English Version
English

درختکاری، خدمتی در جهت افزایش صبر

درختکاری، خدمتی در جهت افزایش صبر

جلسه سیزدهم از دوره سی‌ودوم کارگاه‌های آموزشی خصوصی همسفران عمان سامانی شهرکرد با دستور جلسه «درختکاری» به استادی مرزبان گروه خانواده همسفر پریناز، نگهبانی همسفر عاطفه و دبیری موقت همسفر پرتو در روز دوشنبه  15 اسفندماه ۱۴۰۱ساعت ۱۵:۰۰ آغاز به کار کرد.

خلاصه سخنان استاد:

خدا را شکر می‌کنم که توانستم در این جلسه شرکت کنم. دستور جلسه امروز درختکاری است. در هفته درختکاری هرکسی باید یک درخت یا یک گل برای خودش بکارد. درختکاری بستگی به آب‌وهوای آن منطقه دارد؛ در استان ما اسفندماه بهترین زمان برای درختکاری است و با توجه به شرایطی که آب‌وهوای شهرکرد دارد می‌توانیم درختکاری را در این ماه شروع کنیم. شهرداری شهرکرد هم توانستند از اول اسفندماه درختکاری را شروع کنند و تعدادی از نهال‌هایی که داشتند را در اختیار مردم و کسانی که دوست داشتند قراردادند تا افراد هم در این مشارکت ارزشمند و زیبایی که در اختیار همه قرار دارد، استفاده کنند.

این‌ یک وظیفه همگانی است و هرکسی به‌نوبه خود هر جور که می‌تواند باید یک نهالی را در یک باغچه، در محله‌ای که زندگی می‌کند و در پارک یا منطقه‌ای که در نزدیکش هست بکارد. خدا را شکر آقای مهندس هرساله برای مسافرینی که سفر دوم هستند و رهاشده‌اند، این موضوع را گذاشتند تا کسانی که می‌خواهند در امر درختکاری شرکت کنند و خدا را شکر خیلی‌ها شرکت می‌کنند. کسانی که درختانی را می‌کارند، آن‌ها را علامت‌گذاری می‌کنند تا چند سال بعد بروند و نتیجه آن کاری را که انجام داده‌اند ببینند.

ما از درخت برای ساخت بسیاری از مصنوعات چوبی و خیلی از وسایل ضروری زندگی استفاده می‌کنیم. وجود درختان باعث می‌شود خیلی از گردشگران و مسافران که وارد شهر یا فضای سبز می‌شوند بتوانند از آن محیط استفاده کنند که این سرسبزی، باعث نشاط و شادی هم می‌شود. فایده دیگری که درخت دارد این است که اگر در برابر سیل قرار داشته باشد، به‌عنوان سیل بند عمل می‌کند و جلوی خیلی از خرابی‌ها را می‌گیرد.

اگر از جنبه مثبت نگاه کنیم، درخت باعث می‌شود آلودگی‌هایی که در هوا وجود دارد کم بشود. به خاطر این‌که شهرها ماشینی و صنعتی شده‌اند، دی‌اکسید کربن زیاد شده است و باعث شده تنفس برای خیلی‌ها سخت شود. زمانی که دی‌اکسید کربن زیاد شود باعث تهدید جان سالخورده‌ها، کودکان و یا کسانی که بیماری‌های قلبی، ریوی و یا بیماری‌های خاص دارند می‌شود.

گویی خداوند درختان را به‌عنوان ریه‌های زمین قرار داده و اگر درختان وجود داشته باشند خیلی از بیماری‌ها از بین می‌روند؛ بنابراین کسانی که می‌توانند درخت بکارند باعث می‌شوند تا ریه سالم به دیگران هدیه کنند، باعث احیای جنگل‌ها، زمین و درختان می‌شوند و در این امر زیبا دخیل می‌شوند. فکر می‌کنم درختکاری یک خدمتی است که باعث می‌شود صبر و تحمل انسان زیاد شود؛ چراکه هرسال صبر می‌کنیم و منتظر قد کشیدن و شکوفه زدن آن درختان هستیم؛ منتظر هستیم تا برگ و جوانه‌هایی که می‌زنند را ببینیم. من دیروز درختچه‌هایی که کاشته بودم را نگاه کردم، وقتی‌که دیدم دارند زنده می‌شوند واقعاً خیلی خوشحال شدم، چون درختان با زنده شدنشان، آغاز بهار را برای ما زیباتر می‌کنند.

خدا را شکر آقای مهندس در تمام الگوهایی که در کنگره قرار داده‌اند از طبیعت استفاده کرده‌اند. ایشان درخت را سمبل سلامت، استواری و پایداری همه ما می‌دانند. چند سال پیش که اولین بار وارد کنگره شدم اصلاً اهل درخت و گل نبودم. آقای مهندس فرمودند: «همسفران هم می‌توانند درخت بکارند»؛ من چون جایی نداشتم و در آپارتمان زندگی می‌کردم در یک گلدان گردو کاشتم؛ من تجربه‌ای نداشتم و نمی‌دانستم که حتماً آن‌ها را باید در یک محیط باز یا یک فضای بزرگ بکارم و بنابراین باعث شد که خراب بشود؛ اما بعد از مدتی تصمیم گرفتم در مقابل خانه‌مان که محیط باز و بزرگی بود تعدادی نهال بکارم. قسمتی از آن زمین را با مسافرم شخم زدیم و سنگ‌ها را درآوردیم و هشت نهال کاشتیم. از آن زمان 4-5 سال می‌گذرد و الآن آن نهال‌ها بزرگ‌شده‌اند. به برکت آن درخت‌ها خداوند امسال خواست که مکان بزرگ‌تری را پیدا کنم تا بتوانم در امر درختکاری شریک باشم. امیدوارم هرسال تعداد درختانی که می‌خواهم بکارم زیادتر بشود تا به بار نشستن و حتی استفاده از آن‌ها را ببینم.

هفته درختکاری فقط این نیست که ما درخت بکاریم، بلکه برای این است که یاد بگیریم به طبیعت احترام بگذاریم. مثلاً اگر قرار است امروز وارد یک پارک یا فضای سبز بشویم سعی کنیم به بچه‌هایمان آموزش بدهیم که شاخه‌های درختان را نشکنند، از ریختن زباله در فضای سبز و محیط‌زیست جلوگیری کنند و سعی کنند اگر جایی رفتند و آتشی روشن کردند، قبل از این‌که از آن محیط خارج بشوند حتماً آن آتش را خاموش کنند؛ چراکه هرساله شاهد هستیم که خیلی از باغات و جنگل‌های ما دچار آتش‌سوزی و حریق می‌شوند و این‌ها همه به ناآگاهی انسان‌ها برمی‌گردد.

من خیلی قدردان آقای مهندس هستم که هفته درختکاری را جزء دستور جلسات سالانه قراردادند و باعث شدند من و مسافرم علاقه و اشتیاق زیادی به جنگل، باغ و درختان پیدا کنیم. خدا را شکر می‌کنم که امسال درختان زیادی دارم و می‌توانم به آن‌ها رسیدگی کنم. امیدوارم که همه ما بتوانیم در این امر بزرگ سهیم باشیم و حتی شده یک نهال درون یک گلدان کوچک بکاریم تا شاهد بزرگ شدن آن باشیم.

همچنین امروز آزمون ششم از دوره سوم همسفران نمایندگی عمان سامانی در تاریخ 15 اسفندماه 1401 رأس ساعت 14:00 به‌صورت حضوری برگزار شد.

 

مرزبانان کشیک: همسفرالهه و مسافر حمزه
تایپ: کمک‌راهنمای تازه‌واردین، همسفر طیبه
عکاس: مرزبان خبری گروه خانواده، همسفر الهه
ویراستار و ارسال: کمک‌راهنمای تازه‌واردین، همسفر زهرا
همسفران نمایندگی عمان سامانی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .