English Version
English

خوش بکاریم هر درختی یادگار

خوش بکاریم هر درختی یادگار

جلسه سوم از دوره دوم کارگاه‌های آموزش مجازی همسفران نمایندگی ملایر با دستور‌جلسه «درختکاری» با استادی همسفر زهرا در روز شنبه ۱۳ اسفند ماه سال ۱۴۰۱ برگزار شد.

خلاصه سخنان استاد:

با درختی سبز گردد این زمین 

 شادي گل، آورد این نازنین

خوش بکاریم هر درختی یادگار 

با درختی زندگی دلپذیر (زیبا)وزین

تمامي وادی‌های كنگره به ما درس درست زندگي كردن و در مسير قرار گرفتن را می‌دهند و وادي دوازدهم نیز مصداق همين موضوع است و ديگر درس اين وادي مربوط به درخت‌کاری است. ما هميشه باید طبیعت را الگوی خود قرار دهيم، انسان‌ها خواسته و ناخواسته به طبيعت آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد مي‌كنند. در روز درخت‌كاري با كاشتن يک درخت ذره‌اي از صدمات را جبران كنيم و مَثل؛ ديگران كاشتند و ما خوردیم ما بكاريم تا ديگران بخورند و كاشتن يک بذر و درخت در تمامي زندگي ما مورد استفاده قرار می‌گیرد، مثل كاشتن بذر عشق، محبت، دوستي و برداشت آن ديدن ثمره آن در زندگي است. زمستان مُردن زمين و گياهان است و بهار زنده شدن درختان و گياهان را به ما نوید می‌دهد و سرشار از ارتعاش و انرژي مثبت است كه به ما بازمی‌گردد. کاشتن درخت در ظاهر یک کار معمولی است، ولی اگر به درون همین مسئله توجه کنیم امری است بسیار مهم که از آن درس بسیاری می‌توانیم بگیریم. کاشتن درخت این را به من یادآوری می‌کند که رسیدن و به ثمره نشستن خواسته‌ها زمان می‌خواهد، و این مسئله یک شبه و الساعه اتفاق نمی‌افتد.
می‌گویند خداوند دارای قدرتی است که به آن کُن‌فیکون گفته می‌شود، یعنی هر چیزی را بخواهد خلق می‌کند، درجا خلق می‌کند، البته آن خلق هم مراحل خاص خود را دارد، اما در قالب ذهنی ما انسان‌ها آن خلق، الساعه است یعنی بلافاصله اتفاق می‌افتد. انسان نیز در ذهن خود چنین قدرتی را دارد، یعنی ما هم در ذهنمان می‌توانیم هر چیزی را الساعه و در‌جا خلق کنیم. همین الان شما می‌توانید یک اتومبیل پرنده را در ذهنتان خلق کنید در حالی که سوار آن هستید و برفراز شهر در حال پروازید. خلق این تصویر در ذهن بلافاصله امکان پذیر است اما در عالم بیرون چی؟ خیر. در عالم بیرون چنین چیزی امکان‌پذیر نیست، حداقل فعلا نیست .
یک مثال دیگر، اگر الان شما میل داشته باشید که برای ناهار یا شام خورشت قورمه سبزی میل کنید، می‌توانید همین الان تصویر ذهنی آن را خلق کنید، اما اگر بخواهید آن را در عالم بیرون و به صورت واقعی داشته باشید باید حرکت کنید، مواد اولیه آن را اگر ندارید تهیه کنید و مشغول آشپزی شوید و بعد از چند ساعت قورمه سبزی شما آماده خواهد‌بود به عبارتی خواست اولیه شما یا امر اول شما در آخر امر بدست می‌آید .
اگر خواسته‌های معقولمان را مثل یک درخت تصور کنیم؛ اگر ما دانه‌ی خوبی بکاریم و به‌موقع به آن برسیم تبدیل به درخت تنومند و پر‌باری می‌شود، پس در آخر امر؛ امر اول اجرا می‌شود به‌شرط آن‌که صبر داشته باشیم و به آن زمان بدهیم. کاشتن درخت حتی در ظاهر هم مهم است برای مثال: برای طبیعت، برای آب‌وهوا، برای زیبایی و ...
دستور جلسه درختکاری در کنگره برای این است که ما خودمان را مثل یک درخت بدانیم، همان‌طور که برای احیا شدن زمین، درخت نیاز است، ما هم در کنگره احیا شدیم و امیدوارم به درخت‌های تنومند و پُر‌باری تبدیل شویم.
در تصاویر کتاب شصت‌درجه هم شباهت انسان را به درخت مشاهده می‌کنیم که در بدو ورود به کنگره مانندِ یک درخت پوسیده، از درون تهی که به‌راحتی خرد شده و شکننده است، ولی به آرامی و با گذشت زمان لازم و کسب دانائی از درون شروع به جوانه زدن می کند، رشد کرده و تبدیل به یک درخت محکم و استوار می‌شود، اصل در زمین ثابت و تفکراتش می‌تواند تا آسمانِ هفتم عروج کند.
وادی دوازدهم مملو از مقوله‌های سنگین و پُر‌مغز است، بعد از سه سال که در کنگره هستم، هر روز مطلب تازه‌تری از این وادی در می‌یابم. از نظر بنده هر کدام از ما از هر زاویه‌ای به این وادی نگاه کنیم و مطلبی در‌یابیم، می توانیم به خود و دیگران کمک کنیم.
درخت برای من نماد جناب مهندس است، مردی که از برف و یخ‌بندان زندگی عبور کرد و با علم و دانش گسترده خود سایه مهر و محبت و آموزشش را بر سر رهجویان راه درمان اعتیاد گسترده کرده است.

تایپ، ویراستار و ارسال: همسفر زهرا رهجوی کمک‌راهنما همسفر سمیرا (لژیون دوم)

همسفران نمایندگی ملایر

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .