English Version
English

درختان نبض زندگی هستند

درختان نبض زندگی هستند

سومین جلسه از دوره شصتم سری کارگاه‌های آموزشی خصوصی همسفران نمایندگی پروین اعتصامی اراک، با استادی همسفر الهه، نگهبانی همسفر هدیه و دبیری همسفر طیبه با دستور جلسه «درختکاری» روز دوشنبه ۱۵ اسفند ماه ۱۴۰۱ راس ساعت ۱۵:۰۰ آغاز به کار کرد.

سخنان استاد:
از نگهبان خانم هدیه تشکر می‌کنم که این فرصت را در اختیار من قرار دادند تا خدمت کنم، ابتدا از خانم عابده عزیزم راهنمای خوبم تشکر می‌کنم که این فرصت را به من داد تا خدمت کنم و خیلی خوشحال هستم که این جایگاه را تجربه می‌کنم و امیدوارم که به کمک هم جلسه خوبی داشته باشیم و یک تشکر کلی از تمام خدمت‌گزاران کنگره و نمایندگی پروین اعتصامی ارک می‌کنم که با محبت و خالصانه خدمت می‌کنند.

اما در مورد دستور جلسه این هفته درختکاری باید بگویم؛ ما در ایران این رسم را داریم که در اواخر اسفند ماه یک روز را برای درختکاری اختصاص می‌دهیم چون اسفند ماه فصل درختکاری و بیدار شدن درختان است، بعد از آب درختان نبض زندگی ما هستند، هر جا که درخت هست زندگی هم هست. درختکاری تنها درخت کاشتن نیست بلکه نگهداری و کمک به محیط زیست هم می‌باشد و این روزها ما در کنگره با شور و شوق درخت می‌کاریم.

در کنگره فقط سفر دومی‌ها درخت می‌کارند و به ازای هر سال رهایی یک درخت می‌کارند و تاریخ کاشت و نوع درخت را یادداشت می‌کنند و اگر خشک شد سال بعد دو درخت می‌کارند و مسئله بعدی در مورد درختکاری این است که ما با شرایط آب و هوا و خشکسالی و کم آبی‌هایی که داریم هر درختی نمی‌توانیم بکاریم یعنی درخت‌هایی که مصرف آب زیاد دارند مثل درخت سیب، گلابی، گیلاس و غیره که جزء درختان غیر مجاز به حساب می‌آید و در مناطقی که کم آبی است مجاز نیستند.

از درختانی که دیمی هستند و آب کمی نیاز دارند بکاریم مثل درخت انجیر، انگور، زیتون، بادام و انواع درختان کاج، سرو، بلوط بومی ایران، گل محمدی. یک نکته دیگر هم وجود دارد که یک‌سری از درخت‌ها سرما پسندند و یک‌سری گرما پسند هستند یعنی در مناطق سردسیر درختانی مثل درخت سیب و بادام رشد می‌کند و در مناطق گرم سیر درختانی مثل درخت خرما یا نارنج رشد می‌کنند. نکته دیگری که در موضوع درختکاری باید به آن توجه کنیم این است که باید فاصله بین درختان رعایت شود چرا؟‌ چون یک‌سری از درختان به خاطر رشد زیادی که دارند باعث می‌شوند نور خورشید را بگیرند و به درختان کم رشد، نور نرسد و ضعیف بمانند و به این خاطر فاصله را رعایت می‌کنیم.

درختان زیادی هستند که آن‌ها را با دستان خودمان نابود می‌کنیم و طبیعت زیبایی که برای تفریح و خوش‌گذرانی است را از بین می‌بریم و همان‌طوری که در کنگره یاد می‌گیریم درخت بکاریم باید نگهداری از درختان و طبیعت را هم یاد بگیریم، با ریختن زباله، شکستن و سوزاندن درختان طبیعت را نابود نکنیم. در آخر رهایی‌های روز چهارشنبه را تبریک می‌گویم از اینکه به صحبت‌های من توجه کردین سپاسگزارم.

تایپ: همسفر مریم رهجوی کمک راهنما همسفر عابده، لژیون دوم
ویراستاری، تنطیم و ارسال: همسفر شهلا کمک‌راهنمای ویلیام وایت
همسفران نمایندگی پروین اعتصامی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .