیهه لژیون کمک‌راهنما همسفر زینب (لژیون دوم)
همسفران نمایندگی وکیلی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .