English Version
English

انسان برای ادامه حیات به طبیعت نیازمند است

انسان برای ادامه حیات به طبیعت نیازمند است

سیزدهمین جلسه از دوره نهم سری کارگاه‌های آموزشی خصوصی کنگره ۶۰ نمایندگی بیهقی سبزوار روزهای یکشنبه با استادی مسافر حمیدرضا، نگهبانی مسافر حسین و دبیری مسافر اسماعیل با دستور جلسه « هفته درختکاری » در تاریخ14 اسفندماه ۱۴۰۱ رأس ساعت ۱۷ آغاز به کار نمود.


خلاصه سخنان استاد
سلام دوستان حمیدرضا هستم یک مسافر
قبل از مشارکت می‌خواهم از آقای نگهبان و دبیر که مسئولیت اداره جلسه را به من سپردند تشکر کنم. از لژیون مرزبانی هم سپاسگزارم. موضوع جلسه درختکاری است. من به‌واسطه شغلم اندکی تجربه درزمینهٔ درختکاری دارم و این تجربه فقط محدود به کاشت درخت می‌شود و در مورد مراحل بعد از کاشت تجربه‌ای ندارم. درصورتی‌که آقای مهندس تأکید می‌کنند که درخت بعد از کاشت نیاز به توجه و رسیدگی زیادی دارد. همان‌طور که میدانیم طبیعت مادر ما می‌باشد و ما باید از طبیعت الگوبرداری کنیم. آقای مهندس میگویند ما به طبیعت و جانوران و گیاهان نیازمندیم ولی آن‌ها نیازی به ما ندارند و این حرف درستی است. من قبل از ورود به کنگره آگاهی لازم را نداشتم و اکثر مردم هم همین‌گونه هستند که وقتی به طبیعت می‌روند بعد از خوش‌گذرانی زباله‌های خود را در دل طبیعت رها می‌کنند که این موضوع باعث چسبیدن انواع پلاستیک‌ها و نایلون‌ها به گیاهان می‌شود و من هم چون آگاهی لازم را نداشتم این گیاهان را از ریشه جدا می‌کردم تا به‌نوعی مثلاً هم نایلون‌ها را جمع‌آوری کرده باشم و هم طبیعت را تمیز کرده باشم. بعد که وارد کنگره شدم فهمیدم که ما انسان‌ها چقدر به وجود گیاهان در طبیعت وابسته هستیم.

ما انسان‌ها از همه‌چیزهایی که خداوند در طبیعت آفریده استفاده می‌کنیم ولی بعضی از ما متأسفانه به‌جز زیان دستاوردی برای طبیعت خداوندی نداریم. در وادی دوازدهم آقای مهندس میگویند در آخر امر، امر اول اجرا می‌شود، یعنی ما هر چه بکاریم بعد از زمان مشخصی محصول کارمان را برداشت می‌کنیم. درواقع زمان یک اصل مهم در این فرایند می‌باشد. مثلاً درمان در کنگره به ده تا یازده ماه زمان نیاز دارد. آیا می‌شود بگوییم به ما یک آمپول یا قرص بدهند تا یک‌روزه یا یک‌هفته‌ای حالمان خوب شود؟ خیر، این امکان‌پذیر نیست، چراکه ما یک‌روزه مصرف‌کننده نشده‌ایم که حالا بخواهیم یک‌روزه درمان شویم.

آقای مهندس میگویند سی دی درختکاری مربوط به وادی دوازدهم می‌باشد و زمان این وادی مربوط به بعد از عید می‌باشد ولی چون زمان درختکاری از ۱۵ اسفند به بعد می‌باشد به این دلیل این موضوع را قبل از سال جدید مطرح کرده‌اند که با روز درختکاری هم‌زمان شود و هر سفر دومی که یک سال از سفر دوم او می‌گذرد باید سالی یک درخت بکارد. به این دلیل که ما با سیگار کشیدن و رها کردن ته سیگار در طبیعت به آن آسیب وارد کرده‌ایم. در مورد احترام به طبیعت و لزوم نگهداری از آن آقای مهندس صحبت‌های زیادی کرده‌اند ولی متأسفانه امروز مردم جامعه ما خیلی به محیط‌زیست و طبیعت احترام نمی‌گزارند. 

آقای مهندس میگویند در روزگار نه‌چندان دور آب جوی‌های تهران آنقدر تمیز بوده که مردم برای خوردن استفاده می‌کرده‌اند ولی الان فاجعه‌بار شده است. مسئله زباله‌ها هم موضوع مهمی برای محیط‌زیست به‌حساب میاید همان زباله‌هایی که ما در طبیعت از روی ناآگاهی رها می‌کنیم صدمات جبران‌ناپذیری به محیط‌زیستمان میزند.

از اینکه سکوت کردید و به صحبت‌های من گوش دادید از شما تشکر می‌کنم.

 

عکاس: مسافر حمید, لژیون سوم

تایپ: مسافر مصطفی, لژیون یکم

ارسال: مسافر سلمان, لژیون دوم

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .