English Version
English

در برابر جایگاه خود پاسخ‌گو هستیم

در برابر جایگاه خود پاسخ‌گو هستیم

جلسه چهارم از دوره چهل‌وسوم جلسات آموزشی‌ عمومی کنگره ۶۰ نمایندگی خمین با استادی مسافر محمدتقی، نگهبانی مسافر باقر و دبیری مسافر عباس با دستور جلسه «ظرفیت، مسئولیت و قبله گم کردن، نق زدن و حاشیه» پنج‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ شروع به کار کرد.

خلاصه سخنان استاد:

سلام دوستان تقی هستم یک مسافر. در ابتدا خداوند بزرگ را شاکر و سپاس‌گزارم که اذن و اجازه داد تا در این جایگاه بنشینم و خدمت کنم هم‌چنین از نگهبان عزیز و دبیر محترمشان نیز سپاس‌گزارم ،امیدوارم که خداوند کلماتی را در دهان من قرار دهد تا بتوانم گرهی از مشکلات کسی باز کنم.
در مورد دستور جلسه، ظرفیت  ظرف یا اندازه و یا همان مقدار اندازه‌گیری که برای هر چیزی مورداستفاده قرار می‌گیرد است و این صدق می‌کند برای کلیه جامدات که شاید برای انسان صدق نکند زیرا یک حد و اندازه‌ای در جامدات هست ولی برای انسان این شرایط ناصادق است زیرا انسان با آگاهی و دانشی که کسب می‌کند و تلاش و کوششی که طی سالیان زیاد به دست می‌آورد می‌تواند ظرفیت خودش را بالا ببرد.

در مورد قسمت دوم که مسئولیت است؛ در مورد شخصی که جایگاهی را به او داده‌اند یا پذیرفته است باید در مورد آن جایگاه و شرایط پاسخ‌گو باشد و ارتباط ظرفیت و مسئولیت به این است که ما باید اطلاعات و آگاهی‌های کافی داشته باشیم تا در مورد آن جایگاهی که به ما داده‌اند بتوانیم پاسخ‌گو باشیم.
حال ممکن است این جایگاه از یک آبدارچی معمولی شروع شده باشد تا یک رئیس‌جمهور که یک کشور را اداره می‌کند  ادامه داشته باشد و این بستگی به آن دارد که شخص در چه جایگاهی و ظرفیتی قرار گرفته است البته ما داریم در مورد ظرفیت به دست آوردن صحبت می‌کنیم ممکن است افرادی از طریق ضد ارزش‌ها و راه‌های نادرست جایگاهی را به دست آورند ما حالت طبیعی مسئول بودن را می‌گوییم.


حال چه زمانی قسمت سوم یا نق زدن شروع می‌شود؟ زمانی که شخص نتواند آن مسئولیتی را که به عهده گرفته است به‌خوبی اجرا کند آن زمان نق زدن شروع می‌شود و سعی می‌کند گریزگاهی را پیدا کند و از زیر بار مسئولیت فرار کند و شروع می‌کند به نق‌ زدن و حاشیه رفتن. جناب مهندس در یکی از سی‌دی‌هایش در مورد حاشیه می‌فرمایند: ما تصور می‌کنیم گردبادی بزرگ شکل می‌گیرد و انسان را با خودش به بالا می‌برد اگر هرچقدر انسان سنگین باشد و در مرکز آن گردباد قرار گیرد رو به صعود می‌رود و چیزهای سبک‌تر و کوچک‌تر که در حاشیه قرار گرفته‌اند بر اثر آن گردباد به اطراف پراکنده می‌شوند. همه داستان‌ ما به درمان اعتیاد برمی‌گردد.

من در گذشته انسان‌هایی را دیده‌ام که وارد کنگره شده‌اند و در حاشیه قرار گرفتند و از مسیر درمان دور شده‌اند، اکنون ما با آموزش‌هایی که در کنگره کسب می‌کنیم و با آشنایی با این مطالب، فرا می‌گیریم که چگونه ظرفیت خود را بالا ببریم و چگونه به حاشیه نرویم و نق نزنیم و این نق زدن و حاشیه در مسائل کنگره، هم در مسائل خانواده و همین‌طور در جامعه اتفاق می‌افتد. این دستور جلسات که در کنگره برای ما گفته می‌شود به خاطر این است که ما زندگی بهتری را تجربه کنیم و ما بیرون از کنگره نیز با این الفاظ آشنا بوده‌ایم ولی در اینجا باز کردن این مسئله به ما یک گوشزدی می‌کند که انسان عاقلانه‌تر تصمیم بگیرد و اگر زمانی در جایی یک مسئولیتی را بر عهده داشت بتواند به نحو احسن پاسخ‌گوی آن مسئولیت خود باشد. یک راهنما زمانی که راهنما می‌شود باید آن وظایفی که در قبال راهنما بودن است را در خودش ایجاد کند تا بتواند در مقابل یک رهجو جواب قانع‌کننده‌ای داشته باشد. از این‌که به صحبت‌های من توجه نموده‌اید متشکرم.

تشویق نفرات برتر آزمون داخلی

تقدیر از خدمت‌گزاران بخش افطاری ماه مبارک رمضان

رهایی

نویسنده: مسافر علی

عکاس: مرزبان خبری مسافر حمید

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .