English Version
English

درخت‌؛ یعنی حیات

درخت‌؛ یعنی حیات

جلسه هشتم از دوره چهارم کارگاه‌های آموزش خصوصی همسفران نمایندگی ملایر  با استادی همسفر فاطمه، نگهبانی همسفر زهرا و دبیری همسفر بهاره با دستور‌جلسه «درختکاری» در روز دوشنبه پانزدهم اسفند ماه سال ۱۴۰۱ در ساعت 15:00 برگزار شد.

خلاصه سخنان استاد:

می‌دانیم که کنگره‌۶۰ یک سازمان مردم‌نهاد است که درزمینهٔ درمان اعتیاد فعالیت می‌کند. در کنگره جناب مهندس چهارده وادی را برای ما طراحی کردند که در هر وادی آموزشی را دریافت می‌کنیم و با کمک این آموزش‌ها در تفکر و نگرشمان نسبت به جامعه، هستی و اطرافیان تغییر ایجاد می‌شود. وادی‌ دوازدهم مسئله درختکاری را مطرح می‌کند. هرچند ما از جهانی که در آن زندگی می‌کنیم چیز زیادی نمی‌دانیم؛ اما در همین حد آگاهی داریم که زمین، یکی از زیباترین مکان‌هایی است که خداوند خلق نموده است.

ما انسان‌ها وقتی زندگی اجتماعی، شهری و ماشینی خود را شروع کردیم، به روش‌های مختلف باعث نابودی زمین شدیم و با تخریب و سوزاندن درختان و جنگل‌ها، نابودی اکوسیستم، قطع درختان که از مهم‌ترین ارکان بقای ما انسان‌ها هستند و سپس آلوده کردن آب که نبض زندگی ما است به این تخریب دامن زدیم.

همان‌طور که می‌دانیم هر جا درخت هست، زندگی هم هست و هر جا درخت نیست، زندگی نیست. اکسیژنی که ما با آن تنفس می‌کنیم به‌وسیله درختان تولید می‌شود، درختان گازهای مضر مانند دی‌اکسید کربن را می‌گیرند و به اکسیژن تبدیل می‌کنند و تصفیه هوا را انجام می‌دهند، ما از چوب، زیبایی، میوه و سایه درختان استفاده می‌کنیم. درخت‌ها ریه زمین هستند و حتی ریه خود ما هستند، اگر آسیب ببینند، ما هم آسیب می‌بینیم و نفس کشیدن ما هم دچار مشکل می‌شود. در زمان‌های قدیم بارش برف، باران و سرما بیشتر بود؛ اما امروزه بارش‌ها خیلی کم شده است و این گرم شدن زمین و حوادثی مانند طوفان، سیل به خاطر قطع درختان و نابودی آن‌ها است.

به فرموده جناب مهندس: «ما باید سعی کنیم هرسال یک درخت بکاریم و شاهد رشد آن باشیم». مشاهده رشد درخت به صبر انسان کمک می‌کند و پارامتر زمان را به ما متذکر می‌شود و این آموزش مهمی است، چون زمان قابل‌حذف نیست و برای رسیدن به خواسته‌ها باید زمانش برسد، همان‌طور که در وادی دوازدهم می‌گوید: «در آخر امر، امر اول اجرا می‌شود».

از طرف دیگر این درختکاری به‌نوعی جبران خسارت است؛ مصرف‌کنندگان در زمان مصرف به جامعه، خودشان و خانواده خسارت زده‌اند و کاشتن درخت جبران خسارت از جامعه است. امیدوارم همه ما در هفته درختکاری یک درخت بکاریم و از آن مراقبت کنیم. به بیان وادی دوازدهم: «در زمین زندگی کنیم و بگذاریم دیگران نیز زندگی کنند».

لازم به ذکر است آزمون شماره ۶ از دوره دوم آزمون‌های داخلی همسفران نمایندگی ملایر در تاریخ دوشنبه ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۱ رأس ساعت ۱۴:۰۰ به‌صورت حضوری برگزار شد.

 

تایپ، ویراستار و ارسال: همسفر معصومه رهجوی کمک‌راهنما همسفر صدیقه (لژیون یکم)
عکاس: همسفر فرشته، مرزبان خبری گروه خانواده
همسفران نمایندگی ملایر

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .