English Version
English

ما یک هدف مشترک داریم و آن رهایی انسان‌ها است

ما یک هدف مشترک داریم و آن رهایی انسان‌ها است

سومین جلسه از دوره دوم کارگاه‌های آموزشی کنگره ۶۰، نمایندگی قشم، با استادی دیده‌بان مجید سلامی، نگهبانی مسافررضا و دبیری مسافرعلیرضا با دستور جلسه «هفته دیده بان»  جمعه ۱۲ اسفند۱۴۰۱ آغاز به کارنمود.

سخنان استاد؛
سلام دوستان مجید هستم مسافر، من راه اندازی شعبه قشم را به همه عزیزان که چه الان و چه در گذشته زحمت کشیدند تبریک می‌گویم. من کمی از قبل صحبت می‌کنم تا بیشتر با سیستم کاری ما آشنا شوند و علت تشکیل کارگاههای آموزشی را متوجه شوند. ما درسال، ۵۲ دستور جلسه از قبل تعیین شده که در مهر ما اعلام می‌شوند داریم، که همه آن‌ها در خرداد ماه راجب آن‌ها تفکر می‌شود و بررسی و تحقیق می‌شود، و در جلسه‌ای با حضور دیده بانان که واقعا مثل یک قانون می‌ماند و در چندین جلسه روی آن‌ها کار می‌شود و در آخر تصمیم نهایی با حضور جناب مهندس در مهر ماه گرفته می‌شود.

این ۵۲ جلسه حاوی موضعات کلیدی هستند که ۴ تای آن‌ها جشن‌ها هستند، که می‌شود جشن همسفر، جشن مرزبانان، جشن راهنماها وجشن دیده بانان، چند سالی هم هست که جشن گلریزان داریم که جزو جشن‌های کلی حساب نمی‌شود. و در تمام دستور جلسات بحث فنی و بحث جهان بینی گنجانده شده است حتی در جشن‌ها چرا ما جشن همسفر می‌گیریم به خاطر اینکه در طی این سال‌ها که ما تخریب داشتیم آن‌ها هم درکنار ما تخریب داشتند.

ما مصرف می‌کردیم و نمی‌فهمیدیم ولی همسفرها مصرف نمی‌کردند و می‌فهمیدند و عذابش را می‌کشیدند. جشن اگر می‌گذاریم می‌خواهیم که از آن‌ها تقدیر و تشکر کنیم، یا از راهنما تقدیر و تشکر کنیم، و جشن امروز ما هم به همین دلیل است. زمانی که مهندسدر سال ۷۶ به درمان رسیدند می‌توانستند خیلی راحت بروند، خیلی از ماها در کنگره درمان می‌شویم و می‌رویم ولی اگر مهندس درمان شد و ایستاد من سال ۷۹ بود که وارد کنگره شدم سالی بود که کنگره به صورت تشکیلاتی راه افتاده بود اوایل کار خود آقای مهندس بود و یک کتاب و یک جزوه به ادارات مختلفی می‌رفتند در پارک‌های مختلف حضور داشتند، اولین جلسه کنگره با ۴ نفر شروع شده است، آقای مهندس خانم آنی و دو نفر دیگر ایستادند، و به راهی که در آن بودند و به نقشه راه ایمان داشتند و حرکت کردند. جلسات خیلی شلوغ می‌شد ۲۴ نفر می‌شدیم،

بابت این سقف‌های که بالای سر ما است خیلی آدم‌ها زحمت کشیده اند، یکسری هستند و یکسری دارند زندگی می‌کنند و یکسری شاید برگشت خورده باشند ولی همان‌ها در برپای این سقف بالای سر ما تاثیر گذار بوده اند. من بیخودی به اینجا نیامده‌ام حتما وظیفه‌ای دارم ولی خبر ندارم، بر تک تک ماها فرض است که وقتی می‌آییم به کنگره راه خود را پیدا کنیم، یک بخشی از پروسه درمان قطع مصرف است ولی ممکن است خیلی کارهای دیگری داشته باشیم.

آقا رضا که این جا هستند یکی دوبار رفته و آمده وظیفش این بوده که در کنگره بایسته و بالای سر این بنا بایستد و آن را بسازد. و انسان‌های دیگربه همین صورت در کنگره و در بخش‌های دیگر حضور دارند و هرکس وظیفه‌ای دارد و آمده و راه خودش را پیدا کرده و خدمت می‌کند و شماها هم به همین صورت به جهت بیهودگی به کنگره ۶۰ نیامده‌اید من نیامده‌ام کل بچه‌های کنگره در کل کشور هم به همین صورت، همه وظیفه‌ای داریم که باید آن را پیدا کنیم.

دیده‌بان‌ها همانطور که در قوانین کنگره داریم از بین مسافران و همسفران انتخاب می‌شوند، ما خارج از سیستم شما نیستیم یک روزی هم من روی همین صندلی‌ها نشستم و مصرف کننده بودم و درمان شدم، در مسیر کنگره حرکت کردم و آموزش گرفتم و به دیده بانی رسیدم، یعنی برای همه ما این امکان وجود دارد. بالاترین مرجع تصمیم گیری اول آقای مهندس هستند که در تصمیم گیری دخالتی نمی‌کنند و رای هم نمی‌دهند بعد از جناب مهندس کنگره ۱۴ نفره دیده‌بانان هستند و قانون‌های که اینجا اجرا می‌شود و به شعب ارسال می‌شود از کنگره دیده بانان هست، کارمهم دیده بانان همین قانون‌گذاری است. هر منطقه‌ای یک دیده بان رابط دارد، ما ۱۱۰ شعبه بجز پارک‌ها داریم که نظارت بر آنان وظیفه ایجنت و مرزبانان است، دیده بان رابط هم دارند، هر ۱۰ یا ۱۵ شعبه یک دیده بان رابط دارند که بر کار آن‌ها نظارت می‌کنند، و باید به همه آن‌ها سرکشی کنند.

سرکشی‌ها به این خاطر است که نقاط ضعف و قوت را در جلسات مطرح کنند، که اگر خوب بود استفاده کنیم و اگر بد بود جلوگیری شود تا به سایر شعبه‌ها سرایت نکند. دیده‌بانی کار بسیار سختی است چون من هم باید به کارهای داخلی رسیدگی کنم و هم باید به امور شعب رسیدگی کنم، و هم سهله اگر در مسیرش قرار بگیری در مسیر درست خیلی راحت است. برای بچه‌های کنگره یک مثلثی هست عبارت از کار و خانواده و کنگره ولی برای دیده‌بانان می‌شود، کنگره و خانواده و کار است و خدا را شکر همه بچه‌ها توانسته‌اند تعادل را برقرار کنند و به همه امور رسیدگی می‌کنند، و همه ما که این جا هستیم باید بتوانیم این مثلث را به تعادل برسانیم. چ

خدمت برای چی؟ برای این که یک سری آدم‌ها آمدند و خدمت کردند و اینجا را گسترش دادند و بر من هم فرض است که این کار را انجام دهم. سی دی‌ها مهمترین منابع آموزشی ما هست، من بجز کارهای که در کنگره دارم برای خرید زمین هم برای کنگره فعالیت می‌کنم با تمام این مشغله‌ها سی دی‌های خودم را به روز می‌نویسم، ما همه نیاز به آموزش داریم هیچ کس نمی‌تواند بگوید که آموزش نمی‌خواهد حتی جناب مهندس، قطعا صحبت‌های که می‌کنند خودشان می‌روند راجب آن‌ها تحقیق می‌کنند.

شاید خیلی‌ها سی دی‌ها را به زور می‌نویسند این طیبعی است خود من بعد از ۲۲ سال که به کنگره می‌آیم الان چند سال هست که فهمید‌ه‌ام خیلی خوب است سی دی‌ها را نوشتن و گوش دادن، سی دی‌ها را باید درک کنید باید با لذت بنویسید نباید دنبال پر کردن صفحه باشید، آنقدر مسائل پیچیده در آن‌ها هست باید دقت کنید. گوش دادن سی دی خالی به هیچ دردی نمی‌خورد، شما اگر از ۱۰ سی دی گوش دادی ولی ۱۰ ثانیه یک سی دی را از قوه به فعل در بیاوریم و عملی کنیم برای یک عمر ما کافی است.

سال ۷۹ ما فقط یک کتاب عبور از منطقه داشتیم و یک جزوه و وادی ۱ و ۲ منابع آموزشی ما فقط همین بود از لحاظ مالی هم مشکل داشتیم، الان به وفور در اختیار شما هست. قدراین داشته‌ها را بدانید. یک زمانی ما جا نداشتیم و کنار خیابان بودیم ولی الان نزدیک ۴۰ میلیارد تومن هزینه دانشگاه کرده ایم، یک زمانی مهندس شعبه سهروردی را به آکادمی تغییر نام دادند و گفتند اینقدر می‌خواهم بچه‌ها بگویند آکادمی تا ما به دانشگاه برسیم آن زمان من در دل خودم خندیدم می‌گفتم ما پول نداریم باید کف خیابان بنشینیم ولی الان چقدر قشنگ بعد ۱۵ سال این اتفاق افتاد.

تمام چشم اندازهای که در سی دی‌ها گفته می‌شود اتفاق خواهد افتاد برای همین می‌گویم با دقت گوش دهید، یک روزی مهندس به من گفتند آنقدر شعبه‌های کنگره زیاد شود که نه من و نه تو بدانی که این شعبه‌ها کجا هست، و الان این اتفاق افتاده است. ما در مشهد یک زمانی جا ندااشتیم سال ۹۰ در یک بنگاه املاکی جلسه برگذار می‌کردیم الام ما ۱۴ نمایندگی بزرگ در خراسان داریم، اصفهان الان ۲۶ نمایندگی دارند از پارک شروع کردند، این هنر من دیده‌بان نیست هنر مهندس است که نقشه راه را کشیده‌اند، ولی همیشه هم گفته‌اند که اگر کمک شما نبود ما نمی‌توانستیم.

وقتی که اصول و حرمت و قوانین کنگره رعایت می‌شود این باعث پیشرفت و رشد ما می‌شود، هرکسی که در کنگره شال می‌گیرد پیمان می‌بندد با خدای خودش و افرادی که در کنگره هستند که می‌گوید من حافظ حرمت و اصول و قوانین کنگره ۶۰ هستم. اگر همه ما در این چهاررچوب قرار بگیریم حتی آن سفر اولی که امروز وارد کنگره می‌شود قطعا رشد خواهیم کرد. و تمام این حرف‌های که زدم به این خاطر است که همه افرادی که در کنگره هستند یک هدف مشترک دارند شاید خود شما هم ندانید ولی ما یک هدف مشترک داریم و آن رهایی انسان‌ها است حتی آن سفر اولی که امروز وارد کنگره می‌شود هدفش با من که ۲۳ سال هست در کنگره هستم یکی است، سفر اولی آمده که امروز خودش را رها کند ولی بعدا از یک نفر به یک مجموعه بزرگ رسیدیم که تشکیل ید واحده دادیم همه دست واحدی هستیم.

ما نزدیک به پنج هزار نفر خدمت گذار در کل کنگره ۶۰ داریم، که هیچ کدام نه بیمه دارند و نه حقوقی می‌گیرند و دارند کارانجام می‌دهند. چه چیزی به او می‌دهند؟ قطعا چیزی هست ولی مادی نیست و صدرصد معنوی است. کنگره اگر رشد کرده است به این خاطر است که چیزی به مردم می‌دهد، حالا بحث جهانبینی است یا متد dst، داده دارد و بچه‌ها پرداختش می‌کنند و کل سیستم ما رهایی انسان‌ها است. این دانشگاه به این خاطر در قشم ساخته شد که کسانی که می‌خواهند از کشورهای دیگر بیایند بتوانند راحت تردد کنند، پس فقط رهایی انسان‌های داخل ایران هدف ما نیست، و روزی شاید ما نباشیم و این دانشگاه راه اندازی می‌شود و شاهد تحولات بزرگی که اتفاق می‌افتد می‌شوید.

شاید الان شما هم مثل گذشته من باور نداشته باشید من ازصبح تا شب چندین سال با مهندس بودم و باور نداشتم، ولی قطعا اتفاق خواهد افتاد و این جا مرکز جهانی می‌شود برای درمان اعتیاد و شاید در مورد بیماری‌های دیگر مثل سرطان، کوید، آلزایمر... و قطعا بدانید با ساخت دانشگاه اتفاق بزرگی در جزیره خواهد افتاد. شما پیشگامان در جزیره قشم هستید و یک روزی به این قضیه افتخار می‌کنید که جز اولین کسی بودید که در دانشگاه کنگره به درمان رسیدید، قدر این لحظات و این امکانات را بدانید.

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .