English Version
English

کارگاه آموزشی کنگره 60؛ نمایندگی گیلان

کارگاه آموزشی کنگره 60؛ نمایندگی گیلان

جلسه دوم از دوره بیست و چهارم سری کارگاه‌های آموزشی خصوصی کنگره 60 نمایندگی گیلان روزهای یکشنبه با استادی کمک راهنمای محترم آقای ناصر، نگهبانی آقای اسماعیل و دبیری آقای سعید با دستور جلسه «بنیان کنگره» در تاریخ 97/09/18 رأس ساعت 17 آغاز به کار نمود.

خلاصه سخنان استاد:

در فکر این بودم که چه چیزی بگویم که درخور زحمت‌های مهندس باشد، چون با زبان نمی‌توان از محبت‌ها و تلاش‌های این فرد تشکر کرد. سال‌ها قبل مهندس دژاکام توانست اعتیاد خودش را درمان کند و این متد را بنا نهاد تا یک‌راهی باز کند که بقیه مصرف‌کنندگان مواد مخدر که درگیر اعتیاد هستند بیایند و بتوانند به درمان برسند؛ امروزه کنگره 60 بالغ‌بر 70 هزار نفر عضو دارد که برای آن‌ها کارت عضویت صادرشده و حدود 1500 نفر کمک راهنما دارد و همه این‌ها از یک فکر شروع شد و به اینجا رسید. اوایل کار خیلی سخت بود، طبق آن چیزهایی که ما از قدیمی‌ترها شنیده‌ایم و برای ما تعریف کردند که کنگره چطوری بوده و از کجا به کجا رسیده و چطور به این نقطه رسیده، به‌طوری‌که الآن در سال 97 به هم‌چین جایگاهی رسیده و حتی خیلی از آدم‌هایی که متخصص این کار هستند و علم آن را هم دارند هنوز نمی‌توانند این بیماری را درمان کنند، چون اصلاً این بیماری را نشناخته‌اند، خیلی‌ها اعتیاد را به‌عنوان یک بیماری لاعلاج می‌دانند و می‌گویند که اصلاً درمان ندارد.

یک پدر برای فرزندانش تلاش می‌کند و آن‌ها را بزرگ می‌کند که در زمان پیری عصای دست یا کمک‌حال او باشند ولی آقای مهندس دژاکام هرگز درخواستی از کسی نکرد و عشق و علاقه و محبت خودش را به‌صورت بلاعوض به ما رسانده تا ما هم بتوانیم به آدم‌های دیگر کمک کنیم. این راه از سال 75 شروع شد و تا الآن که سال 97 هست ادامه داشته؛ حتی اگر بخواهید یک‌خانه هم درست کنید سلسله‌مراتبی دارد و خیلی طول می‌کشد و یک پروسه زمانی دارد؛ مهندس از سال 75 این حرکت را شروع کردند، در ابتدا آقای مهندس اول فقط می‌خواست این روش را روی خودش آزمایش کند که فقط ببیند می‌تواند اعتیاد خودش را درمان کند یا نه که به قوه الهی در تاریخ 76/09/15 به درمان می‌رسد و ازآنجاکه جواب گرفت و موفق شد تصمیم گرفت که یک بنایی تأسیس کند که بقیه افراد مصرف‌کننده‌ای که خواستار درمان اعتیاد هستند بتوانند بیایند آنجا و به درمان برسند.

در این راه سختی‌های زیادی کشید، حتی سال 81 آمدند مهندس را دستگیر کردند و بردند و گفتند که شما کاسبی مواد مخدر راه انداخته‌اید و تریاک توزیع می‌کنید و از این حرف‌ها، ولی مهندس توضیح دادند که ما اینجا تصمیم گرفتیم که با این الگو عمل کنیم و با این برنامه جلو بیاییم و خود ستاد مبارزه با مواد مخدر به مهندس پیشنهاد داد که شما در ساختمان آکادمی فعلی مستقر شوید و به فعالیت‌های خودتان ادامه بدهید. الآن حدود 50 شعبه در سراسر کشور داریم و هر هفته 120 نفر به رهایی و درمان قطعی اعتیاد می‌رسند و درصد برگشتی‌ها بسیار کم هستند به‌طوری‌که در نمایندگی گیلان در طول این سال‌ها کلاً شاید چند نفر برگشتی داشته باشیم.

ما باید بتوانیم جوابگوی معرفت و عشق و علاقه‌ای که مهندس به ما داشته باشیم و با همین خدمت کردن‌ها می‌توانیم این کار را انجام بدهیم؛ قبلاً که هنوز کنگره در گیلان شعبه نداشت و در کلینیک یک لژیون برگزار می‌شد افرادی مثل راهنمای ما آقا میثم بودند که هر هفته از تهران می‌آمدند و می‌رفتند اما امروز بعضی از شما از همین‌جا هم نمی‌توانید بیایید. به این فکر نکنید که من ده ما می‌آیم کنگره و به درمان می‌رسم، کسی که فقط به سفر ده‌ماهه خودش فکر می‌کند هرگز به درمان نمی‌رسد، شما به‌عنوان یک فرد مصرف‌کننده می‌آیید اینجا تا به درمان برسید و باید بمانید، این ماندن خیلی مهم است چون اگر کسی ول کند و برود درمانش کامل نشده.

این محبت است که این‌همه آدم را دورهم جمع کرده، من تابه‌حال ندیدم که در کنگره دعوا یا بحثی باشد و همه این‌ها به خاطر آموزش‌هایی است که ما در کنگره 60 آموختیم. خیلی‌ها حتی در جمع‌های پنج نفرِ باهم به مشکل برمی‌خورند ولی در کنگره 60 هزاران عضو با عشق و محبت در کنار هم زندگی می‌کنند. کنگره 60 می‌گوید آدم‌هایی به شما کمک کرده‌اند، شما هم باید به دیگران کمک کنید، اگر می‌خواهید کمک کنید از همین الآن شروع کنید، علاوه بر اینکه در این راهی که دارم می‌روم به خودم دارم کمک می‌کنم به انسان‌های دیگر هم کمک می‌کنم و خدمت می‌کنم.
سال 78 وقتی مهندس در دانشگاه سیستان و بلوچستان راجع به مقاله خودش صحبت کرد دویست نفر آدم متخصص بلند شدند و به مهندس خنده کردند و ایشان را مورد تمسخر قراردادند چون نه مصرف‌کننده مواد مخدر را می‌شناختند و نه خود مواد مخدر را، چون از جنس آن‌ها نبودند؛ صحبت‌هایی که کمک راهنماهای شما سر لژیون با شما می‌کنند چون از جنس شما هستند به خاطر همین به آن‌ها احترام می‌گذارید، چون آن‌ها هم با تمام وجود خماری و نشئگی و مشکلات و معضلات مواد مخدر را لمس کرده‌اندواقعاً با زبان نمی‌توان از شخص مهندس تشکر کرد، این هفته را به همه شما تبریک می‌گویم و امیدوارم که در اینجا بمانید و به درمان برسید و این جایگاه‌های خدمتی را تجربه کنید.
 

تایپ: مسافر نیما و سعید
عکس و ثبت: مسافر نیما

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .