English Version
English

مسیری برای رشد و ارتقای همه

مسیری برای رشد و ارتقای همه

همان‌طور که می‌دانید این دستور جلسه برای اولین بار مطرح‌شده است و چقدر موضوعات و دستور جلسات زیرکانه و هوشمندانه‌ای توسط آقای مهندس انتخاب می‌شوند و این موضوع هم الحق دستور جلسه بسیار مهمی برای پیشبرد اهداف کنگره است.

اگر بخواهیم یک نگاه اجمالی و کلی به موضوع بیندازیم، چیزی که در کنگره از روز اول تا به امروز اهمیت داشته و دارد، کیفیت آموزش و همین‌طور کیفیت افرادی است که در کنگره حضور دارند. کنگره به‌هیچ‌عنوان دنبال زیاد کردن جمعیت نیست و همیشه به دنبال این بوده که کیفیت حضور افراد را بالا ببرد و انسان‌هایی را پرورش دهد که ازنظر کیفیت زندگی و عملکرد و تفکر در سطح بالایی قرار دارند. بر مبنای همین تفکری که در کنگره وجود دارد، در لژیون هم این اتفاق می‌افتد و روند آموزش‌ها به آن‌سو کشیده می‌شود و تمامی کمک راهنمایان به فکر پرورش نیروهای کارآمد هستند، نه این‌که صرفاً فقط تعداد رهایی را بالا ببرند.

از خصوصیات یک لژیون قوی می‌توان به این نکات اشاره کرد: نظم و انضباطی که در آن لژیون حاکم است، این‌که مطابق قوانین و حرمت‌های کنگره حرکت کنند، احترامی که در بین اعضا وجود دارد و این‌که افراد بدانند باید احترام پیشکسوت‌ها را نگه‌دارند، نه اینکه فقط به راهنمای خود احترام بگذارند. چون به گفته آقای مهندس ما برای خودمان رهجو پرورش نمی‌دهیم، بلکه برای کنگره و اهداف آن رهجو و خدمتگزار پرورش می‌دهیم.

اتحاد و همدلی که باید بین افراد برقرار باشد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، گاهی می‌بینیم در یک خانواده اعضای آن دائماً باهم در تنش و درگیری هستند و یا بالعکس. لژیون هم به نظر من دقیقاً شبیه به یک خانواده است و اگر بزرگ‌ترِ یک خانواده بلد باشد به‌درستی بزرگ‌تری کند، مطمئناً اعضای آن خانواده باهم متحد هستند. در یک لژیون هم به نظر من راهنما نقش همان بزرگ‌تر را ایفا می‌کند و اگر من راهنما بلد باشم بزرگ‌تری کنم، قطع به‌یقین افراد لژیونم همیشه باهم و در کنار هم حرکت می‌کنند نه روبه روی هم.

یکی دیگر از خصوصیات یک لژیون قوی تعداد اعضایی است که در لژیون سردار، بخش مالی و دیگر جایگاه‌های خدمتی کنگره خدمت می‌کنند.  درواقع افراد آن لژیون همیشه و در همه حال نقش پررنگی دارند و تماشاچی نیستند، بلکه بازیگرند و جایگاه و نوع خدمت برای آن‌ها فرقی نمی‌کند. هرزمان که احساس کنند به وجود آن‌ها نیاز است اعلام آمادگی می‌کنند. تعداد افراد کمک راهنمایی که یک لژیون پرورش می‌دهد هم می‌تواند یکی از نشانه‌های یک لژیون مستحکم و قوی باشد و نشان می‌دهد آن لژیون خروجی خوبی داشته است. این‌ها معیارهایی هستند که کنگره بر مبنای آن‌ها یک لژیون را می‌سنجد و نشان می‌دهد که آن لژیون مسیر درستی را طی می‌کند.

به‌طور کلی لژیونی قوی است که از روز اول تا به آخرین لحظه، با برنامه‌ریزی پیش برود؛ به‌طوری‌که کمک راهنما و همچنین اعضای لژیونش روبه رشد باشند. چون کمک راهنما در لژیون مثل ناخدای کشتی است و اوست که رهجو را هدایت می‌کند و خودش باید الگوی بی‌نقص و کاملی باشد. الگو و قالب اگر عیب و نقصی داشته باشد، قطعاً محصولی که از آن قالب تولید می‌شود همان نقص را خواهد داشت. منِ کمک راهنما هم دقیقاً نقش همان قالب را بازی می‌کنم؛ در ابتدا مانند یک نهال کوچکم که اگر رو به رشد و ارتقا باشم، کم‌کم لژیونم تبدیل به درختی می‌شود که دیگر از نهال بودن بیرون آمده و به بار می‌نشیند و هم سایه‌ی آن و هم میوه‌اش قابل‌استفاده است.

همه مواردی که در موردش صحبت کردیم، میسر نمی‌شود مگر با جدی گرفتن  و کاربردی کردن آموزش‌ها. دستور جلسه هفته گذشته «نقش سی‌دی‌ها در آموزش» بود که به‌طور کامل توسط آقای مهندس و اساتید در مورد اهمیت آن صحبت شد. ما از خودمان چیزی نداریم و هر چه که هست و داریم، از آموزش‌های آقای مهندس و کنگره است.

زمانی حرف منِ کمک راهنما تأثیر خواهد داشت که حرف‌هایی که می‌گویم خودم قبول داشته باشم و خودم در رأس مجری باشم نه‌فقط کسی که شعار می‌دهد. خوب حرف زدن را همه بلدند ولی زمانی کار سخت می‌شود که پای عمل وسط می‌آید و چیزی را می‌توانم ببخشم که در وجودم داشته باشم. رهجوهای لژیونم قطعاً به عملکرد و نوع رفتار من نگاه می‌کنند و سرلوحه کارهایشان قرار می‌دهند، نه صرفاً حرف‌هایی که توسط من زده می‌شود.

نگارنده: کمک راهنما همسفر محدثه لژیون پنجم
ویرایش و ارسال: همسفر آرزو لژیون پنجم
همسفران نمایندگی کاسپین قزوین

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .