English Version
English

تعطیلات نوروزی

تعطیلات نوروزی

به نام خداوندی که جلوه‌ای از جمالش را در موجودی به نام انسان نقش زد. دیر زمانی است که هستی هست شده و صور آشکارش را به رخ کشیده تا معنای زیبایی خلق شود و موجودی از آسمان به زمین قدم گذارد تا بیاموزد و خدمت کند و هستی را به تصویر بکشاند و زیبایی طبیعت را نشان دهد و انسان با اختیاری که دارد از آموزگارش درس عبرت بگیرد تا قوانین را زیر پایش نگذارد.

بالاترین نعمتی را که خداوند به انسان داد اختیار بود که انسان آن را نادیده می‌گیرد و از روی جهل و نادانی به‌طرف فسق و فجور حرکت می‌کند و برای خودش ارزش قائل نمی‌شود و مسئلهٔ زمان را نادیده می‌گیرد. از قانون هستی عدول می‌کند و از صبر چیزی نمی‌داند؛ اما خوشبختانه کنگره ما را تغییر داد. دیدگاهمان و نگاهمان عوض شد. جناب مهندس که سندی بدون نقص است. استادانی را پرورش داد که آموزش بگیرند و آموزش را القاء دهند.

با دستور جناب مهندس و طرح جدید دستور جلسه‌ها، تفکر انسان را برمی‌انگیزد که انسان بداند موجودی است ارزشمند چون قطره‌ای از وجود خداوند در او نهاده شده و باید کنکاش کند. تا آن را بیابد. در تعطیلات نوروزی تفکراتی وجود دارد برای آموزش گرفتن و احیاء شدن در جهت ساختارهای جدید تا بخشی را برای خود و خانواده در نظر بگیرند و احیای خانواده گذاشته شود تا به حالت تعادل بازگردند و خانواده به دورهم جمع شوند و به تکامل بهتر برسند.

هر انسانی در زندگی مانند درخت و بخش‌های مختلف آن ریشه‌هاست. محکم‌ترین ریشه‌ها خانواده است. ریشهٔ هر انسان در هر مواقع خانواده و خویشان هستند که پیوند نیرومندی را به وجود می‌آورند و انرژی حیاتی و املاح را از خانوادهٔ خود دریافت می‌کنند و اگر این پیوند را برقرار نکنیم مواد مرغوب را به دست نمی‌آوریم.

پس فرصت را مغتنم شماریم و تعطیلات را جدی گرفته تا خودمان را آزمایش کنیم. برای هم احترام و ارزش قائل شویم و پیوند را محکم‌تر کرده و در سال آینده عشق و محبت خود را صدچندان کنیم. زندگی را شیرین و زیبا در نظر بگیریم و این را فراموش نکنیم که هر خانواده‌ای وظایفی دارد که در چارچوب آن باید آن قوانین اجرا شود.

در اثر اعتیاد خانواده و بچه‌ها که قبلاً محرومیت کشیدند و دچار کمبود محبت شدند مانند بوتهٔ خار هستند. این محرومیت‌ها برای همه قابل‌تحمل نیست. نیروهایی که جامعهٔ ما را به وجود می‌آورد شخصیت خود انسان است که در کنگره شخصیت را از نو می‌سازد. سیستم خانواده مانند ژنراتور جامعه است. سعی کنیم به قول استاد امین خانواده ورشکسته نباشیم و اختلاف‌فاز نداشته باشیم.

در این سال جدید و تعطیلات سؤال‌هایی بود که باید به دنبال پاسخش می‌گشتیم و آن را به دست می‌آوردیم و پاسخش را دریافت می‌کردیم. ارتباط نزدیک و دورهم جمع شدن و استراحت کردن، تفریح کردن و از طبیعت و هستی وزندگی لذت بردن و عشق ورزیدن است. درس گرفتن و الگو شدن برای یکدیگر در خانواده مؤثر است.

فرزندانمان نباید محروم از محبت و عشق باشند. دیگر نباید پدر و مادرشان منجمد و بی‌روح و بی‌حس و انرژی باشند. آن‌ها هم حق زندگی کردن رادارند. نباید به‌جای خورشید، مهتاب به بچه‌ها و خانواده بتابد. باید از نور برخوردار باشند تا معنی آرامش و تعادل را بدانند و به آن برسند. باید ترمیم و از نوساخته شویم. وقتی در جدول برنامه‌ریزی قرار داشته باشیم همه‌چیز خوب پیش می‌رود. انسان چون اختیار دارد باید روی هر موضوعی تفکر کند و قوانین را اجرا نماید.

اگر مشکل و گره ای در زندگی دارد برای این‌که سعی کند آن مشکل را پیدا کند و آن را حل نماید نیاز به ابزار دارد که آن ابزار جهان‌بینی و آموزش است. وقتی این علوم را یاد بگیرد، می‌تواند خود واقعی‌شان را بشناسد و کم‌کم صور پنهان و آشکارش به هم نزدیک می‌شود. جهان‌بینی به ما درس زندگی کردن را می‌آموزد. باید مثل آهن‌ربا بود و خانواده را جذب نمود. با حس قوی و سالم، عشق و محبتی که در وجودمان است را به آن‌ها بدهیم. اگر شخصی محبت و عاطفه و احساس ندارد ایراد از خودش است. باید به دنبال ایرادهای خود بگردد و آن‌ها را با جهان‌بینی برطرف کند و هیچ‌کس غیر از خودمان نمی‌تواند کمک کند.

باید علم و دانش خود را کامل کرده و نگاهی به احساس قلبمان بیندازیم. باید از طریق قلب و محبت درست و راستین این عمل انجام شود. راه دیگر اینکه طبیعت را در این سال نو الگو قرار بدهیم و از پرندگان و موجودات ریز که وقتی نگاه می‌کنی چگونه با عشق در کنار هم زندگی می‌کنند. پرندگان روی شاخه‌ها نغمه‌سرایی می‌کنند، با خودم می‌اندیشم که چرا نباید محبت در من وجود داشته باشد. یک درخت زیبا، پرندگان زیبا را به محبت دعوت می‌کند پس من هم می‌توانم.

من هم می‌توانم احیا شوم و دیگران را احیا کنم و از این موهبت الهی و فصل زیبایی‌ها، زیبا بنگرم و از این تعطیلات درس بگیرم، آن را تداوم بدهم وزندگی را به چشم خوب نگاه کنم و روی مشکلات خط بطلان بکشم. مشکلات همیشه بوده و هست و شیرینی زندگی را تکمیل می‌کند. وقتی به مشکلات لبخند می‌زنی، آن‌هم لبخند میزند و ذره‌ذره کنار می‌رود. پس سعی کنیم از این تعطیلات به‌خوبی استفاده کنیم. قدر حیات وزندگی را بدانید وزندگی را سخت نگیرید.

خوش بگذرانید، از اول عید شروع کنید به نوشتن کتابی که واژه‌اش، واژهٔ عشق و محبت باشد. اگر کتابی را خوب شروع کنیم پایانش هم خوب و زیباست. دوباره از نو خوب نوشته می‌شود و خوب برداشت خواهد شد. هر چه را در زندگی بکاریم همان را برداشت خواهیم کرد. همه‌چیز دست خود انسان است. نوروز امسال برای من انگیزه‌ای شیرین بود که بتوانم بیشتر روی خودم و درونم تمرکز کنم. جستجوگرانه و ماهرانه ایرادهای خودم را گردن بگیرم. حساب خود را با خودم تصفیه کنم و آن را به صفر برسانم و اشتباهاتم را گردن دیگران و یا خداوند نیندازم.

زیرا خودکرده را تدبیر هست و پایان شب سیه سپید است. من می‌توانم خودم را تغییر دهم و کارهای عقب‌مانده خود را از ذهن و افکارم شروع کنم. بدی‌ها را کم کنم و به خوبی‌ها اضافه کنم و در پی راهی باشم که ختم شود به صراط مستقیم و از آن خط بیرون نروم. باید تلاش و کوشش و تفکر سالم را هم بهتر و بیشتر از سال قبل کنم. تصمیماتی را در این سال جدید گرفته‌ام که با تلاش خودم به هدف‌هایم خواهم رسید. ضعف‌های خود را کم کنم و به خود بپردازم. نقاط مثبت خود را پیدا کنم. ولی این خلوت‌نشینی نباید ما را از خانواده و جامعه دور کند؛ زیرا انسان برای تکامل خود نیاز به تبادل افکار و تعامل با دیگران را دارد. انسان‌هایی هستند که ازنظر استعداد از دیگران برتر هستند ولی گاهی عمداً یا سهواً درگیر یکسری عوامل منفی شده و تیشه به ریشه خودشان می‌زنند. زمانی که انسانی ازنظر شخصیتی بار منفی در او نباشد دلیل ندارد که خود را از دیگران جدا بداند و ساز مخالف بزند.

امیدوارم که از این تعطیلات نهایت استفاده را ببرید و بتوانید تغییراتی را در خود به وجود بیاورید تا در سال جدید باانرژی مثبت از منفی‌ها فاصله بگیرید و دیگران را جذب خودکرده و آن‌ها را به عشق و محبت دعوت نمایید. در پایان تشکر می‌کنم از منجی بشریت و انسانی والا به نام جناب مهندس، معلم و استاد عزیزمان. دعاگویشان هستیم.

 

نویسنده: هم‌سفر صدیقه آتش‌بار
نگارنده: هم‌سفر اشرف

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .